Skip to main content
Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. ACT bij trauma en existentiële problematiek

Auteur : Dr. Michaela L. Schok

Gepubliceerd in: Casusboek ACT

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk beschrijft het behandelproces van ACT bij een casus waar trauma en existentiële problematiek op de voorgrond staan. Anna is een jonge vrouw met traumaklachten die haar verleden met seksueel misbruik wil verwerken. Het behandelproces van Anna richtte zich op processen als openstellen, bewustwording en doen wat ertoe doet, op basis van traumagerichte ACT en het triflexmodel van Russ (Harris, R. (2021). Trauma-Focused ACT: a practitioner’s guide to working with mind, body, and emotion using Acceptance and Commitment Therapy. New Harbinger Publications). In aanvulling daarop werd ook gebruikgemaakt van EMDR en systemische gesprekken. Parallel in het behandelproces werd aandacht besteed aan existentiële processen, zoals het herstel van vertrouwen, het weer kunnen verbinden met het (lichamelijke) zelf en zingeving op basis van waardegerichte acties. Deze transdiagnostische manier van werken is persoonsgericht en focust op herstel van de eigen regie, het versterken van zelfcompassie en veerkracht, na het meemaken van trauma.
Voetnoten
1
Voor deze anamnese is (deels) gebruikgemaakt van de casusconceptualisatie zoals deze beschreven staat in het boek Trauma Focused ACT van Russ Harris (2021).
 
2
Aangezien de klachten sinds twee weken aanwezig zijn, kan er (nog) niet gesproken worden van een posttraumatische stressstoornis; voorwaarde hiervoor is dat de klachten minstens een maand aanwezig zijn.
 
Literatuur
go back to reference American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (fifth ed.). Text Revision. DSM-5-TR. American Psychiatric Association. American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (fifth ed.). Text Revision. DSM-5-TR. American Psychiatric Association.
go back to reference Boeschoten, M. A., Bakker, A., Jongedijk, R. A., & Olff, M. (2014). PTSD Checklist for DSM-5– Nederlandstalige versie. Stichting Centrum ’45, Arq Psychotrauma Expert Groep. Boeschoten, M. A., Bakker, A., Jongedijk, R. A., & Olff, M. (2014). PTSD Checklist for DSM-5– Nederlandstalige versie. Stichting Centrum ’45, Arq Psychotrauma Expert Groep.
go back to reference De Jongh, A., & Ten Broeke, E. (2013). Handboek EMDR: Een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Pearson Assessment and Information bv. De Jongh, A., & Ten Broeke, E. (2013). Handboek EMDR: Een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Pearson Assessment and Information bv.
go back to reference De Jong, K., Nugter, A., Pollak, M., Wagenborg, H., Spinhoven, P., & Heiser, W. (2008). De Nederlandse versie van de Outcome Questionnaire: Een cross-culturele validatie. Psychologie En Gezondheid, 36, 35–45.CrossRef De Jong, K., Nugter, A., Pollak, M., Wagenborg, H., Spinhoven, P., & Heiser, W. (2008). De Nederlandse versie van de Outcome Questionnaire: Een cross-culturele validatie. Psychologie En Gezondheid, 36, 35–45.CrossRef
go back to reference Gilbert, P. (2010). Compassion focused therapy: The CBT distinctive features. Routledge.CrossRef Gilbert, P. (2010). Compassion focused therapy: The CBT distinctive features. Routledge.CrossRef
go back to reference Gloster, A. T., Block, V. J., Klotsche, J., Villanueva, J., Rinner, M. T. B., Benoy, C., et al. (2021). Psy-Flex: A contextually sensitive measure of psychological flexibility. Journal of Contextual Behavioral Science, 22, 13–23.CrossRef Gloster, A. T., Block, V. J., Klotsche, J., Villanueva, J., Rinner, M. T. B., Benoy, C., et al. (2021). Psy-Flex: A contextually sensitive measure of psychological flexibility. Journal of Contextual Behavioral Science, 22, 13–23.CrossRef
go back to reference Harris, R. (2021). Trauma-Focused ACT: a practitioner’s guide to working with mind, body, and emotion using Acceptance and Commitment Therapy. New Harbinger Publications. Harris, R. (2021). Trauma-Focused ACT: a practitioner’s guide to working with mind, body, and emotion using Acceptance and Commitment Therapy. New Harbinger Publications.
go back to reference Herman, J. L. (1996). Trauma en herstel. De gevolgen van geweld – Van mishandeling thuis tot politiek geweld. Basic Books. Herman, J. L. (1996). Trauma en herstel. De gevolgen van geweld – Van mishandeling thuis tot politiek geweld. Basic Books.
go back to reference Lundgren, T., Luoma, J. B., Dahl, J., Strosahl, K., & Melin, L. (2012). The Bull’s-Eye values survey: A psychometric evaluation. Cognitive and Behavioral Practice, 19(4), 518–526.CrossRef Lundgren, T., Luoma, J. B., Dahl, J., Strosahl, K., & Melin, L. (2012). The Bull’s-Eye values survey: A psychometric evaluation. Cognitive and Behavioral Practice, 19(4), 518–526.CrossRef
go back to reference Neuner, F. (2023). Physical and social trauma: Towards an integrative transdiagnostic perspective on psychological trauma that involves threats to status and belonging. Clinical Psychology Review, 99, 102219.CrossRefPubMed Neuner, F. (2023). Physical and social trauma: Towards an integrative transdiagnostic perspective on psychological trauma that involves threats to status and belonging. Clinical Psychology Review, 99, 102219.CrossRefPubMed
go back to reference Schok, M. (2009). Meaning as a mission: Making sense of war and peacekeeping. Uitgeverij Eburon. Schok, M. (2009). Meaning as a mission: Making sense of war and peacekeeping. Uitgeverij Eburon.
go back to reference Siegel, D. J. (1999). The developing mind: Toward a neurobiology of interpersonal experience. Guilford Press. Siegel, D. J. (1999). The developing mind: Toward a neurobiology of interpersonal experience. Guilford Press.
Metagegevens
Titel
ACT bij trauma en existentiële problematiek
Auteur
Dr. Michaela L. Schok
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3025-6_6