2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk
20 Lastige gesprekken in de medische praktijk
Auteurs : Drs. S.C.M. van Esch, Drs. J.J.S. van de Kreeke, Drs. A.M.D. Nooteboom
Gepubliceerd in: Medische psychologie
Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum
Samenvatting
-
We spreken van ‘lastige’ gesprekken in de medische praktijk wanneer een arts het lastig vindt om met een specifieke situatie om te gaan. De arts neemt bij zichzelf een gevoel van onbehagen of ergernis waar en heeft het gevoel de regie over het gesprek kwijt te raken.
-
Lastige situaties kunnen ontstaan door verschillende factoren. Deze kunnen te maken hebben met de ziekte of aandoening van de patiënt, stressreacties bij de arts en/of patiënt, discrepanties in verwachtingen, verstoorde samenwerking, de situationele factoren, of een combinatie van deze factoren.
-
Patiëntgerichte communicatie en aandacht voor emoties in het gesprek kunnen lastige situaties grotendeels voorkomen. Echter, soms lopen de emoties en de spanning zo hoog op dat de inhoudelijke voortgang van het gesprek wordt belemmerd of stagneert. Interveniëren is dan noodzakelijk.
-
Een interventie kan bestaan uit exploreren, begrenzen of een combinatie van beide.
-
Iedere lastige gesprekssituatie in de medische praktijk is uniek. Desalniettemin kan een vaste procedure gevolgd worden om een lastige gesprekssituatie in goede banen te leiden.
-
De kerngedachte hierbij is dat de arts tijdig het ontstaan van een lastige situatie signaleert, diagnosticeert en aan de hand daarvan kiest voor een passende reactie.
-
Medisch-psychologische inzichten helpen om factoren en patronen te herkennen die het gedrag van de patiënt kunnen verklaren. Zelfkennis en professionele reflectie van de arts zorgen voor herkenning van de eigen reactiepatronen en valkuilen.