Skip to main content
Top

2006 | OriginalPaper | Hoofdstuk

25 Agressie en gedragsstoornissen bij kinderen en jongeren

Auteurs : P.J.M. Prins, T.G. van Manen

Gepubliceerd in: Handboek psychopathologie deel 2

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Agressie ten opzichte van leeftijdgenoten, regelovertredend gedrag thuis en op school en verzet tegen autoriteiten vormen een groot maatschappelijk probleem. Het aantal geweldsdelicten gepleegd door jongeren neemt toe en ook het aantal veroordelingen. De stabiliteit van agressief en antisociaal gedrag is hoog. Kinderen van drie jaar die in uiteenlopende situaties gedragsproblemen vertonen, hebben een grotere kans op langdurige gedragsproblemen en kinderen die aan het begin van de basisschool gedragsgestoord zijn, zijn dit veelal ook nog in de adolescentie. Oppositioneel-opstandig gedrag bij kinderen is vaak een voorloper van de antisociale gedragsstoornis (Burke, Loeber & Birmaher, 2002). Deze hoge stabiliteit naast de hoge prevalentie en maatschappelijke kosten van agressief gedrag onderstreept de behoefte aan effectieve behandelmethoden. De groep kinderen en jongeren met problemen door agressief gedrag is zeer heterogeen. Als gevolg daarvan zijn er diverse behandelmethoden ontwikkeld. Agressief gedrag kan verschillen in etiologie, kenmerken, beloop en reactie op behandeling. Het gedrag varieert van vloeken, pesten en liegen tot fysiek gewelddadig gedrag als vechten en vernielen. Bovendien vertoont deze groep dikwijls bijkomende psychopathologie (ADHD, leerstoornissen, en later verslaving) en ondervinden zij beperkingen op veel gebieden van het dagelijkse leven (school, contacten met leeftijdgenoten, en later problemen op het werk).
Literatuur
go back to reference Alexander, J.F. & Sexton, T. (2002). Functional Family Therapy (FFT) as an integrative, mature clinical model for treating high-risk, acting-out youth. In F. Kaslow (Ed.), Comprehensive handbook of psychotherapy: Vol. 4 Integrative/eclectic (pp. 111–132). New York: John Wiley. Alexander, J.F. & Sexton, T. (2002). Functional Family Therapy (FFT) as an integrative, mature clinical model for treating high-risk, acting-out youth. In F. Kaslow (Ed.), Comprehensive handbook of psychotherapy: Vol. 4 Integrative/eclectic (pp. 111–132). New York: John Wiley.
go back to reference Bartels, A., Schuursma, S. & Slot, N.W. (2001). Interventies. In R. Loeber, J. Sergeant & N. Slot (red.), Ernstige en gewelddadige jeugddelinquentie. Omvang, oorzaken en interventies (pp. 291–318). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Bartels, A., Schuursma, S. & Slot, N.W. (2001). Interventies. In R. Loeber, J. Sergeant & N. Slot (red.), Ernstige en gewelddadige jeugddelinquentie. Omvang, oorzaken en interventies (pp. 291–318). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Beenker, L.& Bijl, B. (2003). Van invoering naar uitvoering. Een eerste evaluatie van de implementatie van het competentiemodel in vier justitiële jeugdinrichtingen. Duivendrecht: PI Research. Beenker, L.& Bijl, B. (2003). Van invoering naar uitvoering. Een eerste evaluatie van de implementatie van het competentiemodel in vier justitiële jeugdinrichtingen. Duivendrecht: PI Research.
go back to reference Bennett, D.S. & Gibbons, T.A. (2000). Efficacy of child cognitive-behavioral interventions for antisocial behavior: A meta-analysis. Child & Family Behavior Therapy, 22, 1–27.CrossRef Bennett, D.S. & Gibbons, T.A. (2000). Efficacy of child cognitive-behavioral interventions for antisocial behavior: A meta-analysis. Child & Family Behavior Therapy, 22, 1–27.CrossRef
go back to reference Berger, M.& Boendermaker, L. (2003). Multisysteembehandeling in Nederland. Voorstel voor de introductie van MST. Utrecht:NIZW-Jeugd. Berger, M.& Boendermaker, L. (2003). Multisysteembehandeling in Nederland. Voorstel voor de introductie van MST. Utrecht:NIZW-Jeugd.
