Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2006 | Original Paper | Uitgave 5/2006

Journal of Abnormal Child Psychology 5/2006

Acculturation and Aggression in Latino Adolescents: A Structural Model Focusing on Cultural Risk Factors and Assets

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 5/2006
Auteurs:
Paul R. Smokowski, Martica L. Bacallao

Abstract

The specific aim of this investigation was to map cultural factors associated with aggressive behavior in Latino adolescents. Interviews were conducted with a sample of 481 foreign- and U.S.-born Latino adolescents living in North Carolina and Arizona. Structural Equation Modeling was used to validate a conceptual model linking adolescent and parent culture-of-origin and U.S. cultural involvement, acculturation conflicts, and perceived discrimination to family processes (familism and parent-adolescent conflict) and adolescent aggression. Parent-adolescent conflict was the strongest cultural risk factor followed by perceived discrimination. Familism and adolescent culture-of-origin involvement were key cultural assets associated with less aggressive behavior. Exploratory mediation analyses suggested that familism and parent-adolescent conflict mediated the effects of acculturation conflicts, parent and adolescent culture-of-origin involvement, and parent U.S. cultural involvement on adolescent aggression. Implications for prevention programming were discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2006

Journal of Abnormal Child Psychology 5/2006 Naar de uitgave