Skip to main content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2007 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5 Het observeren van de hartslag

Auteur : Yvonne Morsink

Gepubliceerd in: Observatietechnieken

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Wanneer je een sprintje hebt moeten trekken om nog net de laatste trein te halen en je hijgend op een bank neerploft, zul je je hart snel voelen kloppen. Door de extra inspanning die je hebt geleverd door te hollen, is er een toenemende zuurstofbehoefte waardoor het bloed sneller moet circuleren. Na een poosje voel je dat het bonzen ophoudt. Misschien heb je met sporten wel geleerd om op je hartslag te letten. Het kan namelijk belangrijk zijn om na te gaan hoelang het duurt voordat, na een intensieve training, je polsslag weer een normale frequentie heeft. Dit wordt ook wel de recuperatietijd genoemd.
Metagegevens
Titel
5 Het observeren van de hartslag
Auteur
Yvonne Morsink
Copyright
2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9430-2_5