Skip to main content
Top

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

20 Verstandelijke beperking en psychiatrie

Auteurs : Mw.drs. J. Wieland, P. Leidelmeijer

Gepubliceerd in: Leerboek psychiatrie voor verpleegkundigen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

  • In de DSM-5 bevatten de diagnostische criteria voor verstandelijke beperking geen IQ-scores meer. Er is sprake van een verstandelijke beperking als:
    • er deficiënties zijn in de intellectuele functies, zoals redeneren, problemen oplossen en abstract denken;
    • er deficiënties zijn in het adaptieve functioneren die ertoe leiden dat betrokkene niet kan voldoen aan de ontwikkelings- en sociaal-culturele standaarden van persoonlijke onafhankelijkheid en sociale verantwoordelijkheid;
    • de deficiënties in de verstandelijke functies en het aanpassingsvermogen beginnen gedurende de ontwikkelingsperiode (paragraaf 20.2).
  • De meest gangbare internationale term voor verstandelijke beperking is intellectual disability of learning disability (paragraaf 20.2).
  • In de DSM-5 worden ook voor de classificatie zwakbegaafdheid geen IQ-grenzen meer gehanteerd (paragraaf 20.2).
  • De internationale term voor zwakbegaafdheid is borderline intellectual functioning (paragraaf 20.2).
  • De uitslag van een intelligentietest geeft informatie over cognitieve mogelijkheden en beperkingen (paragraaf 20.3.1).
  • Het sociale aanpassingsvermogen wordt bepaald door het niveau van sociaal-emotionele ontwikkeling en de praktische vaardigheden (paragraaf 20.3.2).
  • De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) schat dat 1 tot 3% van de bevolking een verstandelijke beperking heeft (paragraaf 20.4).
  • De term ‘gedragsproblemen’ wordt bij mensen met een verstandelijke beperking gebruikt om een grote diversiteit aan problematisch of storend gedrag te beschrijven. Een betere term is ‘moeilijk verstaanbaar gedrag’ (paragraaf 20.5).
  • De diagnostiek van psychiatrische aandoeningen wordt bemoeilijkt doordat mensen met een verstandelijke beperking vaak moeite hebben met het onder woorden brengen van hun klachten, gedachten en emoties (paragraaf 20.6).
  • Een belangrijk hulpmiddel in de diagnostiek en classificatie van psychiatrische aandoeningen bij mensen met een verstandelijke beperking is de Diagnostic Manual Intellectual Disability (DM-ID) (paragraaf 20.6).
  • Circa 40 tot 60% van de mensen met een autismespectrumstoornis heeft ook een verstandelijke beperking en tot circa 50% van de mensen met een verstandelijke beperking heeft een autismespectrumstoornis (paragraaf 20.6.1).
  • Mensen met een verstandelijke beperking hebben een groter risico op het ontwikkelen van een psychotische stoornis. Risicofactoren zijn onder meer specifieke syndromen (Klinefelter en 22q11.2-deletiegerelateerd syndroom), opgroeien in zwakkere sociale milieus, een groter risico op trauma en sociale uitsluiting (paragraaf 20.6.2).
  • Bij het syndroom van Down, het fragiele-X-syndroom en het Williams-syndroom komen stemmingsstoornissen vaker voor (paragraaf 20.6.3).
  • Mensen met een verstandelijke beperking hebbenin hun leven meer traumatische ervaringen, lopen een groter risico op een posttraumatische stressstoornis, terwijl de diagnose PTSS in de praktijk gemakkelijk wordt gemist (paragraaf 20.6.4).
  • Mensen met een verstandelijke beperking neigen vaker naar zelfmedicatie (paragraaf 20.6.7).
  • Bij mensen met een verstandelijk beperking hebben persoonlijkheidsstoornissen in principe dezelfde kenmerken als bij mensen zonder verstandelijke beperking (paragraaf 20.6.8).
  • Bij mensen met een verstandelijke beperking is bij ouders wonen (in vergelijking met zelfstandig of begeleid wonen) een belangrijke voorspeller voor suïcide (paragraaf 20.7).
  • Bij mensen met een verstandelijk beperking is (aangepaste) psychotherapie mogelijk en zinvol (paragraaf 20.8.1).
