Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-08-2009 | Uitgave 6/2009

Journal of Abnormal Child Psychology 6/2009

A Test of a Cognitive Diathesis—Stress Generation Pathway in Early Adolescent Depression

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 6/2009
Auteurs:
Amy Kercher, Ronald M. Rapee

Abstract

This study evaluates a pathway for depressive risk that integrates cognitive diathesis-stress and stress-generation theories, following Hankin and Abramson’s (2001, Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 31(4), 491-504) elaborated cognitive-diathesis transactional stress model. In this model, young adolescents with initial depressive symptoms were hypothesised to experience later stressors that were at least partly dependent on their behaviour. The interaction of cognitive vulnerability, a tendency to make depressogenic attributions and to ruminate, with these dependent stressors was then hypothesised to predict depressive symptoms after 6 months. This model was supported in a sample of 756 young adolescents, with cognitive style and dependent stressors partly mediating the relationship between initial and subsequent depressive symptoms. Cognitive vulnerability was also linked with an increased likelihood of dependent stressors.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2009

Journal of Abnormal Child Psychology 6/2009 Naar de uitgave