Skip to main content
Top

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4 Leren en gedrag

Auteurs : Dr. J.H.M.M. Vercoulen, Prof. dr. J.B. Prins

Gepubliceerd in: Medische psychologie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

  • Kennis van leertheorieën draagt bij aan de verklaring van het ontstaan en beloop van symptomen of van inadequaat gezondheidsgedrag.
  • Klassieke conditionering is een vorm van leren die totstandkomt door automatische koppeling van lichamelijke reacties (angst voor prikken) aan nieuwe situaties (angst voor ziekenhuisbezoek). De antecedenten van het gedrag zijn belangrijk voor het leren.
  • Operante conditionering is een vorm van leren waarbij gedrag wordt aangeleerd (minder bewegen) op basis van de gevolgen (pijn) die dat gedrag heeft. De consequenten van het gedrag zijn belangrijk voor het leren.
  • Sociaal leren is leren in een natuurlijke sociale omgeving en wordt ook wel observationeel leren genoemd. Niet de reactie zelf (pijn), maar de verwachte reactie bepaalt of gedrag (ziek thuisblijven) optreedt.
  • Behandelingen gericht op het bewerkstelligen van gedragsverandering (disease management) dienen de principes van leertheorieën te incorporeren.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Bandura A. Social learning theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall; 1977. Bandura A. Social learning theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall; 1977.
go back to reference Boere-Boonekamp MM, Engelberts AC, L’Hoir MP, Beltman M, Bruil J, Dijkstra N. Overgewicht en obesitas bij jonge kinderen (0-4 jaar): gedrag en opvattingen van de ouders. Ned Tijdschr Geneeskd 2008;152:324-30.PubMed Boere-Boonekamp MM, Engelberts AC, L’Hoir MP, Beltman M, Bruil J, Dijkstra N. Overgewicht en obesitas bij jonge kinderen (0-4 jaar): gedrag en opvattingen van de ouders. Ned Tijdschr Geneeskd 2008;152:324-30.PubMed
go back to reference Bredie B. Wittejassenhypertensie en de rol van angst. Ned Tijdschr Geneeskd 2009;153:A224. Bredie B. Wittejassenhypertensie en de rol van angst. Ned Tijdschr Geneeskd 2009;153:A224.
go back to reference Huertas-Ceballos A, Logan S, Bennett C, McArthur C. Psychosocial interventions for recurrent abdominal pain (RAP) and irritable bowel syndrome (IBS) in childhood. Cochrane Database Syst Rev. 2008 Jan;23(1): CD003014. Huertas-Ceballos A, Logan S, Bennett C, McArthur C. Psychosocial interventions for recurrent abdominal pain (RAP) and irritable bowel syndrome (IBS) in childhood. Cochrane Database Syst Rev. 2008 Jan;23(1): CD003014.
go back to reference Iversen IH. From reflexology to operant conditioning. Am Psychol 1992;47(11):1318-28.CrossRef Iversen IH. From reflexology to operant conditioning. Am Psychol 1992;47(11):1318-28.CrossRef
go back to reference Levy RL, Langer SL, Whitehead WE. Social learning contributions to the etiology and treatment of functional abdominal pain and inflammatory bowel disease in children and adults. World J Gastroenterol 2007; 13(17):2397-2403.CrossRef Levy RL, Langer SL, Whitehead WE. Social learning contributions to the etiology and treatment of functional abdominal pain and inflammatory bowel disease in children and adults. World J Gastroenterol 2007; 13(17):2397-2403.CrossRef
go back to reference Pavlov IP. Conditioned reflexes (translation Anrep GV). London: Oxford University Press; 1927. Pavlov IP. Conditioned reflexes (translation Anrep GV). London: Oxford University Press; 1927.
go back to reference Stockhorst U, Steingrueber H-J, Enck P, Klosterhalfen S. Pavlovian conditioning of nausea and vomiting. Autonom Neurosc 2006;129(1-2):50-7.CrossRef Stockhorst U, Steingrueber H-J, Enck P, Klosterhalfen S. Pavlovian conditioning of nausea and vomiting. Autonom Neurosc 2006;129(1-2):50-7.CrossRef
Metagegevens
Titel
4 Leren en gedrag
Auteurs
Dr. J.H.M.M. Vercoulen
Prof. dr. J.B. Prins
Copyright
2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7820-3_4