TODO: Skip to main content
Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

12. Aandacht

Auteurs : Susan M. Bögels, Anke M. Klein, Ellin Simon, Bonny F.J.A. van Steensel

Gepubliceerd in: Preventie en behandeling van angststoornissen bij kinderen en jongeren

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Aandacht is een belangrijke in stand houdende factor van angst. Wanneer kinderen bijvoorbeeld moeilijk in staat zijn om met open aandacht naar stimuli te kijken, wanneer zij moeilijk hun aandacht weg kunnen leiden van de angstige stimuli, of wanneer hun aandacht telkens getrokken wordt door angstige stimuli, kunnen dit soort aandachtprocessen bijdragen aan de instandhouding van de angstklachten. In dit hoofdstuk bespreken we verschillende methoden waarmee aandachtsprocessen kunnen worden aangepakt. Allereerst gaan we in op de theorie en het onderzoek naar aandachtsystemen, mindfulness, zelfcompassie en taakconcentratie. Daarnaast beschrijven we uitgebreid de verschillende aandachtoefeningen die binnen Denken + Doen = Durven ingezet kunnen worden.
Metagegevens
Titel
Aandacht
Auteurs
Susan M. Bögels
Anke M. Klein
Ellin Simon
Bonny F.J.A. van Steensel
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3063-8_12