Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-01-2008 | Original Paper | Uitgave 1/2008

Journal of Youth and Adolescence 1/2008

A Person-centered Approach to Studying the Linkages among Parent–Child Differences in Cultural Orientation, Supportive Parenting, and Adolescent Depressive Symptoms in Chinese American Families

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 1/2008
Auteurs:
Scott R. Weaver, Su Yeong Kim

Abstract

This longitudinal study examined whether supportive parenting mediates relations between parent–child differences in cultural orientation (generational dissonance) and depressive symptoms with a sample of 451 first and second generation Chinese American parents and adolescents (12–15 years old at time 1). Using a person-centered approach, meaningful typologies of cultural orientation were derived for fathers, mothers, and adolescents. Overall, results provided support, though qualified, for the notion that generational dissonance is linked to depressive symptoms through decreased supportive parenting. In general, having a parent with a bicultural profile seemed to be most advantageous if adolescents similarly had a bicultural profile, whereas more American oriented adolescents with more Chinese oriented parents reported the least supportive parenting and most depressive symptoms. Directions for future research and the benefits of using a person-centered approach in research of acculturation and generational dissonance are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2008

Journal of Youth and Adolescence 1/2008 Naar de uitgave