Skip to main content
Top

2011 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6 Kwaliteitsverbetering en implementatie in de dagelijkse praktijk

Auteurs : A. Goossens, M.E.J.L. Hulscher, R.P.M.G. Hermens

Gepubliceerd in: Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Waardevolle inzichten over gewenste zorg vinden meestal niet vanzelf hun weg naar de dagelijkse praktijk. Hierdoor wordt, veelal onbewust, optimale zorg onthouden aan patiënten. In dit hoofdstuk wordt een systematische aanpak uiteengezet om tot kwaliteitsverbetering te komen.
Het startpunt van kwaliteitsverbetering in de gezondheidszorg kunnen de ideeën of ervaringen zijn binnen de eigen werksetting over hoe de patiëntenzorg effectiever of doelmatiger kan. Daarnaast kan er buiten de eigen werksetting nieuwe wetenschappelijke informatie beschikbaar komen die erop wijst dat de zorg voor patiënten beter kan. Beide informatiebronnen kunnen een proces van verandering, ofwel kwaliteitsverbetering, in gang zetten. Om tot optimale implementatie van kwaliteitsverbetering te komen, is het belangrijk om stapsgewijs op geplande en systematische wijze verbeteringen door te voeren. Allereerst dient helder geformuleerd te worden wat ‘optimale zorg’ precies inhoudt (stap 1). Als men erin geslaagd is de optimale zorg te definiëren en een concreet voorstel voor verandering te formuleren, is een analyse van de huidige zorg de volgende belangrijke stap om te komen tot verbetering van de patiëntenzorg (stap 2). Vervolgens dient in kaart gebracht te worden waarom de huidige zorg eigenlijk is zoals die is en welke factoren van invloed zijn op het wel of niet toepassen van de optimale zorg (stap 3). Op geleide van deze informatie dient een passende verbeterstrategie ontwikkeld (stap 4), getest (stap 5) en geëvalueerd (stap 6) te worden. Deze aanpak van het implementeren van kwaliteitsverbetering in de zorg wordt uitgebreid beschreven in het boek Implementatie: effectieve verbetering van de patiëntenzorg van Grol en Wensing (2006).[1]
Literatuur
go back to reference 1 Grol R, Wensing M (eds). Implementatie: effectieve verbetering van de patiëntenzorg. Maarssen: Elsevier gezondheidszorg, 2006 1 Grol R, Wensing M (eds). Implementatie: effectieve verbetering van de patiëntenzorg. Maarssen: Elsevier gezondheidszorg, 2006
go back to reference 2 Grol R, Grimshaw J (2003) From best evidence to best practice: effective implementation of change in patiënts' care. The Lancet 362:1225–1230CrossRef 2 Grol R, Grimshaw J (2003) From best evidence to best practice: effective implementation of change in patiënts' care. The Lancet 362:1225–1230CrossRef
go back to reference 4 Kievits F, Adriaanse MT (2008) Betere handhygiëne noodzakelijk. Ned Tijdschr Geneeskd 152:258–2 4 Kievits F, Adriaanse MT (2008) Betere handhygiëne noodzakelijk. Ned Tijdschr Geneeskd 152:258–2
go back to reference 5 Kwaliteitsinstituut voordeGCBO. Richtlijn ‘Decubitus’. 2002 5 Kwaliteitsinstituut voordeGCBO. Richtlijn ‘Decubitus’. 2002
go back to reference 6 Lieffers MAM, Mokkink HGA (2002) Desinfecteren van de huid vóór injecties niet van invloed op het ontstaan van infecties; een literatuurstudie. Ned Tijdschr Geneeskd 146:765–767PubMed 6 Lieffers MAM, Mokkink HGA (2002) Desinfecteren van de huid vóór injecties niet van invloed op het ontstaan van infecties; een literatuurstudie. Ned Tijdschr Geneeskd 146:765–767PubMed
go back to reference 7 Kohn LT. To err is human: building a safer health care system. Washington DC: Institute of Medicine, 1999 7 Kohn LT. To err is human: building a safer health care system. Washington DC: Institute of Medicine, 1999
go back to reference 8 Brink-Huis A, Schoonhoven L, Hulscher M, Holleman G, Achterberg T van. Helping hands. Onderzoek naar handhygiënegedrag van ziekenhuismedewerkers. Tijdschrift voor Verpleegkundigen 2010;120:12–8. 8 Brink-Huis A, Schoonhoven L, Hulscher M, Holleman G, Achterberg T van. Helping hands. Onderzoek naar handhygiënegedrag van ziekenhuismedewerkers. Tijdschrift voor Verpleegkundigen 2010;120:12–8.
go back to reference 9 Rogers E (1995) Lessons for guidelines from the diffusion of innovation. Jt Comm J Qual Improv 21:324–328PubMed 9 Rogers E (1995) Lessons for guidelines from the diffusion of innovation. Jt Comm J Qual Improv 21:324–328PubMed
