Skip to main content
Top

2012 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6 Architectuur van kwalitatief wetenschappelijk onderzoek

Auteurs : F. van Nes, T. Satink, A. Kinébanian

Gepubliceerd in: Onderwijs in wetenschap

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Paramedici behandelen vaak mensen die een ernstige levensgebeurtenis (life event) hebben meegemaakt. Dat is een gebeurtenis die ‘het leven op zijn kop zet’ en het vereist veel doorzettings- en aanpassingsvermogen van mensen om dat leven weer ‘op de rails’ te krijgen. Inzicht krijgen in de processen die mensen doormaken in dergelijke situaties geeft veel aanknopingspunten voor behandeling. Kwalitatief onderzoek kan daar een bijdrage aan leveren. In de gehele gezondheidszorg doet deze stroming in de onderzoeksmethodologie de laatste jaren steeds meer opgeld. Een tendens die zeker bij de ergotherapie waar te nemen is. Reeds in 1991 wijdde het American Journal of Occupational Therapy een themanummer aan deze vorm van onderzoek. In de fysiotherapie heeft kwalitatief onderzoek inmiddels ook zijn intrede gedaan. Daarnaast wordt kwalitatief onderzoek steeds meer gebruikt als onderdeel van mixed-methods designs en wordt het aanbevolen in de ontwikkeling van complexe interventies. Ook in de ontwikkeling van meetinstrumenten heeft kwalitatief onderzoek een plaats.
Literatuur
1.
go back to reference Bersselaar V van de. Wetenschap in veelvoud, fundamenten voor professioneel handelen. Bussum: Couthinho; 2001. Bersselaar V van de. Wetenschap in veelvoud, fundamenten voor professioneel handelen. Bussum: Couthinho; 2001.
2.
go back to reference Boog B, Slagter M, Jacobs-Moonen I, Meijering F. Focus op action research. De professional als handelingsonderzoeker. Assen: Koninklijke Van Gorcum; 2005. Boog B, Slagter M, Jacobs-Moonen I, Meijering F. Focus op action research. De professional als handelingsonderzoeker. Assen: Koninklijke Van Gorcum; 2005.
3.
go back to reference Taylor MC. Evidence-based practice for occupational Therapists. Oxford: Blackwell Science; 2005. Taylor MC. Evidence-based practice for occupational Therapists. Oxford: Blackwell Science; 2005.
4.
go back to reference Jonker J, Pennink BJW. De kern van methodologie. Assen: Van Gorcum; 2004. Jonker J, Pennink BJW. De kern van methodologie. Assen: Van Gorcum; 2004.
5.
go back to reference Pope C, Nicholas M. Qualitative Research in Health Care. London: BMJ Books; 2000. Pope C, Nicholas M. Qualitative Research in Health Care. London: BMJ Books; 2000.
6.
go back to reference Philipsen H, Vernooy-Dassen M. Kwalitatief onderzoek: nuttig, onmisbaar en uitdagend. Huisarts Wet. 2004;47:454–7.CrossRef Philipsen H, Vernooy-Dassen M. Kwalitatief onderzoek: nuttig, onmisbaar en uitdagend. Huisarts Wet. 2004;47:454–7.CrossRef
7.
go back to reference Hak T.Waarnemingsmethoden in kwalitatief onderzoek. Huisarts Wet. 2004;47:502–8.CrossRef Hak T.Waarnemingsmethoden in kwalitatief onderzoek. Huisarts Wet. 2004;47:502–8.CrossRef
8.
go back to reference British Medical Journal. Checklist voor reviewers; 2001. Beschikbaar via: http://http:// www.bmj.com/advice/33.htmlwww.bmj.com/ advice/33.html. British Medical Journal. Checklist voor reviewers; 2001. Beschikbaar via: http://​http:// www.bmj.com/advice/33.htmlwww.bmj.com/ advice/33.html.