  • In de bejegening van mensen met een verstandelijke beperking dient men zich bewust te zijn van het ‘plafond van het herstel op autonomie’ en wanneer dit bereikt is (paragraaf 20.10).
  • Een hulpmiddel voor het in kaart brengen van de mogelijkheden en beperkingen van de patiënt is het competentieprofiel (paragraaf 20.10).
  • Het signaleringsplan is een handig instrument voor de verpleegkundige bij het verzamelen van goede, relevante en duidelijke informatie over de patiënt (paragraaf 20.11).
  • Bij psychiatrische patiënten met zwakbegaafdheid of een (lichte tot matige) verstandelijke beperking zijn inadequate therapiediscipline, beslisconflict en inadequate probleemhantering de drie meest voorkomende verpleegkundige diagnosen (paragraaf 20.12).
Literatuur
go back to reference APA (American Psychiatric Association). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Fourth edition, totally revised. Washington: American Psychiatric Association, 2000.CrossRef APA (American Psychiatric Association). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Fourth edition, totally revised. Washington: American Psychiatric Association, 2000.CrossRef
go back to reference APA (American Psychiatric Association). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Fifth editon, totally revised. Washington: American Psychiatric Association, 2013.CrossRef APA (American Psychiatric Association). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Fifth editon, totally revised. Washington: American Psychiatric Association, 2013.CrossRef
go back to reference Berckelaer-Onnes I van. Inleiding: autisme in volwassenheid. Nieuwe ontwikkelingen in de behandeling van autisme bij volwassenen. Lezing. 14 juni 2011. Berckelaer-Onnes I van. Inleiding: autisme in volwassenheid. Nieuwe ontwikkelingen in de behandeling van autisme bij volwassenen. Lezing. 14 juni 2011.
go back to reference Bildt A de, Sytema S, Kraijer D, et al. Prevalence of pervasive developmental disorders in children and adolescents with mental retardation. J Child Psychol Psychiatry 2005;46:275–86.CrossRefPubMed Bildt A de, Sytema S, Kraijer D, et al. Prevalence of pervasive developmental disorders in children and adolescents with mental retardation. J Child Psychol Psychiatry 2005;46:275–86.CrossRefPubMed
go back to reference Blankenship KM, Weston C. Syndromes of intellectual disability. In: Gentile JP, Gillig PM (red). Psychiatry of intellectual disability: a practical manual. Chichester: John Wiley & Sons, Ltd, 2012. Blankenship KM, Weston C. Syndromes of intellectual disability. In: Gentile JP, Gillig PM (red). Psychiatry of intellectual disability: a practical manual. Chichester: John Wiley & Sons, Ltd, 2012.
go back to reference Bortwick-Duffy SA. Epidemiology and prevalence of psychopathology in people with mental retardation. J Consult Clin Psychol 1994;62:17–27.CrossRef Bortwick-Duffy SA. Epidemiology and prevalence of psychopathology in people with mental retardation. J Consult Clin Psychol 1994;62:17–27.CrossRef
go back to reference Brouwer J, Karssemeyer E. Kunnen of aankunnen? Gedragsproblemen, overvraging en een disharmonisch profiel bij personen met een lichte tot matige verstandelijke beperking. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, 2002. Brouwer J, Karssemeyer E. Kunnen of aankunnen? Gedragsproblemen, overvraging en een disharmonisch profiel bij personen met een lichte tot matige verstandelijke beperking. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, 2002.
go back to reference Carpenito L. Zakboek verpleegkundige diagnosen. Groningen: Noordhoff uitgevers b.v., 2003. Carpenito L. Zakboek verpleegkundige diagnosen. Groningen: Noordhoff uitgevers b.v., 2003.
go back to reference Carr E, Smith C, Giacin T, et al. Menstrual discomfort as a biological setting event for severe problem behaviour: assessment and intervention. Am J Ment Retard 2003;2:117–33.CrossRef Carr E, Smith C, Giacin T, et al. Menstrual discomfort as a biological setting event for severe problem behaviour: assessment and intervention. Am J Ment Retard 2003;2:117–33.CrossRef
go back to reference Cooper SA, Collacott RA. Depressive episodes in adults with intellectual disabilities. Ir J Psychol Med 1996;13:105–13. Cooper SA, Collacott RA. Depressive episodes in adults with intellectual disabilities. Ir J Psychol Med 1996;13:105–13.
