Skip to main content
Top

2017 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3 Kansen en mogelijkheden van de hbo-verpleegkundige in de zorg voor ouderen

Auteurs : Germieke Quist, Vera Habes

Gepubliceerd in: Klinisch redeneren bij ouderen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

  • De beroepscode voor verpleegkundigen en verzorgenden geeft de waarden en normen van de beroepsgroep. Belangrijke waarden zijn bijvoorbeeld: betrouwbaarheid, respect, eerlijkheid, rechtvaardigheid, niet schaden en respect voor de autonomie van de zorgvrager (paragraaf 3.1).
  • In het opleidingsprofiel wordt uitgegaan van de CanMEDS-gebieden, zoals beschreven in het Beroepsprofiel verpleegkundige. Er wordt een onderscheid gemaakt in zeven competentiegebieden (paragraaf 3.2, figuur 3.1).
    1
    Vakinhoudelijk handelen: de verpleegkundige als zorgverlener.
     
    2
    Communicatie: de verpleegkundige als communicator.
     
    3
    Samenwerking: de verpleegkundige als samenwerkingspartner.
     
    4
    Kennis en wetenschap: de verpleegkundige als reflectieve professional die handelt naar de laatste stand van de wetenschap; de reflectieve EBP-professional (EBP = evidence-based practice).
     
    5
    Maatschappelijk handelen: de verpleegkundige als gezondheidsbevorderaar.
     
    6
    Organisatie: de verpleegkundige als organisator.
     
    7
    Professionaliteit en kwaliteit: de verpleegkundige als professional en kwaliteitsbevorderaar.
     
  • Het onderscheid tussen de mbo- en hbo-verpleegkundigen die in Nederland worden opgeleid, blijft lastig. Het verschil is vooral dat de hbo-opgeleide wordt gepositioneerd met een zelfstandige bevoegdheid tot indiceren en uitvoeren van zorg (paragraaf 3.2).
Literatuur
go back to reference ActiZ. Bevordering implementatie en borging HBO-VGG functies in de VVT 2012–2014. ActiZ. Bevordering implementatie en borging HBO-VGG functies in de VVT 2012–2014.
go back to reference CGMV vakorganisatie voor christenen, CNV Zorg & Welzijn, FNV Zorg & Welzijn, HCF, NU’91, RMU Sector Gezondheidszorg en Welzijn ‘Het Richtsnoer’, V&VN (2015). Beroepscode van verpleegkundigen en verzorgenden. Leidraad voor je handelen als professional. CGMV vakorganisatie voor christenen, CNV Zorg & Welzijn, FNV Zorg & Welzijn, HCF, NU’91, RMU Sector Gezondheidszorg en Welzijn ‘Het Richtsnoer’, V&VN (2015). Beroepscode van verpleegkundigen en verzorgenden. Leidraad voor je handelen als professional.
go back to reference Gobbens, R.J.J., Huizenga, P., Finnema, E.J. & Goumans, M.J.B.M. (2014). HBO-Verpleegkundige Gerontologie-Geriatrie. Een relevante actor in de toekomstige gezondheidszorg voor kwetsbare ouderen. Rotterdam: Hogeschool Rotterdam, Kenniscentrum Zorginnovatie. Gobbens, R.J.J., Huizenga, P., Finnema, E.J. & Goumans, M.J.B.M. (2014). HBO-Verpleegkundige Gerontologie-Geriatrie. Een relevante actor in de toekomstige gezondheidszorg voor kwetsbare ouderen. Rotterdam: Hogeschool Rotterdam, Kenniscentrum Zorginnovatie.
go back to reference Hamers, J. (2010). ‘Beslagen ten ijs: andere professionals voor nieuwe generatie ouderen.’ In: Gedeelde verantwoordelijkheid en vertrouwen. Utrecht: College voor de Beroepen en Opleidingen in de Gezondheidszorg. Hamers, J. (2010). ‘Beslagen ten ijs: andere professionals voor nieuwe generatie ouderen.’ In: Gedeelde verantwoordelijkheid en vertrouwen. Utrecht: College voor de Beroepen en Opleidingen in de Gezondheidszorg.
go back to reference Hoogerduijn, J. & Schuurmans, M. (2014). Noodzakelijke onderdelen over ouderen in de verpleegkundige opleidingen: bachelor en MBO niveau. Utrecht. Beschikbaar op www.loov2020.nl. Hoogerduijn, J. & Schuurmans, M. (2014). Noodzakelijke onderdelen over ouderen in de verpleegkundige opleidingen: bachelor en MBO niveau. Utrecht. Beschikbaar op www.​loov2020.​nl.
go back to reference Schuurmans, M.J. (2011). Gerontologische en geriatrische inhoud van verpleegkundeopleidingen in Nederland. Beleidsrapport ZonMw. Schuurmans, M.J. (2011). Gerontologische en geriatrische inhoud van verpleegkundeopleidingen in Nederland. Beleidsrapport ZonMw.
go back to reference Slaets, J., Bakker, P., Hilberts, R. & Meininger, A. (2010). Ouderenzorg: samen ontwikkelen, samen opleiden en samenwerken. In: Gedeelde verantwoordelijkheid en vertrouwen. Utrecht: College voor de Beroepen en Opleidingen in de Gezondheidszorg. Slaets, J., Bakker, P., Hilberts, R. & Meininger, A. (2010). Ouderenzorg: samen ontwikkelen, samen opleiden en samenwerken. In: Gedeelde verantwoordelijkheid en vertrouwen. Utrecht: College voor de Beroepen en Opleidingen in de Gezondheidszorg.
go back to reference V&V 2020 (2012). Beroepsprofiel verpleegkundige. Verpleegkundigen & verzorgenden 2020. Deel 3. Utrecht: V&V 2020. V&V 2020 (2012). Beroepsprofiel verpleegkundige. Verpleegkundigen & verzorgenden 2020. Deel 3. Utrecht: V&V 2020.
Metagegevens
Titel
3 Kansen en mogelijkheden van de hbo-verpleegkundige in de zorg voor ouderen
Auteurs
Germieke Quist
Vera Habes
Copyright
2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1487-4_3