2012 | OriginalPaper | Hoofdstuk
6 Kernvraag 3: hoe kan ik mijn keuze(s) omzetten in gedrag?
Auteurs : Maarten Bijma, Max Lak
Gepubliceerd in: Leefstijlcoaching
Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum
Samenvatting
-
In hoofdstuk 6 stonden we stil bij kernvraag 3: ‘hoe kan ik mijn keuze(s) omzetten in gedrag?’ Bij het omzetten van keuzes in concreet gedrag spelen een viertal vaardigheden een centrale rol:
-
uitvoervaardigheden;
-
motivatievaardigheden;
-
sociale vaardigheden;
-
vaardigheden om stress te beheersen.
-
-
Bij deze vraag zijn in de leefstijlcoaching de volgende vragen aan de orde:
-
Hoe ga je het precies uitvoeren?
-
Hoe blijf je gemotiveerd?
-
Hoe betrek je jouw omgeving bij het veranderen?
-
Hoe ga je met (verander)stress om?
-
-
Leren houdt ook in het loslaten van oude en het ontwikkelen en integreren van nieuwe gedragspatronen:
-
door naar anderen te kijken;
-
door te doen;
-
door achteraf of voorafgaand over gedrag na te denken.
-
-
De vraag: ‘hoe ga je het precies uitvoeren?’, laat zich na het formuleren van doelen en bijbehorende strategieën beantwoorden middels het bespreken van onder meer de volgende thema’s:
-
bewegen;
-
voeding;
-
meten gezondheidseffecten;
-
ziekten en aandoeningen;
-
pijn en vermoeidheid.
-
-
Het bespreken van ‘actie’ gaat steeds gepaard met de volgende vragen:
-
Wat ga ik precies doen?
-
Waar ga ik dat doen?
-
Wanneer ga ik dat doen?
-
Met wie ga ik dat doen?
-
-
Gemotiveerd blijven hangt samen met:
-
planning;
-
sub- en fasedoelen;
-
evalueren en belonen;
-
zelfcontrole;
-
rolmodellen;
-
implementatie intenties;
-
zelfeffectiviteit;
-
helpende context/sociale omgeving;
-
supportinstrumenten.
-
-
Bij het betrekken van de omgeving bij de veranderingen spelen de volgende gedragingen een rol:
-
assertief zijn;
-
gesprekken initiëren en voeren;
-
relaties uitdiepen;
-
empathie en aandacht;
-
aansluiting bij een ‘groep’;
-
sociale steun vragen en geven.
-
-
Omgaan met (verander)stress is helpend bij het bereiken van de gestelde doelen:
-
door bewust en frequent te ontspannen;
-
door prioritering en planning;
-
door relativering.
-
-
In deze fase is het essentieel te werken met een actieplan:
-
hoofdoel(en), strategieën, subdoelen, schema’s, planning;
-
evalueren (uitkomsten en proces) en belonen;
-
helpende en remmende dingen (gedachten, fysieke en sociale omgeving).
-