Skip to main content
Top

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5 Definitie en effectiviteit van pijneducatie

Auteurs : C. Paul van Wilgen, Jo Nijs

Gepubliceerd in: Pijneducatie - een praktische handleiding voor (para)medici

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Pijneducatie heeft als doel de kennis van patiënten van neurofysiologische mechanismen van pijn te vergroten en deze te integreren in een breder biopsychosociaal perspectief. Dit stelt de patiënt in staat om op een adequate manier met zijn pijn om te gaan. Bij verschillende patiëntengroepen is aangetoond dat pijneducatie effectief is. Pijneducatie wordt op verschillende manieren uitgevoerd. Het lijkt van belang dat dit gebeurt via een persoonlijke benadering die aansluit bij de gedachten van de patiënt.
Metagegevens
Titel
5 Definitie en effectiviteit van pijneducatie
Auteurs
C. Paul van Wilgen
Jo Nijs
Copyright
2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8069-5_6