Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-12-2007 | Uitgave 4/2007

Clinical Child and Family Psychology Review 4/2007

A Critical Review of Self-perceptions and the Positive Illusory Bias in Children with ADHD

Tijdschrift:
Clinical Child and Family Psychology Review > Uitgave 4/2007
Auteurs:
Julie Sarno Owens, Matthew E. Goldfine, Nicole M. Evangelista, Betsy Hoza, Nina M. Kaiser

Abstract

Despite significant functional problems in multiple domains, children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) unexpectedly provide extremely positive reports of their own competence in comparison to other criteria reflecting actual competence. This counterintuitive phenomenon is known as the positive illusory bias (PIB). This article provides a comprehensive and critical review of the literature examining the self-perceptions of children with ADHD and the PIB. Specifically, we analyze methodological and statistical challenges associated with the investigation of the phenomenon, the theoretical basis for the PIB, and the effects of sample heterogeneity on self-perception patterns. We conclude by discussing the implications of this work and providing recommendations for advancing research in this area.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel