Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2006 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7 Leiderschap en patiëntveiligheid

Auteurs : C.E.M. Frijns, A.A.J. Mintjes-de Groot, W.M.L.C.M. Schellekens

Gepubliceerd in: Praktijkboek patiëntveiligheid

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Patiëntveiligheid is pas sinds kort een expliciet thema in de gezondheidszorg, dat de serieuze aandacht vraagt van leiders en managers. Natuurlijk is er eigenlijk niets nieuws onder de zon, maar tot voor kort was patiëntveiligheid vooral een ‘verborgen probleem’ in de gezondheidszorg. Inmiddels is duidelijk dat ook in Nederland veel patiënten schade oplopen die voorkomen had kunnen worden, dat we hierover te weinig echte gegevens hebben en dat we vaak niet in praktijk brengen wat we weten uit literatuur en praktijkvoorbeelden. Verschillende ziekenhuizen hebben inmiddels wel laten zien dat er aansprekende verbeteringen mogelijk zijn.
Literatuur
1.
go back to reference Institute of Medicine. Crossing the quality chasm: A new health system for the 21st century. Washington: National Academy Press, 2001. Institute of Medicine. Crossing the quality chasm: A new health system for the 21st century. Washington: National Academy Press, 2001.
2.
go back to reference Kets de Vries M. Leiderschap ontraadseld. Den Haag: Academic Service, 2004. Kets de Vries M. Leiderschap ontraadseld. Den Haag: Academic Service, 2004.
3.
go back to reference Tribus M. You can't lead what you do not understand. J Innovat Manage 1996;1:62–9. Tribus M. You can't lead what you do not understand. J Innovat Manage 1996;1:62–9.
4.
go back to reference Center for Organization, Leadership and Management Research Boston University. The complex process of organizational transformation: putting the pieces together. Presentatie Pursuing Perfection Milestone Meeting, Boston, 2005. Center for Organization, Leadership and Management Research Boston University. The complex process of organizational transformation: putting the pieces together. Presentatie Pursuing Perfection Milestone Meeting, Boston, 2005.
5.
go back to reference Frijns C, Sonnenschein H, Hupkes J. Evaluatie bereik ii. Utrecht: cbo, 2003. Frijns C, Sonnenschein H, Hupkes J. Evaluatie bereik ii. Utrecht: cbo, 2003.
6.
go back to reference igz. Basisset prestatie-indicatoren ziekenhuizen. igz/ nvz/Orde/ vaz, 2004. igz. Basisset prestatie-indicatoren ziekenhuizen. igz/ nvz/Orde/ vaz, 2004.
7.
go back to reference cbo. Preventie Ziekenhuisinfecties door Surveillance prezies. cbo/ rivm, 1997–1999. cbo. Preventie Ziekenhuisinfecties door Surveillance prezies. cbo/ rivm, 1997–1999.
8.
go back to reference Heuvel JA van den, Koning AMF, Does RJMM. Elk ‘Six Sigma’-project levert minimaal 20.000 Euro op! Kwaliteit in Bedrijf 2002;9:12–4. Heuvel JA van den, Koning AMF, Does RJMM. Elk ‘Six Sigma’-project levert minimaal 20.000 Euro op! Kwaliteit in Bedrijf 2002;9:12–4.
9.
go back to reference Grol R, Wensing M, (red.). Implementatie. Effectieve veranderingen in de patiëntenzorg. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg, 2001. Grol R, Wensing M, (red.). Implementatie. Effectieve veranderingen in de patiëntenzorg. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg, 2001.
10.
go back to reference Kotter J. Leiderschap bij verandering. Den Haag: Academic Service, 1997. Kotter J. Leiderschap bij verandering. Den Haag: Academic Service, 1997.
12.
go back to reference Goleman D. Het nieuwe leiderschap. Amsterdam/Antwerpen: Contact, 2004. Goleman D. Het nieuwe leiderschap. Amsterdam/Antwerpen: Contact, 2004.
13.
go back to reference Reinertsen JL, Pugh MD, Bisognano M. What will it take to move big dots? Leadership leverage points for organization-level improvement. Boston: ihi, 2005. Reinertsen JL, Pugh MD, Bisognano M. What will it take to move big dots? Leadership leverage points for organization-level improvement. Boston: ihi, 2005.
14.
go back to reference Parker VA, Wubbenhorst WA, Young GJ, Desai KR, Charns MP. Implementing quality improvement in hospitals: the role of leadership and culture. Am J Med Qual 1999;1:64–9. CrossRef Parker VA, Wubbenhorst WA, Young GJ, Desai KR, Charns MP. Implementing quality improvement in hospitals: the role of leadership and culture. Am J Med Qual 1999;1:64–9. CrossRef
15.
go back to reference Ellenbroek W. Verspreiding: de sleutel tot verandering. Afstudeeronderzoek beleid en beheer van de gezondheidszorg. Universiteit van Maastricht, 2005. Ellenbroek W. Verspreiding: de sleutel tot verandering. Afstudeeronderzoek beleid en beheer van de gezondheidszorg. Universiteit van Maastricht, 2005.
16.
go back to reference Øvretveit J. The leaders role in quality and safety improvement. A review of research and guidance. Stockholm: Association of County Councils, 2004. Øvretveit J. The leaders role in quality and safety improvement. A review of research and guidance. Stockholm: Association of County Councils, 2004.
17.
go back to reference Quinn R, Cameron K. Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur. Den Haag: Academic Service, 1999. Quinn R, Cameron K. Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur. Den Haag: Academic Service, 1999.
18.
go back to reference Hofstede GJ, Pedersen P, Hofstede G. Werken met cultuurverschillen. Amsterdam/Antwerpen: Contact, 2004. Hofstede GJ, Pedersen P, Hofstede G. Werken met cultuurverschillen. Amsterdam/Antwerpen: Contact, 2004.
Metagegevens
Titel
7 Leiderschap en patiëntveiligheid
Auteurs
C.E.M. Frijns
A.A.J. Mintjes-de Groot
W.M.L.C.M. Schellekens
Copyright
2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1100-2_7