Gepubliceerd in:
01-12-2013
Abstracts van het 17e EUSUHM-congres Londen: De aanpak van ziekteverzuim in het voortgezet onderwijs volgens M@ZL vanuit het perspectief van de scholen
Auteurs:
Y.T.M. Vanneste, M.H.A. van de Loo, F.J.M. Feron, C.M.C. Rots-de Vries, I.A.M. van de Goor
Gepubliceerd in:
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg
|
Uitgave 6/2013
Log in om toegang te krijgen
Extract
Reductie van schoolziekteverzuim verbetert de gezondheid en de onderwijskansen van jongeren en draagt daarmee bij aan het verminderen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen. De interventie Medische Advisering van de Ziek gemelde Leerling (M@ZL) is een werkwijze die is ontwikkeld om schoolziekteverzuim aan te pakken. Scholen werken hierin nauw samen met jeugdartsen en leerplichtambtenaren. Leerlingen met omvangrijk schoolziekteverzuim worden volgens tevoren vastgestelde criteria geselecteerd en samen met hun ouders uitgenodigd voor een consult bij de jeugdarts. Deze maakt vervolgens een probleemanalyse en een plan van aanpak. Als ouders en leerlingen niet verschijnen op het consult, of als zij niet willen meewerken, wordt de leerling aangemeld bij de leerplichtambtenaar. De werkwijze wordt opgenomen in het schoolbeleid. De impact van een interventie in het domein van de publieke gezondheid hangt niet alleen af van effectiviteit, maar ook van disseminatie: de mate waarin de interventie breed wordt geaccepteerd en duurzaam wordt geïmplementeerd. In dit onderzoek is nagegaan welke factoren invloed hebben op de disseminatie van M@ZL vanuit het perspectief van scholen. …