Skip to main content
Top

2006 | OriginalPaper | Hoofdstuk

24 Aandachtsstoornissen

Auteurs : P. J. M. Prins, M. Danckaerts

Gepubliceerd in: Handboek psychopathologie deel 2

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Aandachttekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD) behoort tot de externaliserende of disruptieve stoornissen bij kinderen en jongeren. Steeds meer kinderen en jongeren krijgen deze diagnose. Aangenomen wordt dat 3-5% van de kinderen onder 16 jaar lijdt aan ADHD.De soms sterk wisselende prevalentieschattingen in de onderzoeksliteratuur zijn terug te voeren op verschillen in de gevolgde onderzoekmethode, de gehanteerde criteria en de gebruikte meetinstrumenten (Barkley, 2003). In bevolkingsonderzoeken wordt gevonden dat ADHD twee- tot driemaal zoveel bij jongens als bij meisjes voorkomt. De DSM-IV-TR (American Psychiatric Association (2000) onderscheidt drie subtypen: het overwegend onoplettende type, waarbij de problemen vooral te maken hebben met tekorten in het volhouden van de aandacht, het overwegend hyperactief-impulsieve type, en het gecombineerde type, waarbij beide soorten problemen op de voorgrond staan.Wat we weten van ADHD is vooral gebaseerd op onderzoek bij dit laatste type. De kennis van de zorg voor het overwegend aandachtzwakke type en van ADHD bij zeer jonge kinderen en bij adolescenten is veel minder uitgebreid.
Literatuur
go back to reference Abikoff, H., Hechtman, L., Klein, R., Weiss, G. e.a. (2004). Symptomatic improvement in children with ADHD treated with long-term methylphenidate and multimodal psychosocial treatment. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 43, 802–811.PubMedCrossRef Abikoff, H., Hechtman, L., Klein, R., Weiss, G. e.a. (2004). Symptomatic improvement in children with ADHD treated with long-term methylphenidate and multimodal psychosocial treatment. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 43, 802–811.PubMedCrossRef
go back to reference Aman, M.G., De Smedt, G., Derivan, A., Lyons, B. e.a. (2002). Double-blind, placebocontrolled study of risperidone for the treatment of disruptive behaviors in children with subaverage intelligence. American Journal of Psychiatry, 159, 1337–1346. PubMedCrossRef Aman, M.G., De Smedt, G., Derivan, A., Lyons, B. e.a. (2002). Double-blind, placebocontrolled study of risperidone for the treatment of disruptive behaviors in children with subaverage intelligence. American Journal of Psychiatry, 159, 1337–1346. PubMedCrossRef
go back to reference American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 4th edition, text revision (DSM-IV-TR). Washington DC: American Psychiatric Association.CrossRef American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 4th edition, text revision (DSM-IV-TR). Washington DC: American Psychiatric Association.CrossRef
go back to reference Baltussen, M. e.a. (2001). Kinderen met speciale rechten. Omgaan met ADHD op school. Vereniging Samenwerkende Landelijke Pedagogische Centra. Baltussen, M. e.a. (2001). Kinderen met speciale rechten. Omgaan met ADHD op school. Vereniging Samenwerkende Landelijke Pedagogische Centra.
go back to reference Banaschewski, T., Roessner, V., Dittmann, S.W. e.a. (2004). Non-stimulant medications in the treatment of ADHD. European Child and Adolescent Psychiatry, 13, I102–I116. PubMedCrossRef Banaschewski, T., Roessner, V., Dittmann, S.W. e.a. (2004). Non-stimulant medications in the treatment of ADHD. European Child and Adolescent Psychiatry, 13, I102–I116. PubMedCrossRef
go back to reference Barkley, R.A. (2001). Diagnose ADHD: Een gids voor ouders en hulpverleners. Lisse: Harcourt Book Publishers. Barkley, R.A. (2001). Diagnose ADHD: Een gids voor ouders en hulpverleners. Lisse: Harcourt Book Publishers.
go back to reference Barkley, R.A. (2002a). Psychosocial treatments for attention-deficit hyperactivity disorder in children. Journal of Clinical Psychiatry, 63 (Suppl. 12), 36–43.PubMed Barkley, R.A. (2002a). Psychosocial treatments for attention-deficit hyperactivity disorder in children. Journal of Clinical Psychiatry, 63 (Suppl. 12), 36–43.PubMed
go back to reference Barkley, R.A. (2002b). Opstandige kinderen. Een compleet oudertrainingsprogramma. Lisse: Harcourt Book Publishers. Barkley, R.A. (2002b). Opstandige kinderen. Een compleet oudertrainingsprogramma. Lisse: Harcourt Book Publishers.
