Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Neuropraxis 4/2000

01-08-2000 | Artikelen

Acute bewegingsstoornissen door antipsychotica

Auteur: Peter van Harten

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 4/2000

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

Antipsychotica zijn medicijnen die veel worden voorgeschreven in de psychiatrie. Helaas kunnen deze geneesmiddelen ongewenste effecten hebben op de motoriek van de patiënt. Dit artikel beoogt een ieder die beroepshalve of privé te maken heeft met het gebruik van antipsychotica te informeren over de aard van deze bewegingsstoornissen, de wijze waarop kan worden vastgesteld dat het inderdaad gaat om bewegingsstoornissen ten gevolge van medicijngebruik en strategiën die gevolgd kunnen worden om deze bijwerkingen te beperken. Op deze wijze wordt inzicht gegeven in een deel van de problemen die gepaard gaan met het gebruik van antipsychotica.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Voetnoten
1
* anticholinergicum: middel dat de neurotransmissie met de transmitter acetylcholine remt
 
2
* bètablokker: remmen bèta-receptoren voor adrenaline
 
3
De uitgave Torticollis spasmodica Revalidatiehandleiding van J.-P. Bleton, die interessant is voor patiënten met een aangeboren torticollis is verkrijgbaar via de Nederlandse vereniging van dystoniepatiënten, Postbus 9345 4801 LH Breda.
 
