Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2010 | Original Article | Uitgave 5/2010

Cognitive Therapy and Research 5/2010

A Tale of Two Threats: Social Anxiety and Attention to Social Threat as a Function of Social Exclusion and Non-Exclusion Threats

Tijdschrift:
Cognitive Therapy and Research > Uitgave 5/2010
Auteurs:
Julia D. Buckner, C. Nathan DeWall, Norman B. Schmidt, Jon K. Maner

Abstract

To attain and maintain social acceptance, people may attend to cues of possible social rejection or exclusion. Attention to such cues can be influenced by social anxiety. Two competing theories address social anxiety and attention: hypervigilance to versus avoidance of negative social cues. We propose a synthesis of these models such that, in the absence of social exclusion, socially anxious people may be hypervigilant to negative social cues. However, after experiencing social exclusion, they may avoid negative cues in favor of cues signaling social acceptance. Eyetracking was used to examine attention to negative, happy, and neutral faces after social exclusion threat or a non-exclusion threat (N = 27, 69.2% female). Fear of negative evaluation, a core component of social anxiety, was assessed using the Brief Fear of Negative Evaluation (BFNE) scale (Leary 1983). Among individuals with high BFNE, non-exclusion threat elicited greater attention toward negative faces than did social exclusion threat. However, social exclusion threat relative to non-exclusion threat was related to greater attention to positive faces among those with high BFNE. These effects were not observed among those with low BFNE. Thus, data provide preliminary support for a synthesized model.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2010

Cognitive Therapy and Research 5/2010 Naar de uitgave