Skip to main content
Top

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6 Organisatieverandering: van managen naar faciliteren

Auteurs : Mario Kieft, Jeroen Winkelhorst

Gepubliceerd in: Bedrijfskundige aspecten in de zorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk verstaan we onder een verandering de beoogde wijziging in het concrete handelen c.q. het denken en doen van alle medewerkers, zowel leidinggevenden, ondersteuners als professionals in het primair proces.
Literatuur
go back to reference Ardon, A. (2011), Doorbreek de Cirkel. Amsterdam: Business Contact. Ardon, A. (2011), Doorbreek de Cirkel. Amsterdam: Business Contact.
go back to reference Ardon, A. & N. Wassink (2008), ‘Als veranderingen niet meer maakbaar zijn; wederzijds leren bij stagnerende verandering: een handelingsperspectief’, Management en Organisatie, Vol. 62, pp. 264-268. Ardon, A. & N. Wassink (2008), ‘Als veranderingen niet meer maakbaar zijn; wederzijds leren bij stagnerende verandering: een handelingsperspectief’, Management en Organisatie, Vol. 62, pp. 264-268.
go back to reference Argyris, C. & D. Schön (1996), Organizational learning II: Theory, method and practice. Reading, Mass: Addison Wesley. Argyris, C. & D. Schön (1996), Organizational learning II: Theory, method and practice. Reading, Mass: Addison Wesley.
go back to reference Balogun, J. & V. Hope Hailey (2008), Exploring Strategic Change. Pearson Education Limited, pp. 63-105. Balogun, J. & V. Hope Hailey (2008), Exploring Strategic Change. Pearson Education Limited, pp. 63-105.
go back to reference Balogun, J. & G. Johnson (2005), ‘From intended strategies to unintended outcomes: the impact of change recipient sensemaking’. In Organization Studies OnlineFirst, pp. 1-29. Balogun, J. & G. Johnson (2005), ‘From intended strategies to unintended outcomes: the impact of change recipient sensemaking’. In Organization Studies OnlineFirst, pp. 1-29.
go back to reference Beer, M. & N. Nohria (2000), ‘Cracking the code of change’, Harvard Business Review, May-June, pp. 133-141. Beer, M. & N. Nohria (2000), ‘Cracking the code of change’, Harvard Business Review, May-June, pp. 133-141.
go back to reference Beer, M. & R.A. Eisenstat (2000), The silent killers of strategy implementation and learning, Sloan Management Review, summer, pp. 29-40. Beer, M. & R.A. Eisenstat (2000), The silent killers of strategy implementation and learning, Sloan Management Review, summer, pp. 29-40.
go back to reference Begemann, D. (2008), Natuurlijk veranderen. Assen: Van Gorcum Begemann, D. (2008), Natuurlijk veranderen. Assen: Van Gorcum
go back to reference Berg, R. van den & R. VandenBerghe (2005), Succesvol leidinggeven aan onderwijsinnovaties. Deventer: Kluwer. Berg, R. van den & R. VandenBerghe (2005), Succesvol leidinggeven aan onderwijsinnovaties. Deventer: Kluwer.
go back to reference Boonstra, J.J. & R. van der Vlist (1996), ‘Organisatiecultuur’. In J.J. Aernsbergen, C. Berkel, J. Dohmen & W. de Jong, Handboek strategie en beleid. Alphen aan den Rijn: Samsom uitgeverij. Boonstra, J.J. & R. van der Vlist (1996), ‘Organisatiecultuur’. In J.J. Aernsbergen, C. Berkel, J. Dohmen & W. de Jong, Handboek strategie en beleid. Alphen aan den Rijn: Samsom uitgeverij.
go back to reference Boonstra, J.J. (2000), Lopen over water. Amsterdam: Amsterdam University Press.CrossRef Boonstra, J.J. (2000), Lopen over water. Amsterdam: Amsterdam University Press.CrossRef
go back to reference Bouwen, R. (1994). Onderzoek als interventie en interventie als onderzoek, Gedrag en Organisatie, nr. 6, jrg. 7, pp. 367-387. Bouwen, R. (1994). Onderzoek als interventie en interventie als onderzoek, Gedrag en Organisatie, nr. 6, jrg. 7, pp. 367-387.
go back to reference Caluwé, L. de & H. Vermaak (2006), Leren veranderen. Deventer: Kluwer. Caluwé, L. de & H. Vermaak (2006), Leren veranderen. Deventer: Kluwer.
go back to reference Hardy, C. & S.R. Clegg (1996), ‘Some dare call it power’. In S.R. Clegg, C. Hardy & W.R. Nord (Eds.), Handbook of organizational studies. London: Sage, pp. 622-641. Hardy, C. & S.R. Clegg (1996), ‘Some dare call it power’. In S.R. Clegg, C. Hardy & W.R. Nord (Eds.), Handbook of organizational studies. London: Sage, pp. 622-641.
go back to reference Have, S. ten, W. ten Have, B. Janssen (2009), Het veranderboek. Amsterdam: Mediawerf. Have, S. ten, W. ten Have, B. Janssen (2009), Het veranderboek. Amsterdam: Mediawerf.
go back to reference Homan, T. (2005), Organisatiedynamica: Theorie en praktijk van organisatieverandering. Den Haag: Sdu Uitgevers bv. Homan, T. (2005), Organisatiedynamica: Theorie en praktijk van organisatieverandering. Den Haag: Sdu Uitgevers bv.
go back to reference Homan, Th. H. (2006), Wolkenridders: Over de binnenkant van organisatieverandering, Heerlen: Open Universiteit Nederland. Homan, Th. H. (2006), Wolkenridders: Over de binnenkant van organisatieverandering, Heerlen: Open Universiteit Nederland.
