Skip to main content
Top

2017 | OriginalPaper | Hoofdstuk

9 Principes en methodes in de neurorevalidatie

Auteur : Ben van Cranenburgh

Gepubliceerd in: Neurorevalidatie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Bij de behandeling van een patiënt met hersenbeschadiging kunnen vele principes en methodes gehanteerd worden. Om enig overzicht te krijgen zijn deze ingedeeld volgens de vier componenten van de therapeutische situatie: 1 de patiënt en zijn directe omgeving, 2 de oefeningen en de plaats daarvan binnen de totaalbehandeling, 3 de therapeut en zijn team en 4 de omgeving. Binnen ieder domein kunnen bepaalde principes of methodes worden ingezet. Mentaal oefenen doet bijvoorbeeld een beroep op een specifieke mentale activiteit van de patiënt; oefeningen kunnen stapsgewijs tot handelingsketens gevormd worden; de therapeut begeleidt en stuurt het oefenen en maakt daarbij gebruik van de sterke kanalen van de patiënt; de complexiteit van de omgeving kan bewust en stapsgewijs worden gedoseerd. In aparte ‘boxen’ worden achtergronden en praktische toepassingen van enkele methodes concreet uitgewerkt: ‘mental practice’, dubbeltaaktraining, ‘forced use’, ‘chaining’, verbale zelfsturing, imitatieleren, foutloos leren, spiegel van Ramachandran, neglect-training via ‘limb activation device’ en biofeedback. Een ‘standaardaanpak’ lijkt een fictie: het therapeutisch repertoire blijkt enorm groot: de vraag is niet óf er therapie is, maar welke methode we wanneer bij welke individuele patiënt moeten kiezen. Zes factoren die de keuze van de interventie kunnen sturen worden besproken: de individuele probleemanalyse, effectbewijzen, ervaring, wensen, mogelijkheden en beperkingen.
Metagegevens
Titel
9 Principes en methodes in de neurorevalidatie
Auteur
Ben van Cranenburgh
Copyright
2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1806-3_9