go back to reference Cooper SA, Smiley E, Morrison J, et al. Mental ill-health in adults with intellectual disabilities: prevalence and associated factors. Br J Psychiatry 2007;190:27–35.CrossRefPubMed Cooper SA, Smiley E, Morrison J, et al. Mental ill-health in adults with intellectual disabilities: prevalence and associated factors. Br J Psychiatry 2007;190:27–35.CrossRefPubMed
go back to reference Crocker AG, Mercier C, Lachapell Y, et al. Prevalence and types of aggressive behaviour among adults with intellectual disabilities. J Intellect Disabil Res 2006;50:652–61.CrossRefPubMed Crocker AG, Mercier C, Lachapell Y, et al. Prevalence and types of aggressive behaviour among adults with intellectual disabilities. J Intellect Disabil Res 2006;50:652–61.CrossRefPubMed
go back to reference Deb S, Thomas M, Bright C. Mental disorders in adults with intellectual disability 1: Prevalence of functional psychiatric illness among a community-based population aged between 16 and 64 years. J Intellect Disabil Res 2001;45:495–505.CrossRefPubMed Deb S, Thomas M, Bright C. Mental disorders in adults with intellectual disability 1: Prevalence of functional psychiatric illness among a community-based population aged between 16 and 64 years. J Intellect Disabil Res 2001;45:495–505.CrossRefPubMed
go back to reference Došen A, Psychische stoornissen, gedragsproblemen en verstandelijke handicap: een integratieve benadering bij kinderen en volwassenen. Assen: Koninklijke Van Gorcum BV, 2007. Došen A, Psychische stoornissen, gedragsproblemen en verstandelijke handicap: een integratieve benadering bij kinderen en volwassenen. Assen: Koninklijke Van Gorcum BV, 2007.
go back to reference Emerson E. Challenging behaviour: analysis and intervention in people with learning difficulties. Cambridge: Cambridge University Press, 1995. Emerson E. Challenging behaviour: analysis and intervention in people with learning difficulties. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.
go back to reference Emerson, E. Commentary: childhood exposure to environmental adversity and the well-being of people with intellectual disabilities. J Intellect Disabil Res 2013;57:589–600.CrossRefPubMed Emerson, E. Commentary: childhood exposure to environmental adversity and the well-being of people with intellectual disabilities. J Intellect Disabil Res 2013;57:589–600.CrossRefPubMed
go back to reference Emerson E, Moss SC, Kiernan C. The relationship between challenging behaviours and psychiatric disorders in people with severe developmental disabilities. In: Bouras N (red). Psychiatric and behavioural disorders in developmental disabilities and mental retardation. Cambridge: Cambridge University Press, 1999:38–48. Emerson E, Moss SC, Kiernan C. The relationship between challenging behaviours and psychiatric disorders in people with severe developmental disabilities. In: Bouras N (red). Psychiatric and behavioural disorders in developmental disabilities and mental retardation. Cambridge: Cambridge University Press, 1999:38–48.
go back to reference Fletcher RJ, Loschen E, Stavrakaki C, et al. Diagnostic Manual - Intellectual Disability: a textbook of diagnosis of mental disorders in persons with intellectual disability. New York: NADD, 2007. Fletcher RJ, Loschen E, Stavrakaki C, et al. Diagnostic Manual - Intellectual Disability: a textbook of diagnosis of mental disorders in persons with intellectual disability. New York: NADD, 2007.
go back to reference Gordon, M. Verpleegkundige diagnostiek: proces en toepassing. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg, 2007. Gordon, M. Verpleegkundige diagnostiek: proces en toepassing. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg, 2007.
