Skip to main content
Top

2006 | OriginalPaper | Hoofdstuk

9 Vaste en variabele kosten

Auteur : A. J. M. van der Heijden

Gepubliceerd in: Voorraadbeheer en logistiek

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Voorraad houden betekent dat er kosten worden gemaakt. In een bedrijfsvoering maken we onderscheid in vaste en variabele kosten.
  • Vaste kosten komen altijd voor bij een onderneming. Deze kosten zijn het gehele jaar door steeds hetzelfde.
  • Variabele kosten zijn kosten waarvan, in tegenstelling tot de vaste kosten, het totaalbedrag ieder jaar verandert. Deze zijn dus variabel.
Bij voorraadkosten spelen drie soorten kosten een rol:
1
Opslagkosten: deze kosten worden verdeeld over de drie R’s:
  • de voorraadruimte;
  • rente over het geïnvesteerde geld;
  • risico van opslag: het verlopen van de vastgestelde houdbaarheidstermijn en het houden van de restvoorraden.
 
2
Bestelkosten zijn de kosten die gemaakt worden om een bestellijst samen te stellen, de geleverde bestelling te controleren en deze in voorraad te zetten.
 
3
Kosten van neen-verkopen; het naleveren van een hoeveelheid geneesmiddel op recept vraagt om extra aflevering van het geneesmiddel, dus extra handelingen van de apothekersassistent. Daarbij worden arbeids- en bestelkosten gemaakt.
 
Metagegevens
Titel
9 Vaste en variabele kosten
Auteur
A. J. M. van der Heijden
Copyright
2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8103-6_10