Skip to main content
Top

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4 Motorische ontwikkeling

C Motorische ontwikkeling van het oudere kind

Auteurs : J. B. Netelenbos, R. A. H. M. Maas, I. H. F. Duiser

Gepubliceerd in: Kinderfysiotherapie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Kinderfysiotherapeuten worden regelmatig geconfronteerd met vragen van ouders of verwijzers over de motorische ontwikkeling van een kind. Ouders willen met name weten of er sprake is van een motorische achterstand of van een afwijkende motorische ontwikkeling. Om te kunnen vaststellen of er sprake is van een motorische achterstand heeft de kinderfysiotherapeut de beschikking over verschillende meetinstrumenten die in hoofdstuk 6 worden besproken. Om te bepalen of er sprake is van een afwijkende motorische ontwikkeling is het noodzakelijk dat de kinderfysiotherapeut het motorisch functioneren van het kind vergelijkt met dat van kinderen met overeenkomstige bewegingservaring. In de kinderfysiotherapie wordt veelvuldig gebruikgemaakt van een zogenoemde ‘gouden standaard’, dat wil zeggen dat uitgegaan wordt van een motorische ontwikkeling waarmee elk individueel kind kan worden vergeleken. Veel onderzoekers hebben in dit verband verschillende theorieën ter sprake gebracht om de veranderingen binnen het motorisch functioneren van opgroeiende kinderen weer te geven. Het is tot nu toe niet gelukt om een samenhangende grondtheorie te ontwikkelen die iedereen onderschrijft. In de volgende paragrafen zal een aantal van deze theorieën toegelicht worden. Een en ander wordt verhelderd aan de hand van de kinesiologische aspecten van een aantal bewegingshandelingen en een kinderfysiotherapeutische casus.
Literatuur
1.
go back to reference Rosengren KS, Savelsbergh GJP, Van der Kamp J. Development and learning: a TASC-based perspective of the acquisition of perceptual-motor behaviors. Infant Behav Dev. 2003;26;473-94. Rosengren KS, Savelsbergh GJP, Van der Kamp J. Development and learning: a TASC-based perspective of the acquisition of perceptual-motor behaviors. Infant Behav Dev. 2003;26;473-94.
2.
go back to reference Newell KM. Constraints on the development of coordination. In Wade M, Whiting HTA, eds. Motor development in children: Aspects of coordination and control. Dordrecht: Martinus Nijhoff, 1986. p. 341-60. Newell KM. Constraints on the development of coordination. In Wade M, Whiting HTA, eds. Motor development in children: Aspects of coordination and control. Dordrecht: Martinus Nijhoff, 1986. p. 341-60.
3.
go back to reference Ivanenko YP, Dominici N, Lacquaniti F. Development of independent walking in toddlers. Exerc. Sport Sci Rev. 2007;35:67-73. Ivanenko YP, Dominici N, Lacquaniti F. Development of independent walking in toddlers. Exerc. Sport Sci Rev. 2007;35:67-73.
4.
go back to reference Temfemo A, Hugues J, Chardon K, et al. Relationship between vertical jumping performance and anthropometric characteristics during growth in boys and girls. Eur J Pediatr. 2009;168:457-64. Temfemo A, Hugues J, Chardon K, et al. Relationship between vertical jumping performance and anthropometric characteristics during growth in boys and girls. Eur J Pediatr. 2009;168:457-64.
5.
go back to reference McGraw MB. Growth: A study of Johnny and Jimmy. New York: Arno Press, 1975 [oorspronkelijke publicatie 1935]. McGraw MB. Growth: A study of Johnny and Jimmy. New York: Arno Press, 1975 [oorspronkelijke publicatie 1935].
6.
go back to reference Zelazo PR, Zelazo N, Kolb S. ‘Walking’ in the newborn. Science. 1972;177:1058-9. Zelazo PR, Zelazo N, Kolb S. ‘Walking’ in the newborn. Science. 1972;177:1058-9.
7.
go back to reference Adolph KE, Vereijken B, Denny MA. Learning to crawl. Child Dev. 1998;69:1299-312. Adolph KE, Vereijken B, Denny MA. Learning to crawl. Child Dev. 1998;69:1299-312.
8.
go back to reference Bruner JS. Organization of early skilled action. Child Dev. 1973;44:1-11. Bruner JS. Organization of early skilled action. Child Dev. 1973;44:1-11.
9.
go back to reference Braswell GS, Rosengren KS, Pierroutsakos SL. Task constraints on preschool children’s grip configurations during drawing. Dev Psychobiol. 2007;49:216-25. Braswell GS, Rosengren KS, Pierroutsakos SL. Task constraints on preschool children’s grip configurations during drawing. Dev Psychobiol. 2007;49:216-25.