go back to reference Hassiotis A, Strydom A, Hall I, et al. Psychiatric morbidity and social functioning among adults with borderline intelligence living in private households. J Intellect Disabil Res 2008;52, 95–106.PubMed Hassiotis A, Strydom A, Hall I, et al. Psychiatric morbidity and social functioning among adults with borderline intelligence living in private households. J Intellect Disabil Res 2008;52, 95–106.PubMed
go back to reference Hassiotis A, Tanzarella M, Bebbington P, et al. Prevalence and predictors of suicidal behaviour in a sample of adults with estimated borderline intellectual functioning: results from a population survey. J Affect Disord 2011;129(1–3):380–84.CrossRefPubMed Hassiotis A, Tanzarella M, Bebbington P, et al. Prevalence and predictors of suicidal behaviour in a sample of adults with estimated borderline intellectual functioning: results from a population survey. J Affect Disord 2011;129(1–3):380–84.CrossRefPubMed
go back to reference Hurley AD, Folstein M, Lam N. Patients with and without intellectual disability seeking outpatient psychiatric services: diagnoses and prescribing pattern. J Intellect Disabil Res 2003;47:39–50.PubMed Hurley AD, Folstein M, Lam N. Patients with and without intellectual disability seeking outpatient psychiatric services: diagnoses and prescribing pattern. J Intellect Disabil Res 2003;47:39–50.PubMed
go back to reference Kalachnik JE, Hanzel TE, Sevenich R, et al. Benzodiazepine behavioral side effects: review and implications for individuals with mental retardation. Am J Ment Retard 2002;107(5):376–410.CrossRefPubMed Kalachnik JE, Hanzel TE, Sevenich R, et al. Benzodiazepine behavioral side effects: review and implications for individuals with mental retardation. Am J Ment Retard 2002;107(5):376–410.CrossRefPubMed
go back to reference Kaufman AS, Kaufman NL. Kaufman. Adolescent and Adult Intelligence Test (KAIT), 1993. (Nederlandstalige bewerking door Mulder JL, Dekker R, Dekker PH. Kaufman - Intelligentietest voor Adolescenten en Volwassenen: Handleiding. Leiden: PITS, 2004). Koenen K, Moffitt T, Roberts A, et al. Childhood IQ and adult mental disorders: a test of the cognitive reserve hypothesis. American Journal of Psychiatry 2009;166(1):50–7. Kaufman AS, Kaufman NL. Kaufman. Adolescent and Adult Intelligence Test (KAIT), 1993. (Nederlandstalige bewerking door Mulder JL, Dekker R, Dekker PH. Kaufman - Intelligentietest voor Adolescenten en Volwassenen: Handleiding. Leiden: PITS, 2004). Koenen K, Moffitt T, Roberts A, et al. Childhood IQ and adult mental disorders: a test of the cognitive reserve hypothesis. American Journal of Psychiatry 2009;166(1):50–7.
go back to reference Lidher J, Martin DM, Jayaprakash MS, et al. Personality disorders in people with learning disabilities: follow-up of a community survey. J Intellect Disabil Res 2005;49:845–51.CrossRefPubMed Lidher J, Martin DM, Jayaprakash MS, et al. Personality disorders in people with learning disabilities: follow-up of a community survey. J Intellect Disabil Res 2005;49:845–51.CrossRefPubMed
go back to reference Low K, Allen D, Jones E, et al. Challenging behaviours: prevalence and topographies. J Intellect Disabil Res 2007;51:625–36.CrossRef Low K, Allen D, Jones E, et al. Challenging behaviours: prevalence and topographies. J Intellect Disabil Res 2007;51:625–36.CrossRef
go back to reference Lunsky Y, Lin E, Balogh R, et al. Emergency department visits and use of outpatient physician services by adults with developmental disability and psychiatric disorder. Can J Psychiatry 2012;57(10):601–7.CrossRefPubMed Lunsky Y, Lin E, Balogh R, et al. Emergency department visits and use of outpatient physician services by adults with developmental disability and psychiatric disorder. Can J Psychiatry 2012;57(10):601–7.CrossRefPubMed
go back to reference Matson JL, Mahan S. Antipsychotic drug side effects for persons with intellectual disability. Res Dev Disabil 2010;31:1570–6.CrossRefPubMed Matson JL, Mahan S. Antipsychotic drug side effects for persons with intellectual disability. Res Dev Disabil 2010;31:1570–6.CrossRefPubMed
go back to reference Matson, JL, Shoemaker M. Intellectual disability and its relationship to autism spectrum disorders. Res Dev Disabil 2009;30:1107–14.CrossRefPubMed Matson, JL, Shoemaker M. Intellectual disability and its relationship to autism spectrum disorders. Res Dev Disabil 2009;30:1107–14.CrossRefPubMed
go back to reference Mileviciute I, Hartley, SL. Self-reported versus informant-reported depressive symptoms in adults with mild intellectual disability. J of Intellect Disabil Res 2013; early view. Mileviciute I, Hartley, SL. Self-reported versus informant-reported depressive symptoms in adults with mild intellectual disability. J of Intellect Disabil Res 2013; early view.
