Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

14-10-2017 | Empirical Research | Uitgave 1/2018

Journal of Youth and Adolescence 1/2018

A Universal Intervention Program Increases Ethnic-Racial Identity Exploration and Resolution to Predict Adolescent Psychosocial Functioning One Year Later

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 1/2018
Auteurs:
Adriana J. Umaña-Taylor, Olga Kornienko, Sara Douglass Bayless, Kimberly A. Updegraff

Abstract

Ethnic-racial identity formation represents a key developmental task that is especially salient during adolescence and has been associated with many indices of positive adjustment. The Identity Project intervention, which targeted ethnic-racial identity exploration and resolution, was designed based on the theory that program-induced changes in ethnic-racial identity would lead to better psychosocial adjustment (e.g., global identity cohesion, self-esteem, mental health, academic achievement). Adolescents (N =215; Mage =15.02, SD =.68; 50% female) participated in a small-scale randomized control trial with an attention control group. A cascading mediation model was tested using pre-test and three follow-up assessments (12, 18, and 67 weeks after baseline). The program led to increases in exploration, subsequent increases in resolution and, in turn, higher global identity cohesion, higher self-esteem, lower depressive symptoms, and better grades. Results support the notion that increasing adolescents’ ethnic-racial identity can promote positive psychosocial functioning among youth.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2018

Journal of Youth and Adolescence 1/2018 Naar de uitgave