Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

1997 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4 Assisteren bij Medisch-Diagnostische Onderzoeken

Auteur: Transferpunt Vaardigheidsonderwijs

Gepubliceerd in: Ondersteunen van medisch handelen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In gezondheidszorginstellingen wordt een grote hoeveelheid tijd aan het medisch-diagnostische onderzoek besteed. Dit kunnen röntgenonderzoeken, scopieën, puncties, uitstrijkjes en ECG’s zijn. Cliënten vinden een onderzoek vaak spannend. Zij kunnen ängstig zijn, voor en tijdens het onderzoek zeit. Vaak ook ervaren cliënten spanning in de période na het onderzoek, omdat zij dan op de uitslag wachten. Van de verplegende/verzorgende mag men verwachten dat zij de cliënt voorbereidt op het onderzoek, voorlichting geeft, eventueel assistentie verleent tijdens het onderzoek, de cliënt begeleidt en indien nodig de nazorg verleent. Dit houdt in dat de verplegende/verzorgende, kennis cliënt te hebben van de onderzoeken, de noodzakelijke vaardigheden beheerst en de voorbereidingen en nazorg goed kan uitvoeren.
Metagegevens
Titel
4 Assisteren bij Medisch-Diagnostische Onderzoeken
Auteur
Transferpunt Vaardigheidsonderwijs
Copyright
1997
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9815-7_4