go back to reference Nagel J van der, Didden R, Kiewik M. Iedereen gebruikt toch? Verslaving bij mensen met een lichte verstandelijke beperking. Amsterdam: Uitgeverij Boom, 2012. Nagel J van der, Didden R, Kiewik M. Iedereen gebruikt toch? Verslaving bij mensen met een lichte verstandelijke beperking. Amsterdam: Uitgeverij Boom, 2012.
go back to reference Naik BI, Gangadharan SK, Alexander RT. Personality disorders in learning disability: the clinical experience. British Journal of Developmental Disabilities 2002;48:95–100.CrossRef Naik BI, Gangadharan SK, Alexander RT. Personality disorders in learning disability: the clinical experience. British Journal of Developmental Disabilities 2002;48:95–100.CrossRef
go back to reference Peters H. Psychotherapie bij verstandelijk gehandicapten, In: Colijn S, Snijders H, Thunnissen M, et al. (red). Leerboek psychotherapie. utrecht: de Tijdstroom, 2009;854–64. Peters H. Psychotherapie bij verstandelijk gehandicapten, In: Colijn S, Snijders H, Thunnissen M, et al. (red). Leerboek psychotherapie. utrecht: de Tijdstroom, 2009;854–64.
go back to reference Pruijssers, A. Ik word soms boos, maar dan ben ik bang: angst bij mensen met een verstandelijke beperking, Centrum voor consultatie en expertise, Regio Zuid-Holland en Zeeland 2008. Pruijssers, A. Ik word soms boos, maar dan ben ik bang: angst bij mensen met een verstandelijke beperking, Centrum voor consultatie en expertise, Regio Zuid-Holland en Zeeland 2008.
go back to reference Ras M, Woittiez I, Kempen H van, et al. Steeds meer verstandelijk gehandicapten? Ontwikkelingen in vraag en gebruik van zorg voor verstandelijk gehandicapten 1998-2008. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau, 2010 Ras M, Woittiez I, Kempen H van, et al. Steeds meer verstandelijk gehandicapten? Ontwikkelingen in vraag en gebruik van zorg voor verstandelijk gehandicapten 1998-2008. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau, 2010
go back to reference Royal College of Psychiatrists. The diagnostic criteria for psychiatric disorders for use with adults with learning disabilities/mental retardation. Occasional paper 48. London: Gaskell Press, 2001. Royal College of Psychiatrists. The diagnostic criteria for psychiatric disorders for use with adults with learning disabilities/mental retardation. Occasional paper 48. London: Gaskell Press, 2001.
go back to reference Snijders JT, Snijders-Oomen N. Snijders-Oomen Niet-Verbale Intelligentietest 2½-7 (SON-R 2½-7). Herziening van de Kleuter-SON van J. Th. Snijders en N. Snijders-Oomen. Groningen: Wolters Noordhoff, 1975. Snijders JT, Snijders-Oomen N. Snijders-Oomen Niet-Verbale Intelligentietest 2½-7 (SON-R 2½-7). Herziening van de Kleuter-SON van J. Th. Snijders en N. Snijders-Oomen. Groningen: Wolters Noordhoff, 1975.
go back to reference Spanjaard HJM, Slot NW. Competentievergroting in de residentiële jeugdzorg. Baarn: HB Uitgevers, 2001;37–9. Spanjaard HJM, Slot NW. Competentievergroting in de residentiële jeugdzorg. Baarn: HB Uitgevers, 2001;37–9.
go back to reference Spanjaard HJM, Vugt M van. Kort ambulant: handleiding voor kortdurende ambulante jeugdzorg gericht op competentievergroting. Utrecht: NIZW Uitgeverij, 2002;25–44. Spanjaard HJM, Vugt M van. Kort ambulant: handleiding voor kortdurende ambulante jeugdzorg gericht op competentievergroting. Utrecht: NIZW Uitgeverij, 2002;25–44.
