Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-08-2011 | Original Article | Uitgave 4/2011

Child Psychiatry & Human Development 4/2011

A Multivariate Model of Parent–Adolescent Relationship Variables in Early Adolescence

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 4/2011
Auteurs:
Cliff McKinney, Kimberly Renk

Abstract

Given the importance of predicting outcomes for early adolescents, this study examines a multivariate model of parent–adolescent relationship variables, including parenting, family environment, and conflict. Participants, who completed measures assessing these variables, included 710 culturally diverse 11–14-year-olds who were attending a middle school in a Southeastern state. The parents of a subset of these adolescents (i.e., 487 mother–father pairs) participated in this study as well. Correlational analyses indicate that authoritative and authoritarian parenting, family cohesion and adaptability, and conflict are significant predictors of early adolescents’ internalizing and externalizing problems. Structural equation modeling analyses indicate that fathers’ parenting may not predict directly externalizing problems in male and female adolescents but instead may act through conflict. More direct relationships exist when examining mothers’ parenting. The impact of parenting, family environment, and conflict on early adolescents’ internalizing and externalizing problems and the importance of both gender and cross-informant ratings are emphasized.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2011

Child Psychiatry & Human Development 4/2011 Naar de uitgave