Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

17-11-2015 | Uitgave 1/2016

Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy 1/2016

A Meta-Analysis on the Efficacy of Technology Mediated CBT for Anxious Children and Adolescents

Tijdschrift:
Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy > Uitgave 1/2016
Auteurs:
Ioana R. Podina, Cristina Mogoase, Daniel David, Aurora Szentagotai, Anca Dobrean

Abstract

Several meta-analyses indicate that cognitive-behavioral therapy (CBT) via electronic/technological devices or applications (i.e., eCBT) is an effective alternative to standard therapist-delivered CBT for anxious adults. However, we know little about the efficacy of eCBT interventions for anxious children and adolescents. The present meta-analysis set out to investigate the efficacy of eCBT in comparison to standard CBT or waitlist control for anxious children and adolescents. Eight randomized controlled studies (N = 404 participants) that targeted anxiety at post-intervention and follow-up were included in the analysis. The results indicated that eCBT was as effective as standard CBT (g = .295) and more effective than waitlist (g = 1.410) in reducing anxiety symptoms. Moderation analyses revealed that anxious children and adolescents benefited the most from eCBT in the minimal therapist involvement condition (g = 2.682) in contrast to the significant therapist involvement group (g = .326). Furthermore, older participants seemed to extract greater clinical benefits from eCBT in contrast to younger participants (slope = .514). Current eCBT interventions for anxious children and adolescents appear to be promising, but require further investigation.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2016

Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy 1/2016 Naar de uitgave