Skip to main content
Top

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7 Afasieën/taalstoornissen

Auteur : Dr. Ben van Cranenburgh

Gepubliceerd in: Neuropsychologie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

  • Taal is een systeem van communicatie.
  • Met spraak wordt bedoeld dat woorden uitgesproken (gearticuleerd) kunnen worden.
  • Stem (fonatie) wil zeggen dat geluid met een zeker volume geproduceerd kan worden.
  • Laesies van de hersenen kunnen stoornissen van stem (dysfonie), van articulatie (dysartrie) of van taal (afasie) veroorzaken.
  • Er worden verschillende afasiesyndromen onderscheiden:
    • de afasie van Broca (taalexpressie);
    • de afasie van Wernicke (taalbegrip);
    • amnestische afasie (woordvinding);
    • de globale afasie (alle functies meer of minder gestoord).
  • Deze syndromen komen in de praktijk bijna nooit zuiver voor, daarom hanteren we tegenwoordig vaak het cognitieve taalschema volgens Ellis en Young.
  • In dat schema worden vier hoofdfuncties onderscheiden: het gesproken woord, het geschreven woord, spreken en schrijven.
  • Verschillende stappen van het taalproces worden gedefinieerd, bijvoorbeeld klankanalyse, woordherkenning, betekenisverlening. Elk van deze stappen kan gestoord zijn.
  • Dit model levert een grote diversiteit van taalstoornissen.
  • Bij stoornissen van lezen en schrijven spreekt men respectievelijk van dyslexie en dysgrafie.
  • Na hersenbeschadiging kunnen ook rekenstoornissen (dyscalculie) voorkomen.
Metagegevens
Titel
7 Afasieën/taalstoornissen
Auteur
Dr. Ben van Cranenburgh
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1530-7_7