go back to reference Tellegen PJ, Laros JA (2011). Snijder-Oomen Niet-verbale intelligentietest SON-R 6–40. III. Nederlands-Duitse normen. Amsterdam: Hogreve uitgevers, 2010. Tellegen PJ, Laros JA (2011). Snijder-Oomen Niet-verbale intelligentietest SON-R 6–40. III. Nederlands-Duitse normen. Amsterdam: Hogreve uitgevers, 2010.
go back to reference Verhoeven WMA, Sijben AES, Tuinier S. Psychiatric consultation in intellectual disability; dimensions, domains and vulnerability. The European Journal of Psychiatry 2004;18:31–43. Verhoeven WMA, Sijben AES, Tuinier S. Psychiatric consultation in intellectual disability; dimensions, domains and vulnerability. The European Journal of Psychiatry 2004;18:31–43.
go back to reference Wechsler, D. Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS- III). Nederlandstalige bewerking WAIS-III-NL. Amsterdam: Pearson Assessment and Information BV, 2005a. Wechsler, D. Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS- III). Nederlandstalige bewerking WAIS-III-NL. Amsterdam: Pearson Assessment and Information BV, 2005a.
go back to reference Wechsler D. Wechsler Intelligence Scale for childern (WISC). Nederlandse bewerking door Kort W, Schittekatte M, Bosmans M, et al. Amsterdam: Pearson, 2005b. Wechsler D. Wechsler Intelligence Scale for childern (WISC). Nederlandse bewerking door Kort W, Schittekatte M, Bosmans M, et al. Amsterdam: Pearson, 2005b.
go back to reference Wechsler, D. Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS-IV). Nederlandstalige bewerking WAIS-IV-NL. Amsterdam: Pearson Assessment and Information BV, 2012. Wechsler, D. Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS-IV). Nederlandstalige bewerking WAIS-IV-NL. Amsterdam: Pearson Assessment and Information BV, 2012.
go back to reference Wieland J, Kapitein-de Haan S, Zitman FG. Psychiatric disorders in outpatients with borderline intellectual functioning: comparison with both outpatients from regular mental health care and outpatients with mild intellectual disabilities. Can J Psychiatry 2014;59(4):213–19.CrossRefPubMedPubMedCentral Wieland J, Kapitein-de Haan S, Zitman FG. Psychiatric disorders in outpatients with borderline intellectual functioning: comparison with both outpatients from regular mental health care and outpatients with mild intellectual disabilities. Can J Psychiatry 2014;59(4):213–19.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Wieland J, Wardenaar KJ, Fontein E, et al. Utility of the Brief Symptom Inventory (BSI) in psychiatric outpatients with intellectual disabilities. J of Intellect Disabil Res 2012;56(9):843–853.CrossRef Wieland J, Wardenaar KJ, Fontein E, et al. Utility of the Brief Symptom Inventory (BSI) in psychiatric outpatients with intellectual disabilities. J of Intellect Disabil Res 2012;56(9):843–853.CrossRef
go back to reference Zammit S, Allebeck P, David AS, et al. A longitudinal study of premorbid IQ score and risk of developing schizophrenia, bipolar disorder, severe depression, and other nonaffective psychoses. Arch Gen Psychiatry 2004; 61(4):354–60.CrossRefPubMed Zammit S, Allebeck P, David AS, et al. A longitudinal study of premorbid IQ score and risk of developing schizophrenia, bipolar disorder, severe depression, and other nonaffective psychoses. Arch Gen Psychiatry 2004; 61(4):354–60.CrossRefPubMed
go back to reference • Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE); somatiek, model voor analyse van probleemgedrag: www.cce.nl • Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE); somatiek, model voor analyse van probleemgedrag: www.​cce.​nl
go back to reference • Kristal, specialistisch centrum voor mensen met verstandelijke beperking en ggz-problematiek: http://www.rivierduinen.nl/centrumkristal • Kristal, specialistisch centrum voor mensen met verstandelijke beperking en ggz-problematiek: http://​www.​rivierduinen.​nl/​centrumkristal
Metagegevens
Titel
20 Verstandelijke beperking en psychiatrie
Auteurs
Mw.drs. J. Wieland
P. Leidelmeijer
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1312-9_20