Skip to main content
Top

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3 Verpleegkundige zorg en kwaliteitszorg

Auteur : C.M.V. Verhagen

Gepubliceerd in: De verpleegkundige in de AGZ

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het begrip ‘kwaliteit van zorg’ in de gezondheidszorg heeft in de afgelopen jaren steeds meer structuur gekregen. Moest een patiënt vroeger zonder meer vertrouwen op deskundige behandeling in het ziekenhuis, nu staan de resultaten van bijvoorbeeld operaties, veiligheid, klantgerichtheid, wachtlijsten, enzovoort op het internet.
Literatuur
go back to reference Ahaus CTB, Diepman FJ. Balanced Scorecard & Model Nederlandse Kwaliteit. Deventer: Kluwer, 1999. Ahaus CTB, Diepman FJ. Balanced Scorecard & Model Nederlandse Kwaliteit. Deventer: Kluwer, 1999.
go back to reference Beuken J van den, Snijders M, Winder T, Koning G. Planetree overbrugt sturingsparadox. Kwaliteit in Beeld 2007; 5. Beuken J van den, Snijders M, Winder T, Koning G. Planetree overbrugt sturingsparadox. Kwaliteit in Beeld 2007; 5.
go back to reference Does RJMM, Mast J de. Six Sigma. Stap voor stap. Alphen aan den Rijn: Beaumont Quality Publications, 2003. Does RJMM, Mast J de. Six Sigma. Stap voor stap. Alphen aan den Rijn: Beaumont Quality Publications, 2003.
go back to reference Grol R, Everdingen J van, Casparie A. Invoering van richtlijnen en veranderingen. Utrecht: De Tijdstroom, 1994. Grol R, Everdingen J van, Casparie A. Invoering van richtlijnen en veranderingen. Utrecht: De Tijdstroom, 1994.
go back to reference Herk J van. Healing environment verhoogt kwaliteit van zorg en plezier in werken. Kwaliteit in beeld, 2007; 5. Herk J van. Healing environment verhoogt kwaliteit van zorg en plezier in werken. Kwaliteit in beeld, 2007; 5.
go back to reference Hollands L, Hendriks L, Ariëns H. Elementen van kwaliteitszorg. Begrippen en opvattingen over kwaliteitszorg. Utrecht: Lemma, 2001. Hollands L, Hendriks L, Ariëns H. Elementen van kwaliteitszorg. Begrippen en opvattingen over kwaliteitszorg. Utrecht: Lemma, 2001.
go back to reference Maas JGV. Koers zetten en houden. Over kwaliteit van sturen en besturen. Deventer/Zaltbommel: Kluwer/INK, 2001. Maas JGV. Koers zetten en houden. Over kwaliteit van sturen en besturen. Deventer/Zaltbommel: Kluwer/INK, 2001.
go back to reference Mens K. Resultaatgericht ondernemen. Een toekomst- en actiegericht managementproces. Zaltbommel: INK, 2001. Mens K. Resultaatgericht ondernemen. Een toekomst- en actiegericht managementproces. Zaltbommel: INK, 2001.
go back to reference PI Media. Coachen op gedrag en resultaat. Praktijkgids voor het ontwikkelen van resultaatgericht gedrag. Utrecht: PI Media, 2002. PI Media. Coachen op gedrag en resultaat. Praktijkgids voor het ontwikkelen van resultaatgericht gedrag. Utrecht: PI Media, 2002.
go back to reference Thomassen J-PR. Waardering door klanten. Klantenmanagement als fundament voor Totale Kwaliteit. Deventer/’s-Hertogenbosch: Samsom/INK, 2000. Thomassen J-PR. Waardering door klanten. Klantenmanagement als fundament voor Totale Kwaliteit. Deventer/’s-Hertogenbosch: Samsom/INK, 2000.
go back to reference Vries S de, Wortel E, Nauta A. Excelleren voor en door mensen. Theorie en praktijk voor optimaal Human Resource Management. Deventer/Zaltbommel: Kluwer/INK, 2003. Vries S de, Wortel E, Nauta A. Excelleren voor en door mensen. Theorie en praktijk voor optimaal Human Resource Management. Deventer/Zaltbommel: Kluwer/INK, 2003.
go back to reference Weijdema K, Spoel-Meijer A van der. Patiëntenoordelen: Meten en verbeteren. Een overzicht van 15 methoden. Utrecht: Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF), 2002. Weijdema K, Spoel-Meijer A van der. Patiëntenoordelen: Meten en verbeteren. Een overzicht van 15 methoden. Utrecht: Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF), 2002.
go back to reference Willems R. Hier werk je veilig of je werkt hier niet. Sneller Beter of de veiligheid in de zorg. 2004: november. Willems R. Hier werk je veilig of je werkt hier niet. Sneller Beter of de veiligheid in de zorg. 2004: november.
Metagegevens
Titel
3 Verpleegkundige zorg en kwaliteitszorg
Auteur
C.M.V. Verhagen
Copyright
2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7736-7_3