Skip to main content
Top

2017 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5 Leren en geheugen

Auteur : Ben van Cranenburgh

Gepubliceerd in: Neurorevalidatie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Revalidatie na hersenbeschadiging kan worden beschouwd als een leerproces. Daarom is kennis van leerprincipes en soorten geheugen belangrijk. De patiënt moet de instructies onthouden bij de therapie voor een veilige transfer van rolstoel naar bed. We kunnen de kans op onthouden optimaliseren door het juiste ingangskanaal te kiezen, de alertheid en aandacht te maximaliseren, te zorgen voor interesse en inzicht in de situatie en ervoor te zorgen dat de patiënt binnen het behandelteam consistente informatie krijgt.
Principes van operant leren sluiten vaak naadloos aan bij fysio-, logo- en ergotherapie: bij iedere oefening kan gezorgd worden voor een intrinsieke reinforcement. ‘Al doende leren’ en ‘Leren van je fouten’ is bij patiënten met hersenbeschadiging niet altijd superieur; soms moet men werken volgens de principes van het ‘Foutloze leren’. Ook verbale instructie en feedback werken niet altijd: soms lukt het veel beter via demonstratie en imitatie. Sluitstuk van de meeste leerprocessen is de automatisering of routinevorming: de geleerde activiteit wordt als vanzelfsprekend, vloeiend en doeltreffend verricht.
Metagegevens
Titel
5 Leren en geheugen
Auteur
Ben van Cranenburgh
Copyright
2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1806-3_5