Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-04-2015 | Original Paper | Uitgave 4/2015

Journal of Autism and Developmental Disorders 4/2015

Adaptive Profiles in Autism and Other Neurodevelopmental Disorders

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 4/2015
Auteurs:
Susana Mouga, Joana Almeida, Cátia Café, Frederico Duque, Guiomar Oliveira
Belangrijke opmerkingen
A version of this paper has been presented as an oral communication in the International Meeting for Autism Research (IMFAR) 2013 in San Sebastian, Spain and as a poster presentation in Mid-Year Meeting of the International Neuropsychological Society 2013 in Amsterdam, Netherlands.

Abstract

We investigated the influence of specific autism spectrum disorder (ASD) deficits in learning adaptive behaviour, besides intelligence quotient (IQ). Participated 217 school-aged: ASD (N = 115), and other neurodevelopmental disorders (OND) groups (N = 102) matched by Full-Scale IQ. We compared standard scores of Vineland Adaptive Behaviour Scale (VABS) in communication, daily living skills, socialization and adaptive behaviour composite. Pearson-correlation analysis was performed between each domain of VABS and Full-Scale, Verbal and Performance IQ, and chronological age (CA). Results indicated that impairment in adaptive behaviour within the domain of socialization skills remains a distinctive factor of ASD versus OND, independently of intellectual disability (ID). Co-occurring ID result in further debilitating effects on overall functioning, especially in ASD. CA is negatively associated with VABS scores.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2015

Journal of Autism and Developmental Disorders 4/2015 Naar de uitgave