Literatuur
go back to reference Adams RD, Victor M, Principles of neurology. New York: McGraw-Hill Inc, 1997 Adams RD, Victor M, Principles of neurology. New York: McGraw-Hill Inc, 1997
go back to reference Ayd FJ,‘A survey of drug-induced extrapyramidal reactions’ in JAMA. 175; 1961: 102-108. Ayd FJ,‘A survey of drug-induced extrapyramidal reactions’ in JAMA. 175; 1961: 102-108.
go back to reference Barnes TR, Braude WM,‘Akathisia variants and tardive dyskinesia’ in Arch Gen Psychiatry1985;42:874-8 Barnes TR, Braude WM,‘Akathisia variants and tardive dyskinesia’ in Arch Gen Psychiatry1985;42:874-8
go back to reference Blaisdell GD,‘Akathisia: a comprehensive review and treatment summary’ in Pharmacopsychiat. 27; 1994: 139-146 Blaisdell GD,‘Akathisia: a comprehensive review and treatment summary’ in Pharmacopsychiat. 27; 1994: 139-146
go back to reference Braude WM, Barnes TRE en Gore SM,‘Clinical characteristics of akathisia. A systematic investigation of acute psychiatric inpatient admissions’ in British Journal of Psychiatry. 1983; 143: 139-150. Braude WM, Barnes TRE en Gore SM,‘Clinical characteristics of akathisia. A systematic investigation of acute psychiatric inpatient admissions’ in British Journal of Psychiatry. 1983; 143: 139-150.
go back to reference Casey DE,‘Neuroleptic-induced acute dystonia’ in Lang AE, Weiner WJ (red.) Drug-induced movement disorders. Futura: Mount Kisco ( ny), 1992: 21-40. Casey DE,‘Neuroleptic-induced acute dystonia’ in Lang AE, Weiner WJ (red.) Drug-induced movement disorders. Futura: Mount Kisco ( ny), 1992: 21-40.
go back to reference Casey DE,‘Neuroleptic-induced acute dystonia’ in Widiger TA, Frances AJ, Pincus HA, first MB, Ross R, Davis W (redit.) dsm-iv source book, vol 1. Washington ( dc): American Psychiatric Association ( apa), 1994: 545-59. Casey DE,‘Neuroleptic-induced acute dystonia’ in Widiger TA, Frances AJ, Pincus HA, first MB, Ross R, Davis W (redit.) dsm-iv source book, vol 1. Washington ( dc): American Psychiatric Association ( apa), 1994: 545-59.
go back to reference Harten PN van, Hoek HW, Matroos GE, Koeter M en Kahn RS,‘The inter-relationships of tardive dyskinesia, parkinsonism, akathisia and tardive dystonia, The Curaçao Extrapyramidal Syndromes Study: II’ in Schizophr Res. 26; 1997: 235-242. Harten PN van, Hoek HW, Matroos GE, Koeter M en Kahn RS,‘The inter-relationships of tardive dyskinesia, parkinsonism, akathisia and tardive dystonia, The Curaçao Extrapyramidal Syndromes Study: II’ in Schizophr Res. 26; 1997: 235-242.
go back to reference Harten PN van, Hoek HW, Kahn RS,‘Drug-induced acute dystonia’ in British Medical Journal.1999; 319: 623-626 Harten PN van, Hoek HW, Kahn RS,‘Drug-induced acute dystonia’ in British Medical Journal.1999; 319: 623-626
go back to reference Harten PN van ,‘Preventie en behandeling van acute extrapiramidale bijwerkingen’ in Balkom AJLM van, Harten PN van, Kölling P en Moleman P, Behandeling met psychofarmaca; voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Houten/Diegem: Bohn Sta¾eu van Loghum, 2000: 183-199 Harten PN van ,‘Preventie en behandeling van acute extrapiramidale bijwerkingen’ in Balkom AJLM van, Harten PN van, Kölling P en Moleman P, Behandeling met psychofarmaca; voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Houten/Diegem: Bohn Sta¾eu van Loghum, 2000: 183-199
go back to reference Jauss M et al.,‘Severe akathisia during olanzapine treatment of acute schizophrenia’ in Pharmacopsychiatry. 4; 1998: 146-148 Jauss M et al.,‘Severe akathisia during olanzapine treatment of acute schizophrenia’ in Pharmacopsychiatry. 4; 1998: 146-148
go back to reference Kucharski LT, Wagner RL en Friedman JH,‘An investigation of the coexistence of abnormal involuntary movements, parkinsonism, and akathisia in chronic psychiatric inpatients’ in Psychopharmacol Bull. 23; 1987: 215-217 Kucharski LT, Wagner RL en Friedman JH,‘An investigation of the coexistence of abnormal involuntary movements, parkinsonism, and akathisia in chronic psychiatric inpatients’ in Psychopharmacol Bull. 23; 1987: 215-217
go back to reference Kurzthaler M, Hummer C, Kohl C, Miller C en Fleischhacker WW,‘Propranolol treatment of olanzapine-induced akathisia’ in Am J Psychiatry. 154; 1997; 1316 Kurzthaler M, Hummer C, Kohl C, Miller C en Fleischhacker WW,‘Propranolol treatment of olanzapine-induced akathisia’ in Am J Psychiatry. 154; 1997; 1316
go back to reference Owens DGC, A guide to the extrapyramidal side-effects of antipsychotic drugs. Cambridge, Cambridge Universisty Press; 1999 Owens DGC, A guide to the extrapyramidal side-effects of antipsychotic drugs. Cambridge, Cambridge Universisty Press; 1999
go back to reference Rosebush PI en Mazurek MF,‘Neurologic side effects in neuroleptic-naive patients treated with haloperidol or risperidone’ in Neurology. 52; 1999: 782-785. Rosebush PI en Mazurek MF,‘Neurologic side effects in neuroleptic-naive patients treated with haloperidol or risperidone’ in Neurology. 52; 1999: 782-785.
go back to reference Sachdev P, Akathisia and restless legs. Cambridge University Press; 1995(a). Sachdev P, Akathisia and restless legs. Cambridge University Press; 1995(a).
go back to reference Sachdev P‘The epidemiology of drug-induced Akathisia: Part I Acute Akathisia’ in Schizophrenia Bulletin.1995(b): 431-449. Sachdev P‘The epidemiology of drug-induced Akathisia: Part I Acute Akathisia’ in Schizophrenia Bulletin.1995(b): 431-449.
go back to reference Stephen PJ en Williamson J,‘Drug-induced parkinsonism in the elderly’ in Lancet. 10; 1984:1082-1083. Stephen PJ en Williamson J,‘Drug-induced parkinsonism in the elderly’ in Lancet. 10; 1984:1082-1083.
Metagegevens
Titel
Acute bewegingsstoornissen door antipsychotica
Auteur
Peter van Harten
Publicatiedatum
01-08-2000
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 4/2000
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03078972