Skip to main content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4 Kwantitatief onderzoek

Auteurs : Henk Vandenbroele, Lieven De Maesschalck

Gepubliceerd in: Inleiding wetenschappelijk onderzoek voor het gezondheidsonderwijs

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk probeert een overzicht te geven van wat kwantitatief onderzoek betekent. Verschillende concepten worden geïntroduceerd en hier en daar geïllustreerd. Het is niet de bedoeling dat je onmiddellijk alle begrippen van buiten gaat leren. Begrippen zijn er om begrepen te worden. Veel begrippen krijgen bovendien pas betekenis wanneer je ze in de realiteit bent tegengekomen of ervaren hebt. De begrippen zelf kun je opzoeken in handleidingen en boeken. Inzicht zal er pas komen wanneer je werkelijk met de begrippen gewerkt hebt. Dit is dan ook een oproep aan de lezer om zich in de fascinerende wereld van het onderzoek te begeven en onderzoeksartikelen door te nemen. Sommigen zullen hierdoor misschien verleid worden om later zelf onderzoek te doen. De hedendaagse technologie hoeft dit niet meer in de weg te staan. We hopen dat je na het bestuderen van dit hoofdstuk meer kennis bezit over het kwantitatief onderzoek. Kijk voor verdere informatie over gegevensverwerking, meetinstrumenten en meetniveau, beschrijvende statistiek en verklarende statistiek naar hoofdstuk 5 en 12. Voor het beoordelen van wetenschappelijke publicaties zoals artikelen is hoofdstuk 9 aan te bevelen. Het is wetenschappelijk onderzoek dat de gezondheidszorg vooruit heeft geholpen en verder vooruit zal helpen. Dit mag niet alleen gebeuren tot meerdere eer en glorie van de zorgverleners. Wetenschappelijk onderzoek moet de patiënt, de mens, ten goede komen. Hierin heeft elke zorgverlener een bijzondere taak. Het kwantitatieve onderzoeksparadigma biedt maar één benaderingswijze, met binnen deze benadering van de realiteit een breed gamma van alternatieven. De uitgebreidheid van dit hoofdstuk vormt daarvan een illustratie. Van belang is het uitkiezen van een sterk design dat bij je onderzoeksvraag past en dit uitvoeren volgens de regels van de kunst. Wil je onderzoek doen, zorg er dan wel voor het sterkste design te kiezen dat met jouw financiële en materiële mogelijkheden haalbaar is. Laat je vooral niet afschrikken door de organisatorische uitdagingen van een uitgebreide wetenschappelijke studie. Analyseer de verzamelde gegevens zo nauwkeurig mogelijk en tracht zo veel mogelijk uit de gegevens te halen. Maar vooral: rapporteer over de resultaten, in huis op je eigen dienst en buitenshuis op nationale en internationale fora. Je op onderzoeksresultaten gebaseerde aanbevelingen voor de verpleegpraktijk en de verpleegtheorie kunnen alleen worden toegepast als ze bekend zijn. Zo kan de zorg stap voor stap komen tot een werkelijke evidence-based practice.
Literatuur
go back to reference Formarier, M. & G. Poirier-Coutansais (1988), Initiation à la recherche en soins infirmiers. Lamarre-Poinat, Paris. Formarier, M. & G. Poirier-Coutansais (1988), Initiation à la recherche en soins infirmiers. Lamarre-Poinat, Paris.
go back to reference Graeve, D. de & G. Carrin (1993a), ‘Economische evaluatie van geneesmiddelen. Deel 1: Methodologie en praktijk’. In: Huisarts Nu 22, nr. 5, pp. 210-216. Graeve, D. de & G. Carrin (1993a), ‘Economische evaluatie van geneesmiddelen. Deel 1: Methodologie en praktijk’. In: Huisarts Nu 22, nr. 5, pp. 210-216.
go back to reference Graeve, D. de & G. Carrin (1993b), ‘Economische evaluatie van geneesmiddelen. Deel 2: Moeilijkheden en perspectieven’. In: Huisarts Nu 22, nr. 7, pp. 296-301. Graeve, D. de & G. Carrin (1993b), ‘Economische evaluatie van geneesmiddelen. Deel 2: Moeilijkheden en perspectieven’. In: Huisarts Nu 22, nr. 7, pp. 296-301.
