Skip to main content
Top

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

20. ACT bij kinderen en jongeren

Auteur : Monique Samsen

Gepubliceerd in: Acceptance & Commitment Therapy

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Hoewel er nog weinig onderzoek is gedaan naar de werking van ACT bij kinderen en jongeren, duidt het aanwezige onderzoek op effectiviteit bij uiteenlopende klachten. ACT lijkt bij uitstek geschikt voor kinderen en jongeren, omdat het door het gebruik van methodiek-specifieke interventies als metaforen goed aansluit bij hun leefwereld. In het werken met kinderen en jongeren moet ermee rekening worden gehouden dat door nog niet volgroeide hersenen typische ACT-doelen, als loskomen van je gedachten en gevoelens, niet volledig behaald kunnen worden. In dit hoofdstuk worden verder de kernprocessen van ACT bij kinderen en jongeren kort toegelicht door steeds valkuilen, mogelijke handreikingen en oefeningen te beschrijven, al dan niet aan de hand van casuïstiek.
Metagegevens
Titel
ACT bij kinderen en jongeren
Auteur
Monique Samsen
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0497-4_20