go back to reference Homan, Th. H. (2009), ‘Organisatieroest en de kunst van het nietsdoen’. In M. Dubbeldam & W. Goedmakers (red.), De lerende adviseur: trends in professionalisering. Amsterdam: Mediawerf, pp. 46-58. Homan, Th. H. (2009), ‘Organisatieroest en de kunst van het nietsdoen’. In M. Dubbeldam & W. Goedmakers (red.), De lerende adviseur: trends in professionalisering. Amsterdam: Mediawerf, pp. 46-58.
go back to reference Homan, Th. H. (2009), ‘Veranderen als chaotisch proces’. In Verandermanagementbox. Aflevering 17. Schiedam: Mainpress bv. Homan, Th. H. (2009), ‘Veranderen als chaotisch proces’. In Verandermanagementbox. Aflevering 17. Schiedam: Mainpress bv.
go back to reference Hosking, D. & S. Fineman (1990), ‘Organizing processes’, Journal of Management Studies, 27(6). New York: Harper, pp. 583-604. Hosking, D. & S. Fineman (1990), ‘Organizing processes’, Journal of Management Studies, 27(6). New York: Harper, pp. 583-604.
go back to reference Kuhlmann, M. & B. Hoogendoorn (2008), Implementatiekunst. Schiedam: Scriptum Management. Kuhlmann, M. & B. Hoogendoorn (2008), Implementatiekunst. Schiedam: Scriptum Management.
go back to reference Mastenbroek, W. (1999), Kleine stapjes zijn beter dan grote woorden, Holland ManagementReview, nr. 66, p. 80-84. Mastenbroek, W. (1999), Kleine stapjes zijn beter dan grote woorden, Holland ManagementReview, nr. 66, p. 80-84.
go back to reference Mitroff, I. (1999), A Spiritual Audit of Corporate America: A Hard Look at Spirituality, Religion, and Values in the Workplace. With Elizabeth A. Denton. San Francisco: Jossey-Bass Publishers Inc. Mitroff, I. (1999), A Spiritual Audit of Corporate America: A Hard Look at Spirituality, Religion, and Values in the Workplace. With Elizabeth A. Denton. San Francisco: Jossey-Bass Publishers Inc.
go back to reference Nieuwenhof, R.M. van den (2004), De taal van verandering, academisch proefschrift, Universiteit van Amsterdam. Delft: Eburon. Nieuwenhof, R.M. van den (2004), De taal van verandering, academisch proefschrift, Universiteit van Amsterdam. Delft: Eburon.
go back to reference Nieuwenhof, R.M. van den (2005), De taal van verandering: Veranderen in dialoog. Schiedam: Scriptum. Nieuwenhof, R.M. van den (2005), De taal van verandering: Veranderen in dialoog. Schiedam: Scriptum.
go back to reference Nistelrooij, A. van & R. de Wilde (2008), Voorbij verandermanagement: Whole scale change, de wind onder de vleugels. Deventer: Kluwer. Nistelrooij, A. van & R. de Wilde (2008), Voorbij verandermanagement: Whole scale change, de wind onder de vleugels. Deventer: Kluwer.
go back to reference Oss, L. van & J. van ’t Hek (2009), Onveranderbaarheid van organisaties. Amsterdam: Mediawerf Uitgevers. Oss, L. van & J. van ’t Hek (2009), Onveranderbaarheid van organisaties. Amsterdam: Mediawerf Uitgevers.
go back to reference Palmer, I., R. Dunford & G. Akin (2009), Managing Organizational Change: a multiperspective approach. New York: Mc Graw Hill. Palmer, I., R. Dunford & G. Akin (2009), Managing Organizational Change: a multiperspective approach. New York: Mc Graw Hill.
go back to reference Senge, P., (1990), The Fifth Discipline: the art and practice of the learning organization. New York: Currency Doubleday. Senge, P., (1990), The Fifth Discipline: the art and practice of the learning organization. New York: Currency Doubleday.
go back to reference Thijssen, J.G.L. (1996), Leren, leeftijd en loopbaanperspectief. Deventer: Kluwer Bedrijfswetenschappen. Thijssen, J.G.L. (1996), Leren, leeftijd en loopbaanperspectief. Deventer: Kluwer Bedrijfswetenschappen.
go back to reference Verveen, J. (2011), Bullshit management. Den Haag: Academic Services. Verveen, J. (2011), Bullshit management. Den Haag: Academic Services.
go back to reference Weick, K.E. (1995), Sensemaking in organizations. Thousand Oaks: Sage Publications. Weick, K.E. (1995), Sensemaking in organizations. Thousand Oaks: Sage Publications.
go back to reference Weick, K.E. & R.E. Quinn (1999). Organisational change and development’, in Annual Review Psychology, jrg. 50, pp. 361-386.CrossRef Weick, K.E. & R.E. Quinn (1999). Organisational change and development’, in Annual Review Psychology, jrg. 50, pp. 361-386.CrossRef
go back to reference Weick, K.E. (2000), Emergent change as a universal in organizations, in M. Beer & N. Nohria, Breaking the code of change. Boston, Mass.: Harvard Business School Press., pp. 223-241. Weick, K.E. (2000), Emergent change as a universal in organizations, in M. Beer & N. Nohria, Breaking the code of change. Boston, Mass.: Harvard Business School Press., pp. 223-241.
Metagegevens
Titel
6 Organisatieverandering: van managen naar faciliteren
Auteurs
Mario Kieft
Jeroen Winkelhorst
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1637-3_6