Skip to main content
Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7 Practicum

Auteurs : Sylvia van den Brink, Sonja Gerber

Gepubliceerd in: Voeding met cd-rom

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Na het doorwerken van de studieactiviteiten van dit werkcahier ben je nu voldoende voorbereid om aan het practicum te kunnen beginnen. In de onderstaande opdrachten is ervan uitgegaan dat je met vier leerlingen bent. De oefenopdrachten kunnen ook in grotere of kleinere groepjes worden uitgevoerd. Stem de onderlinge taakverdeling daarop af. Het practicum bestaat uit oefenopdrachten en oefenen in het rollenspel. Bij de oefenopdrachten oefen je aan de hand van een aantal opdrachten de vaardigheden totdat je ze beheerst. Je vindt de oefenopdrachten in paragraaf 7.2. De uitvoeringsstandaarden uit de behandelde hoofdstukken kun je gebruiken als geheugensteuntje bij de eerste oefeningen. Richt je aandacht in eerste instantie op de technische aspecten van de handeling. Oefen de vaardigheden in kleine groepjes (drie personen), waarbij je een zorgvrager, een verzorgende en een observator hebt. Zorg ervoor dat een ieder de gelegenheid krijgt om de handeling uit te voeren. Laat degene die de rol van observator heeft de tot de handeling behorende observatie- en oefenlijst invullen. Je kunt ook zelf de lijst invullen om je eigen handelen te evalueren. Vergeet niet om op de observatie- en oefenlijst aandachtspunten voor verdere oefening in te vullen. Als je de techniek van de handeling in de vingers hebt, kun je de begeleidende aspecten erbij betrekken in de vorm van een rollenspel. In de praktijk zul je de technische en de begeleidende vaardigheden immers met elkaar moeten kunnen combineren. In paragraaf 7.3 vind je meer informatie over het oefenen in het rollenspel.
Metagegevens
Titel
7 Practicum
Auteurs
Sylvia van den Brink
Sonja Gerber
Copyright
2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9125-7_7