go back to reference 10 Mank A, Lelie H van der (2003 Mar) Is there still an indication for nursing patiënts with prolonged neutropenia in protective isolation? An evidence-based nursing and medical study of 4 years experience for nursing patiënts with neutropenia without isolation. Eur J Oncol Nurs 7:17–23PubMedCrossRef 10 Mank A, Lelie H van der (2003 Mar) Is there still an indication for nursing patiënts with prolonged neutropenia in protective isolation? An evidence-based nursing and medical study of 4 years experience for nursing patiënts with neutropenia without isolation. Eur J Oncol Nurs 7:17–23PubMedCrossRef
go back to reference 11 Rotter ML. Arguments for alcoholic hand disinfection. J Hosp Infect 2001;48 Suppl A:S4–8. 11 Rotter ML. Arguments for alcoholic hand disinfection. J Hosp Infect 2001;48 Suppl A:S4–8.
go back to reference 12 Lawrence M, Olesen F et al (1997) Indicators of quality in health care. Eur J Gen Pract 3:103–108CrossRef 12 Lawrence M, Olesen F et al (1997) Indicators of quality in health care. Eur J Gen Pract 3:103–108CrossRef
go back to reference 13 Hof A van ’t, Ottenvanger JP, Eefting F, Wienke A (2009) Gestraft voor kwaliteitsmeting. Medisch Contact 38:1580–1581 13 Hof A van ’t, Ottenvanger JP, Eefting F, Wienke A (2009) Gestraft voor kwaliteitsmeting. Medisch Contact 38:1580–1581
go back to reference 15 Campbell SM, Braspenning J, Hutchinson A, Marshall M (2002) Research methods used in developing and applying quality indicators in primary care. Qual Saf Health Care 11:358–364PubMedCentralPubMedCrossRef 15 Campbell SM, Braspenning J, Hutchinson A, Marshall M (2002) Research methods used in developing and applying quality indicators in primary care. Qual Saf Health Care 11:358–364PubMedCentralPubMedCrossRef
go back to reference 16 Normand SLT, McNeil BJ, Peterson LE et al (1998) Eliciting expert opinion using Delphi technique: identifying performance indicators for cardiovascular disease. Int J Qual Health Care 10:247–260PubMedCrossRef 16 Normand SLT, McNeil BJ, Peterson LE et al (1998) Eliciting expert opinion using Delphi technique: identifying performance indicators for cardiovascular disease. Int J Qual Health Care 10:247–260PubMedCrossRef
go back to reference 17 Reitsma-van Rooijen M, Jong JD de (2010) Betalen voor SEH schrikt af: ook mensen met acute klachten blijven weg. Medisch Contact 65:1479–1481 17 Reitsma-van Rooijen M, Jong JD de (2010) Betalen voor SEH schrikt af: ook mensen met acute klachten blijven weg. Medisch Contact 65:1479–1481
go back to reference 18 Grimshaw JM, Thomas RE, MacLennan G et al. Effectiveness and efficiency of guideline dissemination and implementation strategies. Health Technol Assess 2004;8:iii-iv, 1–72. 18 Grimshaw JM, Thomas RE, MacLennan G et al. Effectiveness and efficiency of guideline dissemination and implementation strategies. Health Technol Assess 2004;8:iii-iv, 1–72.
go back to reference 19 Bartholomew LK, Parcel GS, Kok G, Gottlieb NH (2001) Intervention mapping: Designing theory- and evidence based health promotion programs. McGraw Hill, New York 19 Bartholomew LK, Parcel GS, Kok G, Gottlieb NH (2001) Intervention mapping: Designing theory- and evidence based health promotion programs. McGraw Hill, New York
go back to reference 20 Bandura A Social Learning Theory. New York: General Learning Press, 1977 20 Bandura A Social Learning Theory. New York: General Learning Press, 1977
go back to reference 21 Thorsen T, Mäkelä M Theory and practice of clinical guidelines implementation. Copenhagen: DSI Danish Institute for Health Services Research and Development, 1999 21 Thorsen T, Mäkelä M Theory and practice of clinical guidelines implementation. Copenhagen: DSI Danish Institute for Health Services Research and Development, 1999
go back to reference 22 Mason J et al (2001) When is it cost-effective to change the behaviour of health professionals? JAMA 286:2988–2992PubMedCrossRef 22 Mason J et al (2001) When is it cost-effective to change the behaviour of health professionals? JAMA 286:2988–2992PubMedCrossRef
Metagegevens
Titel
6 Kwaliteitsverbetering en implementatie in de dagelijkse praktijk
Auteurs
A. Goossens
M.E.J.L. Hulscher
R.P.M.G. Hermens
Copyright
2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8236-1_6