Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-07-2015 | Uitgave 5/2015

Journal of Abnormal Child Psychology 5/2015

A Longitudinal Multilevel Study of Individual Characteristics and Classroom Norms in Explaining Bullying Behaviors

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 5/2015
Auteurs:
Miranda Sentse, René Veenstra, Noona Kiuru, Christina Salmivalli

Abstract

This three-wave longitudinal study was set out to examine the interplay between individual characteristics (social standing in the classroom) and descriptive and injunctive classroom norms (behavior and attitudes, respectively) in explaining subsequent bullying behavior, defined as initiating, assisting, or reinforcing bullying. The target sample contained fourth- to sixth-grade students (n = 2,051) who attended the control schools in the Finnish evaluation of the KiVa antibullying program. Random slope multilevel analyses revealed that, over time, higher popularity or rejection, or lower acceptance were associated with increases in bullying behaviors, especially in classrooms with a high descriptive bullying norm. In contrast, the injunctive norm did not moderate the associations between social standing and engagement in bullying, except for children high on popularity. Theoretical and practical implications of the results are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2015

Journal of Abnormal Child Psychology 5/2015 Naar de uitgave