10.
go back to reference Berger SE, Theuring C, Adolph KE. How and when infants learn to climb stairs. Infant Behav Dev. 2007;30:36-49. Berger SE, Theuring C, Adolph KE. How and when infants learn to climb stairs. Infant Behav Dev. 2007;30:36-49.
11.
go back to reference Clark JE, Phillips SJ, Petersen RD. Developmental stability in jumping. Dev Psychol. 1989;25:929-35. Clark JE, Phillips SJ, Petersen RD. Developmental stability in jumping. Dev Psychol. 1989;25:929-35.
12.
go back to reference Thelen E, Ulrich BD. Hidden skills: A dynamic systems analysis of treadmill stepping during the first year. Monogr Soc Res Child Dev. 1991;56:1-98. Thelen E, Ulrich BD. Hidden skills: A dynamic systems analysis of treadmill stepping during the first year. Monogr Soc Res Child Dev. 1991;56:1-98.
13.
go back to reference Jensen JL, Phillips SJ, Clark JE. For young jumpers, differences are in the movement’s control, not its coordination. Res Q Exerc Sport. 1994;65:258-68. Jensen JL, Phillips SJ, Clark JE. For young jumpers, differences are in the movement’s control, not its coordination. Res Q Exerc Sport. 1994;65:258-68.
14.
go back to reference Gesell AL. The ontogenesis of infant behavior. In: Carmichael L, ed. Manual of child psychology. New York: Wiley, 1946. p. 295-331. Gesell AL. The ontogenesis of infant behavior. In: Carmichael L, ed. Manual of child psychology. New York: Wiley, 1946. p. 295-331.
15.
go back to reference Hadders-Algra M, Dirks T. De motorische ontwikkeling van de zuigeling. Variëren, selecteren, leren adapteren. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2000. Hadders-Algra M, Dirks T. De motorische ontwikkeling van de zuigeling. Variëren, selecteren, leren adapteren. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2000.
16.
go back to reference Netelenbos JB. Motorische ontwikkeling van kinderen (Handboek, deel 2): Theorie. Amsterdam: Boom, 2000. Netelenbos JB. Motorische ontwikkeling van kinderen (Handboek, deel 2): Theorie. Amsterdam: Boom, 2000.
17.
go back to reference Corbetta D, Thelen E. The developmental origins of bimanual coordination: A dynamic perspective. J Exp Psychol Hum Percept Perform. 1996;22:502-22. Corbetta D, Thelen E. The developmental origins of bimanual coordination: A dynamic perspective. J Exp Psychol Hum Percept Perform. 1996;22:502-22.
18.
go back to reference Kamp J van der, Savelsbergh GJP, Davis WE. Bodyscaled ratio as a control parameter for prehension in 5- to 9-year-old children. Dev Psychobiol. 1998;33:351-61. Kamp J van der, Savelsbergh GJP, Davis WE. Bodyscaled ratio as a control parameter for prehension in 5- to 9-year-old children. Dev Psychobiol. 1998;33:351-61.
19.
go back to reference Touwen BCL. Structuur en functie van het zich ontwikkelende zenuwstelsel. In: Jennekens-Schinkel A, Diamant JJ, Diesfeldt HFA, Haaxma R, red. Neuropsychologie in Nederland. Deventer: Van Loghum Slaterus, 1980. p. 15-31. Touwen BCL. Structuur en functie van het zich ontwikkelende zenuwstelsel. In: Jennekens-Schinkel A, Diamant JJ, Diesfeldt HFA, Haaxma R, red. Neuropsychologie in Nederland. Deventer: Van Loghum Slaterus, 1980. p. 15-31.
20.
go back to reference Netelenbos JB. Motorische ontwikkeling van kinderen (Handboek, deel 1): Introductie. Amsterdam: Boom, 1998. Netelenbos JB. Motorische ontwikkeling van kinderen (Handboek, deel 1): Introductie. Amsterdam: Boom, 1998.
21.
go back to reference Thelen E, Smith LB. A dynamic systems approach to the development of cognition and action. Cambridge: MIT Press, 1994. Thelen E, Smith LB. A dynamic systems approach to the development of cognition and action. Cambridge: MIT Press, 1994.
22.
go back to reference Wickstrom RL. Fundamental motor patterns, 3rd ed. Philadelphia: Lea & Febiger, 1983. Wickstrom RL. Fundamental motor patterns, 3rd ed. Philadelphia: Lea & Febiger, 1983.