go back to reference Bosch, J.D.& Ringrose, H.J. (1997). Mediatietherapie met ouders. Individueel en in groepen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Bosch, J.D.& Ringrose, H.J. (1997). Mediatietherapie met ouders. Individueel en in groepen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Brestan, E.V. & Eyberg, S.M. (1998). Effective psychosocial treatments of conductdisordered children and adolescents: 29 years, 82 studies, and 5, 272 kids. Journal of Clinical Child Psychology, 27, 180–189.PubMedCrossRef Brestan, E.V. & Eyberg, S.M. (1998). Effective psychosocial treatments of conductdisordered children and adolescents: 29 years, 82 studies, and 5, 272 kids. Journal of Clinical Child Psychology, 27, 180–189.PubMedCrossRef
go back to reference Breuk, R., Van Dam, A., Disse, C. & Dorelijers, T. (2005). Functionele gezinstherapie in de behandeling van jeugdige forensisch psychiatrische patiënten. In C. de Ruiter & M. Hildebrand (red.), Behandelingsstrategieën bij forensisch psychiatrische patiënten. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Breuk, R., Van Dam, A., Disse, C. & Dorelijers, T. (2005). Functionele gezinstherapie in de behandeling van jeugdige forensisch psychiatrische patiënten. In C. de Ruiter & M. Hildebrand (red.), Behandelingsstrategieën bij forensisch psychiatrische patiënten. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Brink, E. ten (1998). Hoe kleiner, hoe fijner. Doetinchem: Graviant. Brink, E. ten (1998). Hoe kleiner, hoe fijner. Doetinchem: Graviant.
go back to reference Burke, J.D., Loeber, R. & Birmaher, B. (2002). Oppositional defiant disorder and conduct disorder: A review of the past 10 years, part II. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 41, 1275–1293.PubMedCrossRef Burke, J.D., Loeber, R. & Birmaher, B. (2002). Oppositional defiant disorder and conduct disorder: A review of the past 10 years, part II. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 41, 1275–1293.PubMedCrossRef
go back to reference Coie, J. & Dodge, K.A. (1998). Aggression and antisocial behavior. In N. Eisenberg (Ed.), Handbook of child psychology (5th ed.). Vol. 3: Social, emotional and personality development (pp. 779–862). New York: John Wiley. Coie, J. & Dodge, K.A. (1998). Aggression and antisocial behavior. In N. Eisenberg (Ed.), Handbook of child psychology (5th ed.). Vol. 3: Social, emotional and personality development (pp. 779–862). New York: John Wiley.
go back to reference Crick, N. & Dodge, K. (1994). A review and reformulation of social information processing mechanisms in children’s social adjustment. Psychological Bulletin, 115, 74–101.CrossRef Crick, N. & Dodge, K. (1994). A review and reformulation of social information processing mechanisms in children’s social adjustment. Psychological Bulletin, 115, 74–101.CrossRef
go back to reference Dodge, K. & Coie, J. (1987). Social information processing factors in reactive and proactive aggression in children’s peer groups. Journal of Personality and Social Psychology, 53, 1146–1156.PubMedCrossRef Dodge, K. & Coie, J. (1987). Social information processing factors in reactive and proactive aggression in children’s peer groups. Journal of Personality and Social Psychology, 53, 1146–1156.PubMedCrossRef
go back to reference Durlak, J.A., Rubin, L.A. & Kahng, R.D. (2001). Cognitive behavioural therapy for children and adolescents with externalising problems. Journal of Cognitive Psychotherapy, 15, 183–194. Durlak, J.A., Rubin, L.A. & Kahng, R.D. (2001). Cognitive behavioural therapy for children and adolescents with externalising problems. Journal of Cognitive Psychotherapy, 15, 183–194.
go back to reference Feindler, E.L.& Ecton, R.B. (1986). Adolescent anger control: Cognitive-behavioral techniques. Elmsford, NY: Pergamon. Feindler, E.L.& Ecton, R.B. (1986). Adolescent anger control: Cognitive-behavioral techniques. Elmsford, NY: Pergamon.
