Skip to main content
Top

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3 Marketing en cliëntgerichtheid

Auteurs : Janet Turkstra, Jurjen de Jong

Gepubliceerd in: Bedrijfskundige aspecten in de zorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Sinds de invoering van de marktwerking in de zorg is het voor elke zorginstelling van groot belang om kritisch te kijken naar de markt, de doelgroepen, het dienstenaanbod, de prijs en de communicatie. Wie zijn onze verwijzers, wie zijn onze patiënten, wat vinden zij belangrijk en welke overwegingen geven de doorslag als zij hun keuze bepalen? Waar ligt onze kracht en hoe kunnen wij deze het beste benutten?
Literatuur
go back to reference Burgers, J. (2009), No Budget Marketing, Het slimme alternatief voor het vinden en binden van klanten, Den Haag: Sdu Uitgevers. Burgers, J. (2009), No Budget Marketing, Het slimme alternatief voor het vinden en binden van klanten, Den Haag: Sdu Uitgevers.
go back to reference Changing healthecare (2012), Social media in de zorg, de hype voorbij?, Health Valley Event 2012. Changing healthecare (2012), Social media in de zorg, de hype voorbij?, Health Valley Event 2012.
go back to reference Floor, J.M.C. & W.F. van Raaij (2010), Marketingcommunicatiestrategie. Groningen/Houten: Noordhoff uitgevers, zesde druk. Floor, J.M.C. & W.F. van Raaij (2010), Marketingcommunicatiestrategie. Groningen/Houten: Noordhoff uitgevers, zesde druk.
go back to reference Grönroos, Chr. (2007), Service management and marketing, customer management in service competition. New York: John Wiley. Grönroos, Chr. (2007), Service management and marketing, customer management in service competition. New York: John Wiley.
go back to reference Koeleman, H. (2004), Intranet voor de communicatieprofessional. Deventer: Kluwer. Koeleman, H. (2004), Intranet voor de communicatieprofessional. Deventer: Kluwer.
go back to reference Koeleman, H. (2012), Interne communicatie als managementinstrument. Deventer: Kluwer. Koeleman, H. (2012), Interne communicatie als managementinstrument. Deventer: Kluwer.
go back to reference Kotler, P. & G Armstrong (2009), Principes van marketing. Amsterdam: Pearson Education. Kotler, P. & G Armstrong (2009), Principes van marketing. Amsterdam: Pearson Education.
go back to reference Lee, F. (2009), Als Disney de baas was in uw ziekenhuis, 9,5 dingen die u anders zou doen, Maarssen: Elsevier gezondheidszorg. Lee, F. (2009), Als Disney de baas was in uw ziekenhuis, 9,5 dingen die u anders zou doen, Maarssen: Elsevier gezondheidszorg.
go back to reference Leeuwen, S. van (2008), Zorgmarketing in de praktijk. Assen: Van Gorcum. Leeuwen, S. van (2008), Zorgmarketing in de praktijk. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Leeuwen, S. van (2010), CRM in de praktijk. Schoonhoven: Academic Service. Leeuwen, S. van (2010), CRM in de praktijk. Schoonhoven: Academic Service.
go back to reference Marketing Planning Centre Nederland (2001), Klantgerichtheid uw zorg? Een verkennend onderzoek naar klantgerichtheid in Nederlandse ziekenhuizen. Den Haag: MPCN. Marketing Planning Centre Nederland (2001), Klantgerichtheid uw zorg? Een verkennend onderzoek naar klantgerichtheid in Nederlandse ziekenhuizen. Den Haag: MPCN.
go back to reference Riel, C.B.M. van (2010), Identiteit en imago. Schoonhoven: Academic Service, derde druk. Riel, C.B.M. van (2010), Identiteit en imago. Schoonhoven: Academic Service, derde druk.
go back to reference Ruler, B. van & W. Elving (2007), Carrière in communicatie, de wereld van de communicatiespecialist. Amsterdam: Boom. Ruler, B. van & W. Elving (2007), Carrière in communicatie, de wereld van de communicatiespecialist. Amsterdam: Boom.
go back to reference Verhage, B. (2009), Grondslagen van de marketing, Leiden: Stenfert Kroese. Verhage, B. (2009), Grondslagen van de marketing, Leiden: Stenfert Kroese.
go back to reference Willem de Boer, lid Raad van Bestuur MC groep Willem de Boer, lid Raad van Bestuur MC groep
go back to reference Monique Boer, directeur bemiddelingsbureau voor kraam- en thuiszorg Monique Boer Monique Boer, directeur bemiddelingsbureau voor kraam- en thuiszorg Monique Boer
go back to reference Esther Hiemstra, Manager en SEH-arts MC groep Esther Hiemstra, Manager en SEH-arts MC groep
go back to reference Stefan Kroese, Organisatorisch Divisie Manager, Divisie Behandelend, Medisch Centrum Haaglanden Stefan Kroese, Organisatorisch Divisie Manager, Divisie Behandelend, Medisch Centrum Haaglanden
go back to reference Astrid-Odile de Visser, Raad van Bestuur Interzorg Astrid-Odile de Visser, Raad van Bestuur Interzorg
Metagegevens
Titel
3 Marketing en cliëntgerichtheid
Auteurs
Janet Turkstra
Jurjen de Jong
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1637-3_3