go back to reference Barkley, R.A. (2003). Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. In E. Mash & R. Barkley (Eds.), Child psychopathology (pp. 75–143). New York: The Guilford Press. Barkley, R.A. (2003). Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. In E. Mash & R. Barkley (Eds.), Child psychopathology (pp. 75–143). New York: The Guilford Press.
go back to reference Bollaert, R. (2004). Zit stil op school. Omgaan met ADHD in de klas. Tielt: Lannoo. Bollaert, R. (2004). Zit stil op school. Omgaan met ADHD in de klas. Tielt: Lannoo.
go back to reference Brink, E. ten (2003). Pubers met ADHD - een oudertrainingsprogramma. Lisse: Swets & Zeitlinger. Brink, E. ten (2003). Pubers met ADHD - een oudertrainingsprogramma. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Brink, E. ten, Cornelius, E.& Hinfelaar, M. (2004). Ho stop, hoe lossen we het op? Trainingsprogramma voor leerkrachten. Zaandam: GGZ Dijk & Duin. Brink, E. ten, Cornelius, E.& Hinfelaar, M. (2004). Ho stop, hoe lossen we het op? Trainingsprogramma voor leerkrachten. Zaandam: GGZ Dijk & Duin.
go back to reference Buitelaar, J. & Kooij, S. (2000). Aandachtstekort-hyperactiviteitsstoornis (ADHD); achtergronden, diagnostiek en behandeling. Nederlands Tijdschrift voor de Geneeskunde, 144, 1716–1723. Buitelaar, J. & Kooij, S. (2000). Aandachtstekort-hyperactiviteitsstoornis (ADHD); achtergronden, diagnostiek en behandeling. Nederlands Tijdschrift voor de Geneeskunde, 144, 1716–1723.
go back to reference Chronis, A.M., Chacko, A., Fabiano, G., Wymbs, B. & Pelham, W. (2004). Enhancements to the behavioural parent training paradigm for families of children with ADHD: Review and future directions. Clinical Child and Family Psychology Review, 7, 1–27.PubMedCrossRef Chronis, A.M., Chacko, A., Fabiano, G., Wymbs, B. & Pelham, W. (2004). Enhancements to the behavioural parent training paradigm for families of children with ADHD: Review and future directions. Clinical Child and Family Psychology Review, 7, 1–27.PubMedCrossRef
go back to reference Conners, C.K. (2002). Forty years of methylphenidate treatment in attention-deficit/ hyperactivity disorder. Journal of Attention Disorders, 6 (Suppl 1), S17–S30. PubMed Conners, C.K. (2002). Forty years of methylphenidate treatment in attention-deficit/ hyperactivity disorder. Journal of Attention Disorders, 6 (Suppl 1), S17–S30. PubMed
go back to reference Conners, C.K., Epstein, J.N., March, J. e.a. (2001). Multimodal treatment of ADHD in the MTA: An alternative outcome analysis. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40, 159–167.PubMedCrossRef Conners, C.K., Epstein, J.N., March, J. e.a. (2001). Multimodal treatment of ADHD in the MTA: An alternative outcome analysis. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40, 159–167.PubMedCrossRef
go back to reference Connor, D., Fletcher, K. & Swanson, J. (1999).A meta-analysis of clonidine for symptoms of ADHD. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38, 1551–1559.PubMedCrossRef Connor, D., Fletcher, K. & Swanson, J. (1999).A meta-analysis of clonidine for symptoms of ADHD. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38, 1551–1559.PubMedCrossRef
go back to reference Gunning, W.B. & Verhulst, F.C. (2000). Aandachts- en gedragsstoornissen. In W. Vandereycken, C.A.L. Hoogduin & P.M.G. Emmelkamp (red.), Handboek psychopathologie deel 1 Basisbegrippen (pp. 491–510). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Gunning, W.B. & Verhulst, F.C. (2000). Aandachts- en gedragsstoornissen. In W. Vandereycken, C.A.L. Hoogduin & P.M.G. Emmelkamp (red.), Handboek psychopathologie deel 1 Basisbegrippen (pp. 491–510). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Hinshaw, S.P. (2000). Attention-deficit/hyperactivity disorder: The search for viable treatments. In P.C.Kendall (Ed.), Child & adolescent therapy. Cognitive-behavioral procedures (pp. 88–129). New York: The Guilford Press. Hinshaw, S.P. (2000). Attention-deficit/hyperactivity disorder: The search for viable treatments. In P.C.Kendall (Ed.), Child & adolescent therapy. Cognitive-behavioral procedures (pp. 88–129). New York: The Guilford Press.