go back to reference Gunning, W.B. & Verhulst, F.C. (2000). Aandachts- en gedragsstoornissen. In W. Vandereycken, C.A.L. Hoogduin & P.M.G. Emmelkamp (red.), Handboek psychopathologie deel 1 Basisbegrippen (pp. 491–510). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Gunning, W.B. & Verhulst, F.C. (2000). Aandachts- en gedragsstoornissen. In W. Vandereycken, C.A.L. Hoogduin & P.M.G. Emmelkamp (red.), Handboek psychopathologie deel 1 Basisbegrippen (pp. 491–510). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Hanna, F. J. (1999). Fifty strategies for counselling defiant, aggressive adolescents: Reaching, accepting and relating. Journal of Counseling and Development, 77, 395–404.CrossRef Hanna, F. J. (1999). Fifty strategies for counselling defiant, aggressive adolescents: Reaching, accepting and relating. Journal of Counseling and Development, 77, 395–404.CrossRef
go back to reference Henggeler, S.W. & Lee, T. (2003). Multisystemic treatment of serious clinical problems. In A.E. Kazdin & J.R.Weisz (Eds.), Evidence-based psychotherapies for children and adolescents (pp. 301–325). New York: The Guilford Press. Henggeler, S.W. & Lee, T. (2003). Multisystemic treatment of serious clinical problems. In A.E. Kazdin & J.R.Weisz (Eds.), Evidence-based psychotherapies for children and adolescents (pp. 301–325). New York: The Guilford Press.
go back to reference Kazdin, A.E. (2003). Problem-solving skills training and parent management training for conduct disorder. In A.E. Kazdin & J.R.Weisz (Eds.), Evidence-based psychotherapies for children and adolescents (pp. 241–263). New York: The Guilford Press. Kazdin, A.E. (2003). Problem-solving skills training and parent management training for conduct disorder. In A.E. Kazdin & J.R.Weisz (Eds.), Evidence-based psychotherapies for children and adolescents (pp. 241–263). New York: The Guilford Press.
go back to reference Kazdin, A.E. & Whitley, M.K. (2003). Treatment of parental stress to enhance therapeutic change among children referred for aggressive and antisocial behaviour. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 71, 504–515.PubMedCrossRef Kazdin, A.E. & Whitley, M.K. (2003). Treatment of parental stress to enhance therapeutic change among children referred for aggressive and antisocial behaviour. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 71, 504–515.PubMedCrossRef
go back to reference Lambert, E.W., Wahler, R., Andrade, A. & Bickman, L. (2001). Looking for the disorder in conduct disorder. Journal of Abnormal Psychology, 110, 110–123.PubMedCrossRef Lambert, E.W., Wahler, R., Andrade, A. & Bickman, L. (2001). Looking for the disorder in conduct disorder. Journal of Abnormal Psychology, 110, 110–123.PubMedCrossRef
go back to reference Lochman, J., Barry, T.D. & Pardini, D.A. (2003). Anger control training for aggressive youth. In A.E. Kazdin & J.R.Weisz (Eds.), Evidence-based psychotherapies for children and adolescents (pp. 263–282). New York: The Guilford Press. Lochman, J., Barry, T.D. & Pardini, D.A. (2003). Anger control training for aggressive youth. In A.E. Kazdin & J.R.Weisz (Eds.), Evidence-based psychotherapies for children and adolescents (pp. 263–282). New York: The Guilford Press.
go back to reference Lochman, J., Whidby, J. & Fitzgerald, D. (2000). Cognitive-behavioral assessment and treatment with aggressive children. In P.C. Kendall (Ed.), Child and adolescent therapy (2nd ed.) (pp. 31–88). New York: The Guilford Press. Lochman, J., Whidby, J. & Fitzgerald, D. (2000). Cognitive-behavioral assessment and treatment with aggressive children. In P.C. Kendall (Ed.), Child and adolescent therapy (2nd ed.) (pp. 31–88). New York: The Guilford Press.
