Skip to main content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3 Reflectie

Auteur : Drs Marja Legius

Gepubliceerd in: Onderzoekend vermogen voor verpleegkundigen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Onderzoekend vermogen ontwikkelen staat of valt met reflectie: wie niet bereid is kritisch na te denken over zijn eigen rol in situaties die zich hebben afgespeeld of wie dat niet goed kan, zal moeite hebben om zijn onderzoekend vermogen te ontwikkelen. Daarom zijn we dit hoofdstuk ingegaan op reflectie op jezelf als persoon en als professional en op reflectie in groepsverband. Je ontwikkelt onderzoekend vermogen als je kritisch naar jouw eigen rol in gebeurtenissen kijkt, als basis voor (nog) betere beslissingen en handelingen in de toekomst. Reflecteren kun je leren, en daarom is aandacht besteed aan de vraag op welke manieren je kunt reflecteren en welke theorieën en modellen je daarbij kunnen helpen.
Voetnoten
1
Om de Strengths Finder te gebruiken, moet je een van de volgende boeken aanschaffen. In deze boeken zit een code waarmee je op internet de test kunt doen:
Buckinham, M. & Clifton, D.O. (2015). Ontdek je sterke punten – een revolutionair programma om unieke talenten te ontwikkelen. Utrecht: Het Spectrum.
Rath, T. (2007). Strengths Finder 2.0. Londen: Gallup Press.
 
Literatuur
go back to reference Bolhuis-Poortvliet, G. & Snoek, J. (1996). Reflecteren op stage-ervaringen (proefschrift Rijksuniversiteit Groningen). Bolhuis-Poortvliet, G. & Snoek, J. (1996). Reflecteren op stage-ervaringen (proefschrift Rijksuniversiteit Groningen).
go back to reference Buckinham, M. & Clifton, D.O. (2015). Ontdek je sterke punten. Een revolutionair programma om unieke talenten te ontwikkelen. Utrecht: Het Spectrum. Buckinham, M. & Clifton, D.O. (2015). Ontdek je sterke punten. Een revolutionair programma om unieke talenten te ontwikkelen. Utrecht: Het Spectrum.
go back to reference Goleman, D. (1998). Liegen om te leven. De strategie van zelfbedrog. Amsterdam/Antwerpen: Contact. Goleman, D. (1998). Liegen om te leven. De strategie van zelfbedrog. Amsterdam/Antwerpen: Contact.
go back to reference HBO-raad (2009). Kwaliteit als opdracht. Den Haag: HBO-raad. HBO-raad (2009). Kwaliteit als opdracht. Den Haag: HBO-raad.
go back to reference Johns, C. (1994). Nuances of reflection. Journal of Clinical Nursing, 3, 71–75. CrossRef Johns, C. (1994). Nuances of reflection. Journal of Clinical Nursing, 3, 71–75. CrossRef
go back to reference Korthagen, F.A.J. (1992). Reflectie en de professionele ontwikkeling van leraren. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 23(1), 2002, 112–123. Korthagen, F.A.J. (1992). Reflectie en de professionele ontwikkeling van leraren. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 23(1), 2002, 112–123.
go back to reference Korthagen, F.A.J. (1998). Leraren leren leren. Realistisch opleidingsonderwijs, geïnspireerd door P.H. Kohnstamm (oratie Universiteit van Amsterdam). Amsterdam: Vossiuspers. Korthagen, F.A.J. (1998). Leraren leren leren. Realistisch opleidingsonderwijs, geïnspireerd door P.H. Kohnstamm (oratie Universiteit van Amsterdam). Amsterdam: Vossiuspers.
go back to reference Mezirow, J. (1981). A critical theory of adult learning and education, Adult Education Quarterly, 32(1),3–24. CrossRef Mezirow, J. (1981). A critical theory of adult learning and education, Adult Education Quarterly, 32(1),3–24. CrossRef
go back to reference Niessen, T., Geurts, J., Hendriksen, E., Legius, M. & Hendrix, H. (2014). Handboek MFN persoonsgerichte zorg. Eindhoven: Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid. Niessen, T., Geurts, J., Hendriksen, E., Legius, M. & Hendrix, H. (2014). Handboek MFN persoonsgerichte zorg. Eindhoven: Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid.
go back to reference Onstenk, J. (1997). Lerend leren werken. Delft: Eburon. Onstenk, J. (1997). Lerend leren werken. Delft: Eburon.
go back to reference Rath, T. (2007). Strengths Finder 2.0. Londen: Gallup Press. Rath, T. (2007). Strengths Finder 2.0. Londen: Gallup Press.
go back to reference Schön, D.A. (1983). The reflective practitioner. How professionals think in action. Londen: Temple Smith. Schön, D.A. (1983). The reflective practitioner. How professionals think in action. Londen: Temple Smith.
go back to reference Schurink, G. (2007). Handboek MBCT. Een praktische training in omgaan met gevoelens en gewoonten. Zaltbommel: Thema. Schurink, G. (2007). Handboek MBCT. Een praktische training in omgaan met gevoelens en gewoonten. Zaltbommel: Thema.
go back to reference Strijbos, A., Fleuren, G. & Steinbush, L. (2001). Reflecteren kun je leren! Onderwijs & Gezondheidszorg, 7. Strijbos, A., Fleuren, G. & Steinbush, L. (2001). Reflecteren kun je leren! Onderwijs & Gezondheidszorg, 7.
Metagegevens
Titel
3 Reflectie
Auteur
Drs Marja Legius
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1204-7_3