2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk
Tip
Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk
Gepubliceerd in:
Bedrijfskundige aspecten in de zorg
Organisaties zijn in beweging in alle sectoren van de gezondheidzorg. Om op de vaak turbulente ontwikkelingen, die zijn beschreven in hoofdstuk 1, te kunnen inspelen is in veel situaties innovatief organiseren vereist. Dat betekent dat routines en organisatiemodellen die jarenlang goed hebben gefunctioneerd ‘onder het mes gaan’ en worden veranderd op basis van meer innovatieve concepten. De verbetering van de patiëntenzorg en de verbetering van de bestuurbaarheid van de organisaties in de zorg vormen in veel gevallen de doelstellingen van deze veranderingen. In de meeste gevallen kunnen hiervoor organisatiemodellen worden gebruikt uit de organisatiekundige theorie en de praktijk bij organisaties uit andere sectoren. Maar daarnaast zien we ook uitdagingen die specifiek aan zorgorganisaties worden gesteld, zoals het gezamenlijk management van de organisatie door de professionele dienstverlener en de ‘echte’ manager (duaal management) en het centraal stellen van patiënt/cliënt.
Log in om toegang te krijgen
Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:
go back to reference Avort-Lier, R. van der (2003), Het geïntegreerd medisch specialistisch bedrijf: puzzelen met samenwerkingsmodaliteiten. Scriptie Strategie en Management van Organisaties in de Gezondheidszorg (SMOG) TIAS Tilburg. Avort-Lier, R. van der (2003),
Het geïntegreerd medisch specialistisch bedrijf: puzzelen met samenwerkingsmodaliteiten. Scriptie Strategie en Management van Organisaties in de Gezondheidszorg (SMOG) TIAS Tilburg.
go back to reference Bots, R.T.M. & W. Jansen (2005), Organisatie en Informatie. Groningen: WoltersNoordhoff. Bots, R.T.M. & W. Jansen (2005),
Organisatie en Informatie. Groningen: WoltersNoordhoff.
go back to reference Bruine, P. de, B. v.d. Burg & W. Jansen (2006), Procesgericht organiseren en organisatiestructuur. Primavera working paper, maart 2006. http://primavera.fee.uva.nl. Bruine, P. de, B. v.d. Burg & W. Jansen (2006),
Procesgericht organiseren en organisatiestructuur. Primavera working paper, maart 2006.
http://primavera.fee.uva.nl.
go back to reference Bruine, P. de, W. Jansen & M. ’s-Gravemade-Frijters (2008), Procesgericht organiseren in de praktijk: Procesgericht organiseren in de ziekenhuissector en bij de Nederlandse Politie. Primavera working paper 2008-02. http://primavera.fee.uva.nl. Bruine, P. de, W. Jansen & M. ’s-Gravemade-Frijters (2008),
Procesgericht organiseren in de praktijk: Procesgericht organiseren in de ziekenhuissector en bij de Nederlandse Politie. Primavera working paper 2008-02.
http://primavera.fee.uva.nl.
go back to reference Consumentenbond, ziekenhuisvergelijking. http://www.consumentenbond.nl/test/voeding-gezondheid/aandoening-behandeling/staar-ziekenhuis/extra-staar/keuzehulp-zorg/#item0 Consumentenbond, ziekenhuisvergelijking.
http://www.consumentenbond.nl/test/voeding-gezondheid/aandoening-behandeling/staar-ziekenhuis/extra-staar/keuzehulp-zorg/#item0
go back to reference Freidson, E. (1986), Professional powers, a study of the institutionalization of formal knowledge. Chicago: The University of Chicago Press. Freidson, E. (1986),
Professional powers, a study of the institutionalization of formal knowledge. Chicago: The University of Chicago Press.
go back to reference Galbraith, J.R. (1973), Designing complex organizations. Reading: Addison-Wesley. Galbraith, J.R. (1973),
Designing complex organizations. Reading: Addison-Wesley.
go back to reference Galbraith, J.R. (2001), Designing organizations. San Francisco: Jossey-Bass. Galbraith, J.R. (2001),
Designing organizations. San Francisco: Jossey-Bass.
go back to reference Goold, M. & A. Campbell (2002), Designing effective organizations. San Francisco: Jossey-Bass. Goold, M. & A. Campbell (2002),
Designing effective organizations. San Francisco: Jossey-Bass.
go back to reference Hendriks, M., B. Durlinger, L. Offringa, H. Bijker & R. Schuring (2003), ‘Patiënt merkt vaak niets van kanteling’. In: ZM magazine, nr. 5. Hendriks, M., B. Durlinger, L. Offringa, H. Bijker & R. Schuring (2003), ‘Patiënt merkt vaak niets van kanteling’. In:
ZM magazine, nr. 5.
