Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-06-2006 | Uitgave 3/2006

Journal of Abnormal Child Psychology 3/2006

A Population-Based Twin Study of Parentally Reported Tactile and Auditory Defensiveness in Young Children

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 3/2006
Auteurs:
H. H. Goldsmith, C. A. Van Hulle, C. L. Arneson, J. E. Schreiber, M. A. Gernsbacher

Some adults and children exhibit defensive behaviors to tactile or auditory stimulation. These symptoms occur not only in subsets of children with ADHD, autism, and Fragile X syndrome, but also in the apparent absence of accompanying disorders. Relatively little research explores the correlates and antecedents of sensory defensiveness. Using a population-based sample of 1,394 toddler-aged twins, mothers reported on tactile and auditory defensiveness, temperament, and behavior problems. The incidence of defensive symptoms was widely distributed, with some accumulation of cases in the extreme range. Girls were overrepresented in the extreme tactile defensiveness group. Both auditory and tactile defensiveness were modestly associated with fearful temperament and anxiety, but they were relatively distinct from other common dimensions of childhood behavioral dysfunction. Twin correlations for the full range of scores and concordance rates for the extremes suggested moderate genetic influences, with some indication that the tactile domain might be more heritable than the auditory domain.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2006

Journal of Abnormal Child Psychology 3/2006 Naar de uitgave