Skip to main content
Top

2009 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2 Psychologische ontwikkeling

Auteurs : E.J.P. Polak, J.S.J. Veerkamp

Gepubliceerd in: Kindertandheelkunde 1

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk wordt de tandarts vertrouwd gemaakt met de psychologische ontwikkeling van het kind. Voor de uitoefening van de moderne (kinder)tandheelkunde is het essentieel een beeld te hebben van de normale groei en ontwikkeling van kinderen. Het geeft de tandarts een ‘frame of reference’ van wat hij van het kind kan verwachten en het biedt hem mogelijkheden adequaat in te spelen op kinderen van verschillende leeftijden, mét hun leeftijdspecifieke behoeften en gedragingen. Wel blijft het van belang te bedenken dat, afgezien van de algemene kenmerken van een bepaalde leeftijdsfase, ieder kind uniek is. Uniek door een complex samenspel van factoren, zoals de individuele aanleg van het kind en de omgevingsfactoren waarin die aanleg tot ontplooiing kan komen. Kennis van de algemene principes is daarom niet meer dan een begin om het individuele kind in de tandartsstoel te begrijpen en een goede werkrelatie met hem op te bouwen.
Literatuur
go back to reference Aron ER. Het Hoog Sensitieve Kind. Amsterdam: Uitgeverij Archipel, 2004. Aron ER. Het Hoog Sensitieve Kind. Amsterdam: Uitgeverij Archipel, 2004.
go back to reference Beemen L van. Ontwikkelingspsychologie. 3e druk. Groningen: Wolters-Noordhoff, 2006. Beemen L van. Ontwikkelingspsychologie. 3e druk. Groningen: Wolters-Noordhoff, 2006.
go back to reference Belsky J. Differential susceptibility to rearing influence: an evolutionary hypothesis and some evidence. In: Ellis BJ, Borklund DF. Origins of the social mind. New York: The Guilford Press, 2005. Belsky J. Differential susceptibility to rearing influence: an evolutionary hypothesis and some evidence. In: Ellis BJ, Borklund DF. Origins of the social mind. New York: The Guilford Press, 2005.
go back to reference Bowlby J. Attachment and loss. I-II. Harmondsworth: Penguin Books, 1978. Bowlby J. Attachment and loss. I-II. Harmondsworth: Penguin Books, 1978.
go back to reference Breeuwsma G. Dus jij komt van een andere planeet? Over Indigokinderen, Nieuwetijdskinderen, Hoog Sensitieven en anderemystificaties. De Psycholoog, mei 2005. Breeuwsma G. Dus jij komt van een andere planeet? Over Indigokinderen, Nieuwetijdskinderen, Hoog Sensitieven en anderemystificaties. De Psycholoog, mei 2005.
go back to reference Collot d'Escury A, Snaterse T, Mackaay E (red.). Sociale vaardigheidstraining voor kinderen: Psychologie in de praktijk. Lisse: Swets & Zeitlinger, 1995. Collot d'Escury A, Snaterse T, Mackaay E (red.). Sociale vaardigheidstraining voor kinderen: Psychologie in de praktijk. Lisse: Swets & Zeitlinger, 1995.
go back to reference Condry J, Condry S. Sex differences: A study of the eye of the beholder. Child Development 1976;47. Condry J, Condry S. Sex differences: A study of the eye of the beholder. Child Development 1976;47.
go back to reference Crone E. Het puberende brein. Amsterdam: Bert Bakker, 2008. Crone E. Het puberende brein. Amsterdam: Bert Bakker, 2008.
go back to reference Delemarre-van der Waal HA, Wit M de, Bokma JA, Haasnoot K, Houdijk MC, Gemke RJBJ. Self report and parent report of physical and psychosocial well being in Dutch adolescents with type 1 diabetes in relation to glycemic control. Health Qual Life Outcomes 2007;5:10.CrossRef Delemarre-van der Waal HA, Wit M de, Bokma JA, Haasnoot K, Houdijk MC, Gemke RJBJ. Self report and parent report of physical and psychosocial well being in Dutch adolescents with type 1 diabetes in relation to glycemic control. Health Qual Life Outcomes 2007;5:10.CrossRef
go back to reference Erikson EH. Het kind en de samenleving. Utrecht: Het Spectrum, 1977. Erikson EH. Het kind en de samenleving. Utrecht: Het Spectrum, 1977.
go back to reference Feldman Robert S. Ontwikkelingspsychologie. Pearson Education, Benelux, 2005. Feldman Robert S. Ontwikkelingspsychologie. Pearson Education, Benelux, 2005.
go back to reference Fraiberg SH. De magische wereld van het kind. Bussum: Paul Brand, 1979. Fraiberg SH. De magische wereld van het kind. Bussum: Paul Brand, 1979.