go back to reference Manen, T.G. van (2000). Agressief en oppositioneel gedrag bij kinderen: Een protocol voor diagnostiek en behandeling. In P. Prins & N. Pameijer (red.), Protocollen in de jeugdzorg (pp. 115–135). Lisse: Swets & Zeitlinger. Manen, T.G. van (2000). Agressief en oppositioneel gedrag bij kinderen: Een protocol voor diagnostiek en behandeling. In P. Prins & N. Pameijer (red.), Protocollen in de jeugdzorg (pp. 115–135). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Manen, T.G. van (2001). Zelfcontrole. Een sociaal-cognitief interventieprogramma voor kinderen met agressief en oppositioneel gedrag. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Manen, T.G. van (2001). Zelfcontrole. Een sociaal-cognitief interventieprogramma voor kinderen met agressief en oppositioneel gedrag. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Manen, T.G. van, Prins, P. J.M. & Emmelkamp. P.M.G. (2004). Reducing aggressive behavior in boys with a social cognitive group treatment: Results of a randomized, controlled trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 43, 1478–1487.PubMedCrossRef Manen, T.G. van, Prins, P. J.M. & Emmelkamp. P.M.G. (2004). Reducing aggressive behavior in boys with a social cognitive group treatment: Results of a randomized, controlled trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 43, 1478–1487.PubMedCrossRef
go back to reference Matthys, W. (2003). Oppositioneel-opstandige en antisociale gedragsstoornissen. In F.C. Verhulst, F. Verheij & R. Ferdinand (red.), Kinder- en jeugdpsychiatrie. Psychopathologie (pp. 151–167). Assen: Van Gorcum. Matthys, W. (2003). Oppositioneel-opstandige en antisociale gedragsstoornissen. In F.C. Verhulst, F. Verheij & R. Ferdinand (red.), Kinder- en jeugdpsychiatrie. Psychopathologie (pp. 151–167). Assen: Van Gorcum.
go back to reference Matthys, W., Cuperus, J.M. & Engeland, H. van (1999). Deficient social-problem solving in boys with ODD/CD, with ADHD, and with both disorders. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38, 311–321.PubMedCrossRef Matthys, W., Cuperus, J.M. & Engeland, H. van (1999). Deficient social-problem solving in boys with ODD/CD, with ADHD, and with both disorders. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38, 311–321.PubMedCrossRef
go back to reference McMahon, R. & Kotler, J.S. (2004). Treatment of conduct problems in children and adolescents. In P. Barrett & T.H. Ollendick (Eds.), Handbook of interventions that work with children and adolescents (pp. 395–427). New York: John Wiley.CrossRef McMahon, R. & Kotler, J.S. (2004). Treatment of conduct problems in children and adolescents. In P. Barrett & T.H. Ollendick (Eds.), Handbook of interventions that work with children and adolescents (pp. 395–427). New York: John Wiley.CrossRef
go back to reference Mey, W. de (2005). Samen Sterker Terug Op Pad (STOP). Een vroege interventie voor jonge kinderen met gedragsproblemen. Amsterdam: SWP. Mey, W. de (2005). Samen Sterker Terug Op Pad (STOP). Een vroege interventie voor jonge kinderen met gedragsproblemen. Amsterdam: SWP.
go back to reference Nock, M.K. (2003). Progress review of the psychosocial treatment of child conduct problems. Clinical Psychology: Science and Practice, 10, 1–28. Nock, M.K. (2003). Progress review of the psychosocial treatment of child conduct problems. Clinical Psychology: Science and Practice, 10, 1–28.
go back to reference Ollendick, T.H. & King, N. J. (2004). Empirically supported treatments for children and adolescents: Advances toward evidence-based practice. In P. Barrett & T.H. Ollendick (Eds.), Handbook of interventions that work with children and adolescents (pp. 3–25). New York: John Wiley. Ollendick, T.H. & King, N. J. (2004). Empirically supported treatments for children and adolescents: Advances toward evidence-based practice. In P. Barrett & T.H. Ollendick (Eds.), Handbook of interventions that work with children and adolescents (pp. 3–25). New York: John Wiley.