go back to reference Hays, W.L. (1973), Statistics for the social sciences. 2nd edition. Holt, Rinehart & Winston, London. Hays, W.L. (1973), Statistics for the social sciences. 2nd edition. Holt, Rinehart & Winston, London.
go back to reference Ingelfinger, J.A., F. Mosteller, L.A. Thibodeau & J.H. Ware (1987), Biostatistics in clinical medicine. 2nd edition. Macmillan, New York. Ingelfinger, J.A., F. Mosteller, L.A. Thibodeau & J.H. Ware (1987), Biostatistics in clinical medicine. 2nd edition. Macmillan, New York.
go back to reference Jenicek, M. & R. Cléroux, R. (1987), Epidémiologie: Principes, techniques, applications. Edisem/Maloine, Paris. Jenicek, M. & R. Cléroux, R. (1987), Epidémiologie: Principes, techniques, applications. Edisem/Maloine, Paris.
go back to reference Polit, D.F. & B.P Hungler (1999), Nursing research: Principles and methods. J.B. Lippincott, Philadelphia. Polit, D.F. & B.P Hungler (1999), Nursing research: Principles and methods. J.B. Lippincott, Philadelphia.
go back to reference Rasch, D., M.L. Tiku & D. Sumpf (1994), Elsevier’s dictionary of biometry in English, French, Spanish, Dutch, German, Italian and Russian. Elsevier, Amsterdam. Rasch, D., M.L. Tiku & D. Sumpf (1994), Elsevier’s dictionary of biometry in English, French, Spanish, Dutch, German, Italian and Russian. Elsevier, Amsterdam.
go back to reference Rothman, K.J. (1986), Modern epidemiology. Little, Brown & Co., Boston. Rothman, K.J. (1986), Modern epidemiology. Little, Brown & Co., Boston.
go back to reference Siegel, S. & N.J. Castellan (1988), Nonparametric statistics for the behavioral sciences. 2nd edition. Mc Graw Hill, New York. Siegel, S. & N.J. Castellan (1988), Nonparametric statistics for the behavioral sciences. 2nd edition. Mc Graw Hill, New York.
go back to reference Slotboom, A. (1996), Statistiek in woorden: Een gebruikersvriendelijke beschrijving van de meest voorkomende statistische termen en technieken. Wolters-Noordhoff, Groningen. Slotboom, A. (1996), Statistiek in woorden: Een gebruikersvriendelijke beschrijving van de meest voorkomende statistische termen en technieken. Wolters-Noordhoff, Groningen.
go back to reference Spilker, B. (1996), Guide to clinical trials. Lippincott-Raven, Philadelphia. Spilker, B. (1996), Guide to clinical trials. Lippincott-Raven, Philadelphia.
go back to reference WHO (1992), Health research methodology: A guide for training in research methods. WHO Regional Office for the Western Pacific, Manilla. WHO (1992), Health research methodology: A guide for training in research methods. WHO Regional Office for the Western Pacific, Manilla.
go back to reference WHO (1986), Teaching Health Statistics. Twenty lessons and seminar outlines. WHO, Geneva. WHO (1986), Teaching Health Statistics. Twenty lessons and seminar outlines. WHO, Geneva.
go back to reference Wonnacott, R.J. & T.H. Wonnacott (1985), Introductory statistics. 4th edition. John Wiley, New York. Wonnacott, R.J. & T.H. Wonnacott (1985), Introductory statistics. 4th edition. John Wiley, New York.
go back to reference Wouters, R., H. Vandenbroele, R. Debaillie, F. Renard, L. Geys & H. van Loon (1994), Patiënten, wonden en wondverzorging in de thuisverpleging. Nationale Federatie van Wit-Gele-Kruisverenigingen, Brussel. Wouters, R., H. Vandenbroele, R. Debaillie, F. Renard, L. Geys & H. van Loon (1994), Patiënten, wonden en wondverzorging in de thuisverpleging. Nationale Federatie van Wit-Gele-Kruisverenigingen, Brussel.
Metagegevens
Titel
4 Kwantitatief onderzoek
Auteurs
Henk Vandenbroele
Lieven De Maesschalck
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1276-4_4