Skip to main content
Top

2011 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4 Organisatie van zorg

Auteur : R. Huijsman

Gepubliceerd in: Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Kwaliteit van zorg ontstaat niet alleen door goed professioneel handelen van de individuele hulpverlener, maar ook door goed organiseren binnen en tussen (onderdelen van) zorginstellingen en op het nationale niveau van stelsels en wet- en regelgeving. Daarom biedt dit hoofdstuk handvatten om de structuur en organisatie van de gezondheidszorg te begrijpen. Allereerst wordt een overzicht gegeven van verschillende schema’s om de voorzieningen in de gezondheidszorg te ordenen en zo ook een basis te bieden voor beleid, wet- en regelgeving en financiering. Vervolgens komen we op het niveau van de zorgorganisaties zelf en bespreken we het strategisch, tactisch en operationeel management, onder meer tot uiting komend in systemen voor kwaliteitsbeheersing, medezeggenschap en de cyclus van planning en control. Als we de organisatieprincipes binnen een organisatie begrijpen, kan vervolgens de slag worden gemaakt naar samenwerking tussen organisaties. Immers, de patiënt heeft vaak meerdere hulpverleners uit verschillende schakels van de keten of het netwerk nodig om herstel van ziekte of behoud van functioneren te bereiken. Zeker als het een oudere patiënt of chronisch zieke aangaat. De zorgstandaard is een van de manieren om te komen tot samenhangende ketenafspraken. Daar ontstaan ten slotte ook nieuwe lijnen voor de horizontale en verticale verdeling van taken en verantwoordelijkheden tussen allerlei disciplines.
Literatuur
go back to reference 1 Boot JM, Knapen MHJM. De Nederlandse gezondheidszorg. 11de druk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2005. 1 Boot JM, Knapen MHJM. De Nederlandse gezondheidszorg. 11de druk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2005.
go back to reference 2 Hermans HEGH, Buijsen MAJM. Recht en gezondheidszorg. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg, 2006. 2 Hermans HEGH, Buijsen MAJM. Recht en gezondheidszorg. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg, 2006.
go back to reference 3 Keuning D, Eppink DJ. Management & Organisatie; theorie en toepassing. 9de druk. Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers, 2008. 3 Keuning D, Eppink DJ. Management & Organisatie; theorie en toepassing. 9de druk. Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers, 2008.
go back to reference 4 Waterman RH, Peters TJ, Phillips JR. Structure is not organization. Business Horizon June 1980:14-26. 4 Waterman RH, Peters TJ, Phillips JR. Structure is not organization. Business Horizon June 1980:14-26.
go back to reference 5 Nieuwenhuis MA. The art of management (the-art.nl). Zeist, 2008. 5 Nieuwenhuis MA. The art of management (the-art.nl). Zeist, 2008.
go back to reference 6 Hardjono TW, Bakker RJM. Management van processen. 3de druk. Deventer/Alphen aan den Rijn: Kluwer, 2006. 6 Hardjono TW, Bakker RJM. Management van processen. 3de druk. Deventer/Alphen aan den Rijn: Kluwer, 2006.
go back to reference 7 Hersey P. Situationeel leidinggeven: Een op de praktijk gericht model om flexibel te kunnen inspelen op wisselende omstandigheden. Derde druk. Utrecht/Antwerpen: L.J. Veen BV, 1989. 7 Hersey P. Situationeel leidinggeven: Een op de praktijk gericht model om flexibel te kunnen inspelen op wisselende omstandigheden. Derde druk. Utrecht/Antwerpen: L.J. Veen BV, 1989.
go back to reference 8 Quinn RE, et al. Handboek managementvaardigheden. Derde druk. Academic Service, 2008. 8 Quinn RE, et al. Handboek managementvaardigheden. Derde druk. Academic Service, 2008.
go back to reference 9 Rosendal H, Ahaus K, Huijsman R, Raad C (red.). Ketenzorg; praktijk in perspectief. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg, 2009. 9 Rosendal H, Ahaus K, Huijsman R, Raad C (red.). Ketenzorg; praktijk in perspectief. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg, 2009.
go back to reference 10 Handreiking verantwoordelijkheidsverdeling bij samenwerking in de zorg. Utrecht: KNMG, V&VN, KNOV, KNGF, KNMP, NIP, NVZ, NFU, GGZ Nederland en NPCF, 26 januari 2010. 10 Handreiking verantwoordelijkheidsverdeling bij samenwerking in de zorg. Utrecht: KNMG, V&VN, KNOV, KNGF, KNMP, NIP, NVZ, NFU, GGZ Nederland en NPCF, 26 januari 2010.
go back to reference 11 Coördinatieplatform Zorgstandaarden. Zorgstandaarden in model; rapport over het model voor zorgstandaarden bij chronische ziekten. Den Haag: ZonMw, februari 2010. 11 Coördinatieplatform Zorgstandaarden. Zorgstandaarden in model; rapport over het model voor zorgstandaarden bij chronische ziekten. Den Haag: ZonMw, februari 2010.
go back to reference www.kiesbeter.nl. Openbare zorgportal, bedoeld voor alle volwassen inwoners van Nederland die vragen hebben op het gebied van zorg, zorgverzekeringen en gezondheid. www.​kiesbeter.​nl. Openbare zorgportal, bedoeld voor alle volwassen inwoners van Nederland die vragen hebben op het gebied van zorg, zorgverzekeringen en gezondheid.
Metagegevens
Titel
4 Organisatie van zorg
Auteur
R. Huijsman
Copyright
2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8236-1_4