go back to reference Orobio de Castro, B., Veerman, J.W., Koops, W., Bosch, J.D. & Monshouwer, H. J. (2002). Hostile attribution of intent and aggressive behavior: A meta-analysis. Child Development, 73, 916–934.CrossRef Orobio de Castro, B., Veerman, J.W., Koops, W., Bosch, J.D. & Monshouwer, H. J. (2002). Hostile attribution of intent and aggressive behavior: A meta-analysis. Child Development, 73, 916–934.CrossRef
go back to reference Peeters, J. (2004). Moeilijke adolescenten. Antwerpen: Maklu. Peeters, J. (2004). Moeilijke adolescenten. Antwerpen: Maklu.
go back to reference Prins, P. J.M. & Manen, T.G. van (2005). Cognitive-behavioral treatment and aggression in children and youth. In A. Freeman (Ed.), International encyclopedia of cognitive behavior therapy. New York: Kluwer Academic. Prins, P. J.M. & Manen, T.G. van (2005). Cognitive-behavioral treatment and aggression in children and youth. In A. Freeman (Ed.), International encyclopedia of cognitive behavior therapy. New York: Kluwer Academic.
go back to reference Reid, J., Patterson, G.A.& Snyder, J. (2002). Antisocial behavior in children and adolescents. A developmental analysis and model for intervention. Washington DC: American Psychological Association.CrossRef Reid, J., Patterson, G.A.& Snyder, J. (2002). Antisocial behavior in children and adolescents. A developmental analysis and model for intervention. Washington DC: American Psychological Association.CrossRef
go back to reference Sukhodolsky, D., Kassinove, H. & Gorman, B.S. (2004). Cognitive-behavioral therapy for anger in children and adolescents: A meta-analysis. Aggression and Violent Behavior, 9, 247–269.CrossRef Sukhodolsky, D., Kassinove, H. & Gorman, B.S. (2004). Cognitive-behavioral therapy for anger in children and adolescents: A meta-analysis. Aggression and Violent Behavior, 9, 247–269.CrossRef
go back to reference Verhulst, F.C., Ende, J. van der, & Koot, H.M. (1996). Handleiding voor de CBCL, (pp. 4–18). Rotterdam: Erasmus Universiteit. Verhulst, F.C., Ende, J. van der, & Koot, H.M. (1996). Handleiding voor de CBCL, (pp. 4–18). Rotterdam: Erasmus Universiteit.
go back to reference Webster-Stratton, C. & Reid, M.J. (2003). The incredible years: parents, teachers, and children training series. A multifaceted treatment approach for young children with conduct problems. In A.E. Kazdin & J.R.Weisz (Eds.), Evidence-based psychotherapies for children and adolescents (pp. 224–240). New York: The Guilford Press. Webster-Stratton, C. & Reid, M.J. (2003). The incredible years: parents, teachers, and children training series. A multifaceted treatment approach for young children with conduct problems. In A.E. Kazdin & J.R.Weisz (Eds.), Evidence-based psychotherapies for children and adolescents (pp. 224–240). New York: The Guilford Press.
go back to reference Weersing, V.R. & Weisz, J.R. (2002). Mechanisms of action in youth psychotherapy. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 43, 3–29.PubMedCrossRef Weersing, V.R. & Weisz, J.R. (2002). Mechanisms of action in youth psychotherapy. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 43, 3–29.PubMedCrossRef
go back to reference Weisz, J.R. (2004). Psychotherapy for children and adolescents: Evidence-based treatments and case examples. Cambridge, UK: Cambridge University Press.CrossRef Weisz, J.R. (2004). Psychotherapy for children and adolescents: Evidence-based treatments and case examples. Cambridge, UK: Cambridge University Press.CrossRef
go back to reference Wiel, N. van de, Hoppe, A.& Matthys, W. (2003). Minder boos en opstandig. Een gedragstherapeutisch programma voor kinderen met disruptieve gedragsstoornissen en hun ouders. Utrecht: UMC. Wiel, N. van de, Hoppe, A.& Matthys, W. (2003). Minder boos en opstandig. Een gedragstherapeutisch programma voor kinderen met disruptieve gedragsstoornissen en hun ouders. Utrecht: UMC.
Metagegevens
Titel
25 Agressie en gedragsstoornissen bij kinderen en jongeren
Auteurs
P.J.M. Prins
T.G. van Manen
Copyright
2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9244-5_25