go back to reference Hinshaw, S., Klein, R. & Abikoff, H. (2002). Childhood attention deficit hyperactivity disorder: Nonpharmacological and combination approaches. In P. Nathan & J. Gorman (Eds.), A guide to treatments that work (pp. 26–41). New York: Oxford University Press. Hinshaw, S., Klein, R. & Abikoff, H. (2002). Childhood attention deficit hyperactivity disorder: Nonpharmacological and combination approaches. In P. Nathan & J. Gorman (Eds.), A guide to treatments that work (pp. 26–41). New York: Oxford University Press.
go back to reference Hoofs, R. (2001). Dokter, is het ADHD?Wegwijzer voor de huisarts. Lisse: Harcourt Book Publishers. Hoofs, R. (2001). Dokter, is het ADHD?Wegwijzer voor de huisarts. Lisse: Harcourt Book Publishers.
go back to reference Hoza, B., Owens, J., Pelham, W.B. e.a. (2000). Parent cognitions as predictors of child treatment response in ADHD. Journal of Abnormal Child Psychology, 28, 569–585.PubMedCrossRef Hoza, B., Owens, J., Pelham, W.B. e.a. (2000). Parent cognitions as predictors of child treatment response in ADHD. Journal of Abnormal Child Psychology, 28, 569–585.PubMedCrossRef
go back to reference Jensen, P. (2002). Longer term effects of stimulant treatments for Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder. Journal of Attention Disorders, 6 (Suppl 1), S45–S56. PubMed Jensen, P. (2002). Longer term effects of stimulant treatments for Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder. Journal of Attention Disorders, 6 (Suppl 1), S45–S56. PubMed
go back to reference Jensen, P.S., Hinshaw, S.P., Swanson, J.M. e.a. (2001). Findings from the NIMH Multimodal Treatment Study of ADHD (MTA): Implications and applications for primary care providers. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, 22, 60–73.PubMedCrossRef Jensen, P.S., Hinshaw, S.P., Swanson, J.M. e.a. (2001). Findings from the NIMH Multimodal Treatment Study of ADHD (MTA): Implications and applications for primary care providers. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, 22, 60–73.PubMedCrossRef
go back to reference Kelsey, D.K., Sumner, C.R., Casat, C.D. e.a. (2004). Once-daily atomoxetine treatment for children with attention-deficit/hyperactivity disorder, including an assessment of evening and morning behavior: a double-blind, placebo-controlled trial. Pediatrics, 114(1), e1–e8. PubMedCrossRef Kelsey, D.K., Sumner, C.R., Casat, C.D. e.a. (2004). Once-daily atomoxetine treatment for children with attention-deficit/hyperactivity disorder, including an assessment of evening and morning behavior: a double-blind, placebo-controlled trial. Pediatrics, 114(1), e1–e8. PubMedCrossRef
go back to reference Loykens, E. (2003). Hoe Hans leerde stoppen: een ambulante behandeling van ADHD. Kind en Adolescent Praktijk, 2, 4–12.CrossRef Loykens, E. (2003). Hoe Hans leerde stoppen: een ambulante behandeling van ADHD. Kind en Adolescent Praktijk, 2, 4–12.CrossRef
go back to reference Miranda, A., Presentacion, M. & Soriano, M. (2002). Effectiveness of a school-based multicomponent program for the treatment of children with ADHD. Journal of Learning Disabilities, 35, 547–563.CrossRef Miranda, A., Presentacion, M. & Soriano, M. (2002). Effectiveness of a school-based multicomponent program for the treatment of children with ADHD. Journal of Learning Disabilities, 35, 547–563.CrossRef
go back to reference MTA-Cooperative Group (1999). A 14-month randomized clinical trial of treatment strategies for Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Archives of General Psychiatry, 56, 1073–1086.CrossRef MTA-Cooperative Group (1999). A 14-month randomized clinical trial of treatment strategies for Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Archives of General Psychiatry, 56, 1073–1086.CrossRef
go back to reference Multidisciplinaire richtlijn ADHD. Richtlijn voor de diagnostiek en behandeling van ADHD bij kinderen en jeugdigen (2005). Utrecht: Trimbos-instituut. Multidisciplinaire richtlijn ADHD. Richtlijn voor de diagnostiek en behandeling van ADHD bij kinderen en jeugdigen (2005). Utrecht: Trimbos-instituut.
