Skip to main content
Top

2008 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5 Nieuwe inzichten in de neurorevalidatie

Een veranderend repertoire voor de fysiotherapeut

Auteur : Dr. Ben van Cranenburgh

Gepubliceerd in: Jaarboek Fysiotherapie kinesitherapie 2008

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Op vele fronten is de plasticiteit van het zenuwstelsel aangetoond, ook bij volwassenen. Beeldvormende technieken als fMRI en PET-scans laten zien dat de representaties van het menselijk lichaam in het brein ingrijpend kunnen veranderen bij herstel na hersenbeschadiging, maar ook onder invloed van training en therapie. Behalve onderzoek naar de effecten van therapieën (evidence based therapy) vindt ook een conceptuele ontwikkeling plaats: in toenemende mate wordt duidelijk dat uiteenlopende manieren van aanpak op een specifieke en unieke manier kunnen aangrijpen op de neurale plasticiteit. De tijd van die ene ideale methode of standaardbehandeling lijkt daarom definitief voorbij. Dit hoofdstuk beschrijft interventies die de fysiotherapeut kan gebruiken: stimulatie, operant leren, biofeedback, imitatieleren, de sagittale spiegel, mentaal oefenen, de dubbeltaakaanpak, forced use, backward chaining, oefenvariatie, verbale zelfsturing en foutloos leren. Van ieder principe of methode wordt een voorbeeld gegeven. Zo kan de fysiotherapeut zijn therapeutische repertoire aanzienlijk vergroten. We hebben vooral een keuzeprobleem: welke therapie, bij welke patiënt, wanneer en waarom?
Literatuur
go back to reference Altschuler E, et al. Rehabilitation of hemiparesis after stroke with a mirror. Lancet 1999;353: 2035. Altschuler E, et al. Rehabilitation of hemiparesis after stroke with a mirror. Lancet 1999;353: 2035.
go back to reference Basmajian J. Therapeutic Exercise. 4th ed. Baltimore: Williams and Wilkins, 1984. Basmajian J. Therapeutic Exercise. 4th ed. Baltimore: Williams and Wilkins, 1984.
go back to reference Bozeat S, et al. Relearning object use in semantic dementia. Neuropsychol Rehab 2004;14:351-363.CrossRef Bozeat S, et al. Relearning object use in semantic dementia. Neuropsychol Rehab 2004;14:351-363.CrossRef
go back to reference Cranenburgh B van. Neuropsychologie, over de gevolgen van hersenbeschadiging. Maarssen: Elsevier, 1999. Cranenburgh B van. Neuropsychologie, over de gevolgen van hersenbeschadiging. Maarssen: Elsevier, 1999.
go back to reference Cranenburgh B van. Neurorevalidatie, uitgangspunten voor therapie en training na hersenbeschadiging. Maarssen: Elsevier, 2006. Cranenburgh B van. Neurorevalidatie, uitgangspunten voor therapie en training na hersenbeschadiging. Maarssen: Elsevier, 2006.
go back to reference Cranenburgh B van. Neurale plasticiteit, een conceptuele revolutie in de fysiotherapie. In: Wilgen CP van, et al., redactie. Jaarboek Fysiotherapie Kinesitherapie 2007. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2007. Cranenburgh B van. Neurale plasticiteit, een conceptuele revolutie in de fysiotherapie. In: Wilgen CP van, et al., redactie. Jaarboek Fysiotherapie Kinesitherapie 2007. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2007.
go back to reference Franz S. Nervous and mental re-education. New York: The MacMillan Company, 1923. Franz S. Nervous and mental re-education. New York: The MacMillan Company, 1923.
go back to reference Harris F. Exteroceptive feedback of position and movement in remediation for disorders of coordination (pp. 87-156). In: Ince L, editor. Behavioral Psychology in Rehabilitation Medicine: clinical applications. Baltimore: Williams and Wilkins, 1980. Harris F. Exteroceptive feedback of position and movement in remediation for disorders of coordination (pp. 87-156). In: Ince L, editor. Behavioral Psychology in Rehabilitation Medicine: clinical applications. Baltimore: Williams and Wilkins, 1980.
go back to reference Harris F. Facilitation techniques and technological adjunct in therapeutic exercise (pp. 110-178). In: Basmajian J. Therapeutic Exercise. 4th ed. Baltimore: Williams and Wilkins, 1984. Harris F. Facilitation techniques and technological adjunct in therapeutic exercise (pp. 110-178). In: Basmajian J. Therapeutic Exercise. 4th ed. Baltimore: Williams and Wilkins, 1984.
go back to reference Held R. Plasticity in sensory-motor systems. Scient Am 1965;213(5). Held R. Plasticity in sensory-motor systems. Scient Am 1965;213(5).
go back to reference Hennevin-Dubois E. Lernen im Schlaf. Spektrum der Wissenschaft. Spezial ‘Gedächtnis’ 2002;64. Hennevin-Dubois E. Lernen im Schlaf. Spektrum der Wissenschaft. Spezial ‘Gedächtnis’ 2002;64.
go back to reference Hesse S, et al. Der schwer betroffene Arm ohne distale Willküraktivität – ein ‘Sorgenkind’ der Rehabilitation nach Schlaganfall. Neurol Rehab 2004;10(3):123-129. Hesse S, et al. Der schwer betroffene Arm ohne distale Willküraktivität – ein ‘Sorgenkind’ der Rehabilitation nach Schlaganfall. Neurol Rehab 2004;10(3):123-129.
go back to reference Ince L, editor. Behavioral Psychology in Rehabilitation Medicine: clinical applications. Baltimore: Williams and Wilkins, 1980. Ince L, editor. Behavioral Psychology in Rehabilitation Medicine: clinical applications. Baltimore: Williams and Wilkins, 1980.
go back to reference Lee H van der. Geforceerd gebruik van de hemiplegische arm bij chronische CVA-patiënten. Neuropraxis 2002;6. Lee H van der. Geforceerd gebruik van de hemiplegische arm bij chronische CVA-patiënten. Neuropraxis 2002;6.
go back to reference Pascual-Leone A. The brain that makes music and is changed by it (pp. 396-412). In: Peretz I, Zatorre R, editors. The cognitive neuroscience of music. New York: Oxford University Press, 2003. Pascual-Leone A. The brain that makes music and is changed by it (pp. 396-412). In: Peretz I, Zatorre R, editors. The cognitive neuroscience of music. New York: Oxford University Press, 2003.
go back to reference Schmidt RA. Motor Control and Learning. A behavioral emphasis. 2nd ed. Champaign: Human Kinetics Publishers, 1988. Schmidt RA. Motor Control and Learning. A behavioral emphasis. 2nd ed. Champaign: Human Kinetics Publishers, 1988.
go back to reference Werner C, et al. Der nicht-betroffene führt den betroffenen arm: Vorstellung eines mechanischen Armtrainers für das eigenständige Üben hoch paretischen Patiënten nach Schlaganfall. Neurol Rehab 2005;11(6): 342-345. Werner C, et al. Der nicht-betroffene führt den betroffenen arm: Vorstellung eines mechanischen Armtrainers für das eigenständige Üben hoch paretischen Patiënten nach Schlaganfall. Neurol Rehab 2005;11(6): 342-345.
Metagegevens
Titel
5 Nieuwe inzichten in de neurorevalidatie
Auteur
Dr. Ben van Cranenburgh
Copyright
2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9490-6_5