Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-08-2008 | Uitgave 6/2008

Journal of Abnormal Child Psychology 6/2008

A Multivariate Genetic Analysis of Specific Phobia, Separation Anxiety and Social Phobia in Early Childhood

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 6/2008
Auteurs:
Thalia C. Eley, Fruhling V. Rijsdijk, Sean Perrin, Thomas G. O’Connor, Derek Bolton

Abstract

Background

Comorbidity amongst anxiety disorders is very common in children as in adults and leads to considerable distress and impairment, yet is poorly understood. Multivariate genetic analyses can shed light on the origins of this comorbidity by revealing whether genetic or environmental risks for one disorder also influence another. We examined the genetic and environmental influences on the comorbidity between three common childhood anxiety disorders: Specific Phobia, Separation Anxiety and Social Phobia.

Methods

Using a two-phase design 4,662 twin-pairs were screened in the first phase and 854 pairs were assessed in the second phase by maternal-informant diagnostic interview using DSM-IV criteria.

Results

Multivariate genetic analysis revealed significant shared environmental over-lap between Specific Phobia and Separation Anxiety and significant familial and non-shared environmental over-lap between Specific Phobia and Social Phobia.

Conclusions

Familial influences, especially shared environment, are central to the comorbidity between Specific Phobia and both Separation Anxiety and Social Phobia.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2008

Journal of Abnormal Child Psychology 6/2008 Naar de uitgave