go back to reference Oord, S. van der, Prins, P. J.M., Oosterlaan, J. & Emmelkamp, P.M.G. (2005). Does brief, clinically based, intensive multimodal behavior therapy enhance the effects of methylphenidate in children with ADHD? Niet gepubliceerd. Universiteit van Amsterdam. Oord, S. van der, Prins, P. J.M., Oosterlaan, J. & Emmelkamp, P.M.G. (2005). Does brief, clinically based, intensive multimodal behavior therapy enhance the effects of methylphenidate in children with ADHD? Niet gepubliceerd. Universiteit van Amsterdam.
go back to reference Paternotte, A.& Buitelaar, J. (2005). Het is ADHD. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Paternotte, A.& Buitelaar, J. (2005). Het is ADHD. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Prins, P., Brink, E. ten, Eenhoorn, A.& Lootens, H. (1999). ADHD, een multimodale behandeling. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Prins, P., Brink, E. ten, Eenhoorn, A.& Lootens, H. (1999). ADHD, een multimodale behandeling. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Prins, P. & Brink, E. ten (2000). Richtlijnen voor een multimodale behandeling van ADHD. In P. Prins & N. Pameijer (red.), Protocollen in de jeugdzorg. Richtlijnen voor diagnostiek, indicatiestelling en interventie (pp. 95–115). Lisse: Swets & Zeitlinger. Prins, P. & Brink, E. ten (2000). Richtlijnen voor een multimodale behandeling van ADHD. In P. Prins & N. Pameijer (red.), Protocollen in de jeugdzorg. Richtlijnen voor diagnostiek, indicatiestelling en interventie (pp. 95–115). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Stortelder, F. & Lantman, R. (2003). ADHD en puberteit. Praktijkervaringen met een cursus voor ADHD-pubers en hun ouders. Kind en Adolescent Praktijk, 2(4), 28–34.CrossRef Stortelder, F. & Lantman, R. (2003). ADHD en puberteit. Praktijkervaringen met een cursus voor ADHD-pubers en hun ouders. Kind en Adolescent Praktijk, 2(4), 28–34.CrossRef
go back to reference Taylor. E., Döpfner, M., Sergeant, J. e.a. (2004). European clinical guidelines for hyperkinetic disorder - first upgrade. European Child and Adolescent Psychiatry 13 (Suppl. 1), I7–I30.PubMed Taylor. E., Döpfner, M., Sergeant, J. e.a. (2004). European clinical guidelines for hyperkinetic disorder - first upgrade. European Child and Adolescent Psychiatry 13 (Suppl. 1), I7–I30.PubMed
go back to reference Weisz, J. (2004). Psychotherapy for children and adolescents. Evidence-based treatment and case examples. Cambridge: Cambridge University Press.CrossRef Weisz, J. (2004). Psychotherapy for children and adolescents. Evidence-based treatment and case examples. Cambridge: Cambridge University Press.CrossRef
go back to reference Wilens, T.E., Biederman, J., Baldessarini, R. J., Geller, B. e.a. (1996). Cardiovascular effects of therapeutic doses of tricyclic antidepressants in children and adolescents. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 35, 1491–1501.PubMedCrossRef Wilens, T.E., Biederman, J., Baldessarini, R. J., Geller, B. e.a. (1996). Cardiovascular effects of therapeutic doses of tricyclic antidepressants in children and adolescents. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 35, 1491–1501.PubMedCrossRef
go back to reference Wilens, T.E., Faraone, S.V., Biederman, J. & Gunawardene, S. (2003). Does stimulant therapy for ADHD beget later substance abuse? A meta-analytic review of the literature. Pediatrics, 111, 179–185. PubMedCrossRef Wilens, T.E., Faraone, S.V., Biederman, J. & Gunawardene, S. (2003). Does stimulant therapy for ADHD beget later substance abuse? A meta-analytic review of the literature. Pediatrics, 111, 179–185. PubMedCrossRef
Metagegevens
Titel
24 Aandachtsstoornissen
Auteurs
P. J. M. Prins
M. Danckaerts
Copyright
2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9244-5_24