Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

21-11-2014 | Substantive/Theoretical Review | Uitgave 6/2015

Child Psychiatry & Human Development 6/2015

A Developmental Perspective on Peer Rejection, Deviant Peer Affiliation, and Conduct Problems Among Youth

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 6/2015
Auteurs:
Diane Chen, Deborah A. G. Drabick, Darcy E. Burgers

Abstract

Peer rejection and deviant peer affiliation are linked consistently to the development and maintenance of conduct problems. Two proposed models may account for longitudinal relations among these peer processes and conduct problems: the (a) sequential mediation model, in which peer rejection in childhood and deviant peer affiliation in adolescence mediate the link between early externalizing behaviors and more serious adolescent conduct problems; and (b) parallel process model, in which peer rejection and deviant peer affiliation are considered independent processes that operate simultaneously to increment risk for conduct problems. In this review, we evaluate theoretical models and evidence for associations among conduct problems and (a) peer rejection and (b) deviant peer affiliation. We then consider support for the sequential mediation and parallel process models. Next, we propose an integrated model incorporating both the sequential mediation and parallel process models. Future research directions and implications for prevention and intervention efforts are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2015

Child Psychiatry & Human Development 6/2015 Naar de uitgave