9.
go back to reference Netwerk Kwalitatief Onderzoek AMC-UvA. Richtlijnen voor kwaliteitsborging in gezondheids(zorg)onderzoek. Kwalitatief onderzoek. Amsterdam: AMC; 2002. Netwerk Kwalitatief Onderzoek AMC-UvA. Richtlijnen voor kwaliteitsborging in gezondheids(zorg)onderzoek. Kwalitatief onderzoek. Amsterdam: AMC; 2002.
10.
go back to reference Popay J, Rogers A, Williams G. Rationale and standards for the systematic review of qualitative literature in health services research. J Qual Health Res. 1998;8:341–51.CrossRef Popay J, Rogers A, Williams G. Rationale and standards for the systematic review of qualitative literature in health services research. J Qual Health Res. 1998;8:341–51.CrossRef
11.
go back to reference Cook JV. Qualitative Research in Occupational Therapy. Delmar: Thomson Learning; 2001. Cook JV. Qualitative Research in Occupational Therapy. Delmar: Thomson Learning; 2001.
12.
go back to reference Special issue on Qualitative Research. Am J Occup Ther. 2001;45(3). Special issue on Qualitative Research. Am J Occup Ther. 2001;45(3).
13.
go back to reference Carpenter C. Conducting qualitative research in physiotherapy. Physiotherapy. 1997;83:547–52.CrossRef Carpenter C. Conducting qualitative research in physiotherapy. Physiotherapy. 1997;83:547–52.CrossRef
14.
go back to reference Bontje P, Kine´banian A, Josephsson S, Tamura Y. Occupational adaptation: The experience of older persons with physical disabilities. Am J Occup Ther. 2004:58;140–9. Bontje P, Kine´banian A, Josephsson S, Tamura Y. Occupational adaptation: The experience of older persons with physical disabilities. Am J Occup Ther. 2004:58;140–9.
15.
go back to reference Mannerkorpi K, Kroksmark T, Ekdahl C. How patients with fibromyalgia experience their symptoms in everyday life. Physiother Res Int. 1999;4:110–22.CrossRefPubMed Mannerkorpi K, Kroksmark T, Ekdahl C. How patients with fibromyalgia experience their symptoms in everyday life. Physiother Res Int. 1999;4:110–22.CrossRefPubMed
16.
go back to reference Eatough V, Smith JA. Interpretative phenomenological analysis. In: Willig C, Stainton- Rogers W (Eds.). The Sage handbook of qualitative research in psychology. London: Sage; 2008; pp. 179–94.CrossRef Eatough V, Smith JA. Interpretative phenomenological analysis. In: Willig C, Stainton- Rogers W (Eds.). The Sage handbook of qualitative research in psychology. London: Sage; 2008; pp. 179–94.CrossRef
17.
go back to reference Quinn C, Clare L, Pearce L, Dijkhuizen M van. The experience of providing care in the early stages of dementia: An interpretative phenomenological analysis. Aging ment health. 2008; 12;6:769–78. Quinn C, Clare L, Pearce L, Dijkhuizen M van. The experience of providing care in the early stages of dementia: An interpretative phenomenological analysis. Aging ment health. 2008; 12;6:769–78.
18.
go back to reference Ducharme FC, Le´vesque LL, Beaudet L, Lachance LM, Kergoat MJ, Legault AJ, et al. Learning to become a family caregiver: Efficacy of an Intervention Program for Caregivers Following Diagnosis of Dementia in a Relative. Gerontologist. 2011;51(4):463–72.CrossRef Ducharme FC, Le´vesque LL, Beaudet L, Lachance LM, Kergoat MJ, Legault AJ, et al. Learning to become a family caregiver: Efficacy of an Intervention Program for Caregivers Following Diagnosis of Dementia in a Relative. Gerontologist. 2011;51(4):463–72.CrossRef
19.
go back to reference Daniels R, Winding K, Borell L. Stroke rehabilitation: dilemmas of some occupational therapists in inpatient stroke rehabilitation. Scan J Occup Ther. 2002;9:167–75.CrossRef Daniels R, Winding K, Borell L. Stroke rehabilitation: dilemmas of some occupational therapists in inpatient stroke rehabilitation. Scan J Occup Ther. 2002;9:167–75.CrossRef
20.
go back to reference Johnson KL, Cost and benefits of employment: a qualitative study of experiences of persons with multiple sclerosis. Arch Phys Med Rehab. 2004;85:201–9.CrossRef Johnson KL, Cost and benefits of employment: a qualitative study of experiences of persons with multiple sclerosis. Arch Phys Med Rehab. 2004;85:201–9.CrossRef
21.
go back to reference Riessman C. Narrative analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publications; 1993. Riessman C. Narrative analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publications; 1993.
