Samenvatting
Kwaliteit betekent dat eigenschappen en kenmerken van een product of dienst voldoen aan gestelde eisen. Dit kunnen bij wet voorgeschreven eisen zijn, maar ook behoeften en verwachtingen van organisaties, klanten en andere belanghebbenden, in het kort: de samenleving. Kwaliteit vereist een bijdrage van alle betrokkenen. Die gezamenlijke activiteiten vatten we samen met het begrip ‘kwaliteitszorg’. Dit hoofdstuk behandelt eerst de algemene kenmerken van kwaliteitszorg. De terminologie komt aan bod, kwaliteitsnormen en vervolgens uitgebreid het kwaliteitsmanagementsysteem. We bespreken daarbij de ISO-norm, een internationale kwaliteitsnorm die ook binnen de gezondheidszorg een belangrijke rol speelt. Ook besteden we aandacht aan toetsing en risicoanalyse, twee onderwerpen die nauw met het begrip kwaliteit verweven zijn. Vervolgens bespreken we hoe de kwaliteitszorg bij de bereiding van geneesmiddelen wordt vormgegeven, zowel in de farmaceutische industrie als bij de bereiding in de apotheek.