go back to reference Gabl S, Lutz S. Household, parent and child contributions to childhood obesity. Family relations 2000;49(3):293–300.CrossRef Gabl S, Lutz S. Household, parent and child contributions to childhood obesity. Family relations 2000;49(3):293–300.CrossRef
go back to reference Garmezy N, Rutter M. Stress, coping and development in children. Baltimore: The John Hopkins University Press, 1983. Garmezy N, Rutter M. Stress, coping and development in children. Baltimore: The John Hopkins University Press, 1983.
go back to reference Gesell A, Thompson H. The psychology of early growth. New York: The Macmillan Company, 1940. Gesell A, Thompson H. The psychology of early growth. New York: The Macmillan Company, 1940.
go back to reference Harris JR. The nurture assumption: Why children turn out the way they do. New York: Touchstone, 1998. Harris JR. The nurture assumption: Why children turn out the way they do. New York: Touchstone, 1998.
go back to reference Helsen M et al. Psychosociale problemen in de adolescentie: de samenhang met hechting aan ouders en vrienden en identiteit. Ned Tijdschr Psychol Randgeb 1999;256–75. Helsen M et al. Psychosociale problemen in de adolescentie: de samenhang met hechting aan ouders en vrienden en identiteit. Ned Tijdschr Psychol Randgeb 1999;256–75.
go back to reference Kindermans G. Marswikkels onder het bed. Mieke Groen, psycholoog voor dikke kinderen. De Psycholoog, maart 2004. Kindermans G. Marswikkels onder het bed. Mieke Groen, psycholoog voor dikke kinderen. De Psycholoog, maart 2004.
go back to reference Kohnstamm R. Kleine ontwikkelingspsychologie. 5e druk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2002. Kohnstamm R. Kleine ontwikkelingspsychologie. 5e druk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2002.
go back to reference Laar JJN van, Grishchenko M, Wouwe JP van, Stronks K. Ethnic differences in the timely diagnosis of children with diabetes. DiabeticMedicine 2007;24. Laar JJN van, Grishchenko M, Wouwe JP van, Stronks K. Ethnic differences in the timely diagnosis of children with diabetes. DiabeticMedicine 2007;24.
go back to reference Marx H et al. Kijk, vergelijk en verrijk de ontwikkeling van je kind van 0–12 jaar. Utrecht: Spectrum, 2008. Marx H et al. Kijk, vergelijk en verrijk de ontwikkeling van je kind van 0–12 jaar. Utrecht: Spectrum, 2008.
go back to reference Miller CJ, Marks DJ, Miller SR, Berwid OG, Kera EC, Santra A, Halperin JD. Television viewing and risk for attention problems in preschool children. Journal of Pediatric Psychology 2006;32(4). Miller CJ, Marks DJ, Miller SR, Berwid OG, Kera EC, Santra A, Halperin JD. Television viewing and risk for attention problems in preschool children. Journal of Pediatric Psychology 2006;32(4).
go back to reference NIZW. Balansmodel, risico en beschermende factoren in de opvoeding van kinderen. Bakker I, Bakker K, Dijke A van, Terpstra L. O & O in perspectief. Nederlands Jeugdinstituut, 1998. NIZW. Balansmodel, risico en beschermende factoren in de opvoeding van kinderen. Bakker I, Bakker K, Dijke A van, Terpstra L. O & O in perspectief. Nederlands Jeugdinstituut, 1998.
go back to reference Riksen-Walraven JMA. Mogelijke oorzaken en gevolgen van een ‘(on)veilige’ eerste gehechtheidsrelatie. Kind en Adolescent 1983;4. Riksen-Walraven JMA. Mogelijke oorzaken en gevolgen van een ‘(on)veilige’ eerste gehechtheidsrelatie. Kind en Adolescent 1983;4.
go back to reference Schaerlakens AM. De taalontwikkeling van het kind. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1977. Schaerlakens AM. De taalontwikkeling van het kind. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1977.
go back to reference Skodak M, Skeels HM. The inflated mother-child IQgap. 1949. Skodak M, Skeels HM. The inflated mother-child IQgap. 1949.
go back to reference Voor de diverse illustraties wordt dank gezegd aan dr. F. Frankenmolen en dr. R. Gruythuysen. Voor de diverse illustraties wordt dank gezegd aan dr. F. Frankenmolen en dr. R. Gruythuysen.
Metagegevens
Titel
2 Psychologische ontwikkeling
Auteurs
E.J.P. Polak
J.S.J. Veerkamp
Copyright
2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-6922-5_2