23.
go back to reference Bernstein NA. The co-ordination and regulation of movements. New York: Pergamon, 1967. Bernstein NA. The co-ordination and regulation of movements. New York: Pergamon, 1967.
24.
go back to reference Fitts PM, Posner MI. Human performance. Belmont: Brooks/Cole, 1967. Fitts PM, Posner MI. Human performance. Belmont: Brooks/Cole, 1967.
25.
go back to reference Perry J. Gait analysis: Normal and pathological function. New York: McGraw-Hill, 1992. Perry J. Gait analysis: Normal and pathological function. New York: McGraw-Hill, 1992.
26.
go back to reference McCollum G, Horloyd C, Castelfranco A. Forms of early walking. J Theor Biol. 1995;176:373-90. McCollum G, Horloyd C, Castelfranco A. Forms of early walking. J Theor Biol. 1995;176:373-90.
27.
go back to reference Ledebt A, Bril B, Brenière Y. The build-up of anticipatory behaviour: An analysis of the development of gait initiation in children. Exp Brain Res. 1998; 120:9-17. Ledebt A, Bril B, Brenière Y. The build-up of anticipatory behaviour: An analysis of the development of gait initiation in children. Exp Brain Res. 1998; 120:9-17.
28.
go back to reference Wann JP, Mon-Williams M, Rushton K. Postural control and coordination disorders: The swinging room revisited. Hum Mov Sci. 1998;17:491-513. Wann JP, Mon-Williams M, Rushton K. Postural control and coordination disorders: The swinging room revisited. Hum Mov Sci. 1998;17:491-513.
29.
go back to reference Halverson LE, Williams K. Developmental sequences for hopping over distance: A prelongitudinal screening. Res Q Exerc Sport. 1985;56:37-44. Halverson LE, Williams K. Developmental sequences for hopping over distance: A prelongitudinal screening. Res Q Exerc Sport. 1985;56:37-44.
30.
go back to reference Roberton MA, Halverson LE. Developing children: Their changing movement. Philadelphia: Lea & Febiger, 1984. Roberton MA, Halverson LE. Developing children: Their changing movement. Philadelphia: Lea & Febiger, 1984.
31.
go back to reference Wild MR. The behavior pattern of throwing and some observations concerning its course of development in children. Res Q. 1938;9:20-4. Wild MR. The behavior pattern of throwing and some observations concerning its course of development in children. Res Q. 1938;9:20-4.
32.
go back to reference Leme SA, Shambes GM. Immature throwing patterns in normal adult women. J Hum Mov Stud. 1978;1:85-93. Leme SA, Shambes GM. Immature throwing patterns in normal adult women. J Hum Mov Stud. 1978;1:85-93.
33.
go back to reference Marques-Bruna P, Grimshaw PN. Variability in development of overarm throwing: A longitudinal case study over the first 6 months of throwing. Percept Mot Skills. 1998;86:1403-18. Marques-Bruna P, Grimshaw PN. Variability in development of overarm throwing: A longitudinal case study over the first 6 months of throwing. Percept Mot Skills. 1998;86:1403-18.
34.
go back to reference Mosher RE, Schutz RW. The development of a test of overarm throwing. Can J Appl Sport Sci. 1983;8:1-8. Mosher RE, Schutz RW. The development of a test of overarm throwing. Can J Appl Sport Sci. 1983;8:1-8.
35.
go back to reference Hore J, Watts S, Tweed D. Arm position constraints when throwing in three dimensions. J Neurophysiol. 1994;72:1171-80. Hore J, Watts S, Tweed D. Arm position constraints when throwing in three dimensions. J Neurophysiol. 1994;72:1171-80.
36.
go back to reference Strohmeyer HS, Williams K, Schaub-George D. Developmental sequences for catching a small ball: A prelongitudinal screening. Res Q Exerc Sport. 1991;3:257-66. Strohmeyer HS, Williams K, Schaub-George D. Developmental sequences for catching a small ball: A prelongitudinal screening. Res Q Exerc Sport. 1991;3:257-66.
37.
go back to reference Netelenbos JB. Diagnostiek van het motorisch functioneren. In: Kievit Th, Tak JA, Bosch JD, Sergeant J, red. Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen, 6e dr. Utrecht: De Tijdstroom, 2002. p. 487-512. Netelenbos JB. Diagnostiek van het motorisch functioneren. In: Kievit Th, Tak JA, Bosch JD, Sergeant J, red. Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen, 6e dr. Utrecht: De Tijdstroom, 2002. p. 487-512.
Metagegevens
Titel
4 Motorische ontwikkeling
Auteurs
J. B. Netelenbos
R. A. H. M. Maas
I. H. F. Duiser
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1592-5_10