2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk
Tip
Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk
Gepubliceerd in:
Bedrijfskundige aspecten in de zorg
In dit hoofdstuk wordt het aspect logistiek management in de zorg uitgediept. Externe druk en publieke aandacht voor de kwaliteit en de betaalbaarheid van de zorg waren aanleiding voor VWS om anders naar de besturing van zorgprocessen te kijken, waarbij besturingsconcepten van grote en complexe organisaties als voorbeeld dienden. Het bedrijf TNT (kernactiviteit pakjeslogistiek) rapporteerde over de toepasbaarheid van hun beheerstechnieken op zorgorganisaties. Conclusies waren dat patiënten ‘tevredener’ zouden zijn door de effectievere patiëntenlogistiek, personeel een vermindering van werkdruk zou ervaren en de organisatie financieel voordeel zou hebben door verbeterde capaciteits- en productiesturing. De schatting van de besparingen bedroegen voor alleen de ziekenhuissector al drie à vier miljard euro als gevolg van slimmere patiëntenlogistiek en grootschaliger inkopen. Daarnaast is onder druk van DBC-financiering en nieuwe kwaliteitseisen, de focus van zorgorganisaties verschoven van ‘efficiënt intern proces’ naar ‘maximale kwaliteit en minimale ligduur’. ‘Minimale ligduur’ noodzaakt tot een snelle behandeling van de patiënt. ‘Maximale kwaliteit’ noodzaakt tot het blijven volgen en afstemmen van ‘bewerkingen’ en ‘vertragingen’ in het zorgproces, teneinde knelpunten structureel te verbeteren. Zie daar de noodzaak van onderlinge afstemming tussen afdelingen, maar belangrijker nog, afstemming van de benodigde middelen per patiënt per afdeling, productiestraat of zorgpad.
Log in om toegang te krijgen
Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:
go back to reference Borghuis-Lub, T. (2011), Flow in de zorg. Patiëntenlogistiek: niet harder, maar anders werken. Borghesi Consultancy. Borghuis-Lub, T. (2011),
Flow in de zorg. Patiëntenlogistiek: niet harder, maar anders werken. Borghesi Consultancy.
go back to reference Engelbrecht, A.J.J. (2002), Logistiek management in dienstverlening. Utrecht: Lemma. Engelbrecht, A.J.J. (2002),
Logistiek management in dienstverlening. Utrecht: Lemma.
go back to reference Klijn, E. en Hesp, S. (2003), Dagbehandeling in Ziekenhuizen. Utrecht: Lemma. Klijn, E. en Hesp, S. (2003),
Dagbehandeling in Ziekenhuizen. Utrecht: Lemma.
go back to reference Lapre, R. en G. van Montfort (2003), Bedrijfseconomie van de gezondheidszorg. Maarssen: Elsevier gezondheidszorg. Lapre, R. en G. van Montfort (2003),
Bedrijfseconomie van de gezondheidszorg. Maarssen: Elsevier gezondheidszorg.
go back to reference Schrijvers, G., e.a. (2002), Moderne patiëntenzorg in Nederland; van kennis naar actie. Maarssen: Elsevier gezondheidszorg. Schrijvers, G., e.a. (2002),
Moderne patiëntenzorg in Nederland; van kennis naar actie. Maarssen: Elsevier gezondheidszorg.
go back to reference Vissers, E.J. & R. Beech (2005), Health operations management: patient flow logistics in health care. Routledge. Vissers, E.J. & R. Beech (2005),
Health operations management: patient flow logistics in health care. Routledge.
go back to reference Visser, H.M. & A.R. van Goor (2011), Werken met logistiek. Groningen: Noordhoff Uitgevers. Visser, H.M. & A.R. van Goor (2011),
Werken met logistiek. Groningen: Noordhoff Uitgevers.
go back to reference Weijers, S & H.H. Glöckner (2009), Logistiek in de zorg (Werken met Logistiek). Groningen: Noordhoff Uitgevers. Weijers, S & H.H. Glöckner (2009),
Logistiek in de zorg (Werken met Logistiek). Groningen: Noordhoff Uitgevers.
- Titel
- 9 Logistiek management
- DOI
- https://doi.org/10.1007/978-90-368-1637-3_9
- Auteur:
-
Lars Nieuwenhoff
- Uitgeverij
- Bohn Stafleu van Loghum
- Volgnummer
- 9