Skip to main content
Top

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

20 Lastige gesprekken in de medische praktijk

Auteurs : Drs. S.C.M. van Esch, Drs. J.J.S. van de Kreeke, Drs. A.M.D. Nooteboom

Gepubliceerd in: Medische psychologie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

  • We spreken van ‘lastige’ gesprekken in de medische praktijk wanneer een arts het lastig vindt om met een specifieke situatie om te gaan. De arts neemt bij zichzelf een gevoel van onbehagen of ergernis waar en heeft het gevoel de regie over het gesprek kwijt te raken.
  • Lastige situaties kunnen ontstaan door verschillende factoren. Deze kunnen te maken hebben met de ziekte of aandoening van de patiënt, stressreacties bij de arts en/of patiënt, discrepanties in verwachtingen, verstoorde samenwerking, de situationele factoren, of een combinatie van deze factoren.
  • Patiëntgerichte communicatie en aandacht voor emoties in het gesprek kunnen lastige situaties grotendeels voorkomen. Echter, soms lopen de emoties en de spanning zo hoog op dat de inhoudelijke voortgang van het gesprek wordt belemmerd of stagneert. Interveniëren is dan noodzakelijk.
  • Een interventie kan bestaan uit exploreren, begrenzen of een combinatie van beide.
  • Iedere lastige gesprekssituatie in de medische praktijk is uniek. Desalniettemin kan een vaste procedure gevolgd worden om een lastige gesprekssituatie in goede banen te leiden.
  • De kerngedachte hierbij is dat de arts tijdig het ontstaan van een lastige situatie signaleert, diagnosticeert en aan de hand daarvan kiest voor een passende reactie.
  • Medisch-psychologische inzichten helpen om factoren en patronen te herkennen die het gedrag van de patiënt kunnen verklaren. Zelfkennis en professionele reflectie van de arts zorgen voor herkenning van de eigen reactiepatronen en valkuilen.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Barry CA, Bradley CP, Britten N, Stevenson FA, Barber N. Patients' unvoiced agendas in general practice consultations: qualitative study. BMJ 2000;320:1246-50.CrossRef Barry CA, Bradley CP, Britten N, Stevenson FA, Barber N. Patients' unvoiced agendas in general practice consultations: qualitative study. BMJ 2000;320:1246-50.CrossRef
go back to reference Dulmen S van, Tromp F, Grosfeld F, Cate O ten, Bensing J. The impact of assessing simulated bad news consultations on medical students' stress response and communication performance. Psychoneuroendocrinol 2007;32:943-50. Dulmen S van, Tromp F, Grosfeld F, Cate O ten, Bensing J. The impact of assessing simulated bad news consultations on medical students' stress response and communication performance. Psychoneuroendocrinol 2007;32:943-50.
go back to reference Esch SCM van, Vries H de, Kreeke JJS van de. Recepten voor een goed gesprek, deel 1&2. Amsterdam: SMPVU; resp. 2007/200-8. Esch SCM van, Vries H de, Kreeke JJS van de. Recepten voor een goed gesprek, deel 1&2. Amsterdam: SMPVU; resp. 2007/200-8.
go back to reference Haas LJ, Leiser JP, Magill MK, Sanyer OS. Management of the difficult patient. Am Fam Phys 2005;72(10):2063-8. Haas LJ, Leiser JP, Magill MK, Sanyer OS. Management of the difficult patient. Am Fam Phys 2005;72(10):2063-8.
go back to reference Pijnenburg M, Leget C, redactie. Agressie in het ziekenhuis. Ethische aspecten van ondervinden, reageren en voorkomen. Budel: Uitgeverij Damon; 2005. Pijnenburg M, Leget C, redactie. Agressie in het ziekenhuis. Ethische aspecten van ondervinden, reageren en voorkomen. Budel: Uitgeverij Damon; 2005.
go back to reference Platt FW, Gordon GH. Field guide to the difficult patient interview, 2nd ed. Lippincott Williams & Wilkins: Philadelphia, PA; 2004. Platt FW, Gordon GH. Field guide to the difficult patient interview, 2nd ed. Lippincott Williams & Wilkins: Philadelphia, PA; 2004.
go back to reference Schultz Von Thun F. Hoe bedoelt u? Een psychologische analyse van menselijke communicatie. Houten: Noordhoff Uitgevers BV; 2003. Schultz Von Thun F. Hoe bedoelt u? Een psychologische analyse van menselijke communicatie. Houten: Noordhoff Uitgevers BV; 2003.
go back to reference Silverman J, Kurtz S, Draper J. Vaardig communiceren in de gezondheidszorg. Een evidence-based benadering. 2e druk. Den Haag: Uitgeverij Lemma; 2006. Silverman J, Kurtz S, Draper J. Vaardig communiceren in de gezondheidszorg. Een evidence-based benadering. 2e druk. Den Haag: Uitgeverij Lemma; 2006.
Metagegevens
Titel
20 Lastige gesprekken in de medische praktijk
Auteurs
Drs. S.C.M. van Esch
Drs. J.J.S. van de Kreeke
Drs. A.M.D. Nooteboom
Copyright
2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7820-3_20