22.
go back to reference Jonsson H. Anticipating, experiencing and valueing the transition from worker to retiree - a longitudinal study of retirement as an occupational transition. Dissertation. Karolinska Institutet, Sweden; 2002. Jonsson H. Anticipating, experiencing and valueing the transition from worker to retiree - a longitudinal study of retirement as an occupational transition. Dissertation. Karolinska Institutet, Sweden; 2002.
23.
go back to reference Satink T, Winding K, Jonsson H. Daily occupations with or without pain: Dilemmas in occupational performance. Occup Ther J Res. 2004; 24:144–50. Satink T, Winding K, Jonsson H. Daily occupations with or without pain: Dilemmas in occupational performance. Occup Ther J Res. 2004; 24:144–50.
24.
go back to reference Scheidegger G, Lovelock L, Kine´banian A. The daily lives and occupations of Tibetan families who have a child with disabilities. Scand J Occup Sci. 2010;17(4):286–98. Scheidegger G, Lovelock L, Kine´banian A. The daily lives and occupations of Tibetan families who have a child with disabilities. Scand J Occup Sci. 2010;17(4):286–98.
25.
go back to reference Strauss AL, Corbin J. Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. London: Sage; 1990. Strauss AL, Corbin J. Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. London: Sage; 1990.
26.
go back to reference Proot I. Changing Autonomy. Maastricht: University Press Maastricht; 2000. Proot I. Changing Autonomy. Maastricht: University Press Maastricht; 2000.
27.
go back to reference Dedding, C. Delen in macht en onmacht: kindparticipatie in de (alledaagse) diabeteszorg. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam; 2009. Dedding, C. Delen in macht en onmacht: kindparticipatie in de (alledaagse) diabeteszorg. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam; 2009.
28.
go back to reference Wester F. Strategiee¨n voor kwalitatief onderzoek. Muiderberg: Coutinho; 1995. Wester F. Strategiee¨n voor kwalitatief onderzoek. Muiderberg: Coutinho; 1995.
29.
go back to reference Depoy E, Gitlin N. Introduction to research: Understanding and applying multiple strategies. Boston: Mosby; 1998. Depoy E, Gitlin N. Introduction to research: Understanding and applying multiple strategies. Boston: Mosby; 1998.
30.
go back to reference Krueger RA, Casey MA. Focus groups - A practical guide for applied research. 4th edition. Los Angeles: Sage; 2009. Krueger RA, Casey MA. Focus groups - A practical guide for applied research. 4th edition. Los Angeles: Sage; 2009.
31.
go back to reference Hils R, Kitchen S. Satisfaction with outpatient physiotherapy: focus groups to explore the views of patients with acute and chronic musculoskeletal conditions. Physiother Theory Pract. 2007 Jan-Feb;23(1):1–20. Hils R, Kitchen S. Satisfaction with outpatient physiotherapy: focus groups to explore the views of patients with acute and chronic musculoskeletal conditions. Physiother Theory Pract. 2007 Jan-Feb;23(1):1–20.
32.
go back to reference Wester F, Peters V. Kwalitatieve analyse: uitgangspunten en procedures. Bussum: Coutinho; 2004. Wester F, Peters V. Kwalitatieve analyse: uitgangspunten en procedures. Bussum: Coutinho; 2004.
Metagegevens
Titel
6 Architectuur van kwalitatief wetenschappelijk onderzoek
Auteurs
F. van Nes
T. Satink
A. Kinébanian
Copyright
2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9168-4_6