go back to reference Hulst, E. & I. Tiems (red.) (1999), Het domein van de arts. Beschouwingen over het professionele domein van de arts, professionele autonomie en verantwoordelijkheid. Maarssen: Elsevier/De Tijdstroom. Hulst, E. & I. Tiems (red.) (1999),
Het domein van de arts. Beschouwingen over het professionele domein van de arts, professionele autonomie en verantwoordelijkheid. Maarssen: Elsevier/De Tijdstroom.
go back to reference Jansen, W., H. Jagers & R. Stil (1991), (Her)ontwerpen van zorgprocessen met informatietechnologie. Utrecht: Lemma. Jansen, W., H. Jagers & R. Stil (1991),
(Her)ontwerpen van zorgprocessen met informatietechnologie. Utrecht: Lemma.
go back to reference KNMG (2007), Manifest Medische Professionaliteit. Utrecht: KNMG. KNMG (2007),
Manifest Medische Professionaliteit. Utrecht: KNMG.
go back to reference Kruijthof, K. (2005), Dokterspraktijken. Het dagelijks werk van specialisten en hun aanspraken op zeggenschap in Nederlandse Ziekenhuizen. Nieuwegein: Badoux. Kruijthof, K. (2005),
Dokterspraktijken. Het dagelijks werk van specialisten en hun aanspraken op zeggenschap in Nederlandse Ziekenhuizen. Nieuwegein: Badoux.
go back to reference Medisch contact, augustus 2011. http://medischcontact.artsennet.nl/nieuws-26/archief-6/tijdschriftartikel/100172/preferentiebeleid-longmedicatie-opgeschort.htm Medisch contact, augustus 2011.
http://medischcontact.artsennet.nl/nieuws-26/archief-6/tijdschriftartikel/100172/preferentiebeleid-longmedicatie-opgeschort.htm
go back to reference Mintzberg, H. (1979), The structuring of organizations. Englewood Cliffs: Prentice Hall. Mintzberg, H. (1979),
The structuring of organizations. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
go back to reference Mintzberg, H. (1983), Structure in fives, designing effective organizations. New York: Prentice Hall. Mintzberg, H. (1983),
Structure in fives, designing effective organizations. New York: Prentice Hall.
go back to reference Moen, J. (2007), Leiderschap in het medisch geïntegreerd bedrijf: regisseur of kapitein? Lezing congres Zorgvisie 27 juni 2006. http://www.zorgvisie.nl. Moen, J. (2007),
Leiderschap in het medisch geïntegreerd bedrijf: regisseur of kapitein? Lezing congres Zorgvisie 27 juni 2006.
http://www.zorgvisie.nl.
go back to reference Nivel (2008), Evaluatie Sneller Beter pijler 3: Resultaten van een verbeterprogramma voor ziekenhuizen, http://www.nivel.nl/sites/default/files/bestanden/Rapportevaluatieonderzoek-sneller-beter-2008.df Nivel (2008),
Evaluatie Sneller Beter pijler 3:
Resultaten van een verbeterprogramma voor ziekenhuizen,
http://www.nivel.nl/sites/default/files/bestanden/Rapportevaluatieonderzoek-sneller-beter-2008.df
go back to reference Sermeus, W. & K. Vanhaecht (2002), ‘Wat zijn klinische paden?’ In: Acta Hospitalia 42, nr. 3. Sermeus, W. & K. Vanhaecht (2002), ‘Wat zijn klinische paden?’ In:
Acta Hospitalia 42, nr. 3.
go back to reference VNG (2011), Factsheet Samenwerkingsverbanden Jeugd. Den Haag: VNG. VNG (2011), Factsheet Samenwerkingsverbanden Jeugd. Den Haag: VNG.
go back to reference Vogelzang, E.T., e.a. (2005), ‘De dokter van om de hoek’. In: Medisch Contact 60, nr. 20. Vogelzang, E.T., e.a. (2005), ‘De dokter van om de hoek’. In:
Medisch Contact 60, nr. 20.
go back to reference Vries, G. de & P. Nouwens (2006), ‘Procesgericht herontwerpen perspectiefvol. Zelfs in de VG-sector’. In: ZM magazine, nr. 3. Vries, G. de & P. Nouwens (2006), ‘Procesgericht herontwerpen perspectiefvol. Zelfs in de VG-sector’. In:
ZM magazine, nr. 3.
go back to reference Wanrooy, MJ. (2002), Leidinggeven tussen professionals. Schiedam: Scriptum. Wanrooy, MJ. (2002),
Leidinggeven tussen professionals. Schiedam: Scriptum.
go back to reference Wijck, F. (2006), ‘Huisartsen verliezen grip op eigen posten’. In: Medisch Contact 61, nr. 33/34. Wijck, F. (2006), ‘Huisartsen verliezen grip op eigen posten’. In:
Medisch Contact 61, nr. 33/34.
- Titel
- 5 Organiseren en management
- DOI
- https://doi.org/10.1007/978-90-368-1637-3_5
- Auteurs:
-
Wendy Jansen
Marian Frijters
- Uitgeverij
- Bohn Stafleu van Loghum
- Volgnummer
- 5