Skip to main content
Top

2007 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2 Professioneel omgaan met cliënten

Auteur : O. Seebregts

Gepubliceerd in: Professionele communicatie en beroepshouding

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Naast vaardigheden en kennis is je houding in een bepaald beroep van belang. Bepaalde aspecten uit je houding zullen maken dat je je aangetrokken voelt tot het ene beroep en niet tot het andere. Die aspecten heb je van nature. Andere zul je voor een beroep moeten ontwikkelen.
Grondhouding is de manier waarop je je gedraagt in bepaalde situaties ten opzichte van personen of gebeurtenissen.
We noemen je grondhouding een attitude. Een attitude bestaat uit wat je weet (kennis), wat je voelt (emotie) en wat je zult doen (handelen). De attitude van een persoon blijkt dan uit de manier waarop deze zich gedraagt. Je attitude wordt gevormd door: karaktereigenschappen, opvoeding, invloed van anderen, kennis, levenservaring. Een aantal aspecten speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van een goede grondhouding. Het gaat om luisteren, belangstelling en respect tonen, empathie en distantie, acceptatie, echtheid.
Je grondhouding is van invloed op je beroepshouding. Een beroepshouding is een professionele houding, waarin je datgene kunt doen wat de situatie vraagt of wat een persoon nodig heeft. We verdelen de aspecten van een goede beroepshouding in:
1
het tonen van respect voor de patiënt/cliënt en anderen. Wanneer je de ander in zijn waarde laat, toon je dat in de manier waarop je een ander behandelt. Je probeert vanuit het gezichtspunt van de ander te kijken. Wanneer je respectvol met een ander omgaat, zal dat blijken uit de verbale en non-verbale communicatie.
 
2
het aangaan van een werk-/vertrouwensrelatie. Als assistent heb je de verantwoordelijkheid voor verschillende zaken: voor jezelf, je taken, de cliënten/patiënten, de organisatie, je collega’s. Wanneer je op de juiste manier invulling geeft aan verantwoordelijkheid, kan er ook vertrouwen ontstaan. Je doet wat je zegt, je komt afspraken na, je uit wat belangrijk is, men kan op je rekenen. In een beroep waar samenwerking belangrijk is en mensen afhankelijk van je kunnen zijn, is het fijn als men zonder meer op je kan vertrouwen. Daarnaast is het stimuleren van de eigen verantwoordelijkheid van de cliënt/patiënt belangrijk. Verder is het in de samenwerking van belang om op tijd aan te geven dat je een periode niet goed in staat bent gemaakte afspraken na te komen.
 
3
omgaan met patiënt/cliënt met een gepaste houding binnen de beroepssituatie. Hoewel de inzet van een gepaste grondhouding essentieel is, betekent het niet dat de contacten daarom altijd prettig en harmonieus zullen verlopen. Vaak ligt aan de wijze waarop je je gedraagt een emotie ten grondslag. Het is belangrijk gedachten en gevoelens te begrijpen en de patiënt/cliënt te laten merken dat jij echt kunt luisteren naar het verhaal en er ook wat mee doet.
 
Wanneer een patiënt of cliënt zich om wat voor reden ook racistisch of discriminerend uit, kan het belangrijk zijn te begrijpen wat maakt dat iemand bepaalde uitspraken doet. Tegelijk is het belangrijk dat je grenzen aangeeft: begrip tonen is iets anders dan accepteren. Verder kun je te maken krijgen met intimiteit. Het spreekt voor zich dat je steeds zorgvuldig hiermee omgaat. Respecteer de grenzen van de hulpvrager en vertel steeds duidelijk wat je gaat doen. Je mag het vertrouwen en de privacy van de hulpvrager nooit schenden. Het adequaat aangeven van grenzen is in dit beroep ook belangrijk. Een assertieve houding kan je daarbij helpen. Daarbij gaat het onder andere om het aangeven van grenzen waar jij weet dat je het gevraagde niet kunt bieden op het gebied van kennis of kunde. Bedenk steeds waar jouw taak eindigt en waar de taak van een eindverantwoordelijke begint.
Het hoofdstuk eindigt met een aantal handvatten hoe je zelf aan het werk kunt gaan met het ontwikkelen van een goede grond- en beroepshouding. En welke stappen je hierin kunt zetten.
Literatuur
go back to reference Buit G. Je beroepshouding bij verzorging en begeleiding. Baarn: H. Nelissen, 1985. Buit G. Je beroepshouding bij verzorging en begeleiding. Baarn: H. Nelissen, 1985.
go back to reference Coppoolse G, Hartman R. Gedrag en houding in werkrelaties. Baarn: H. Nelissen, 1989. Coppoolse G, Hartman R. Gedrag en houding in werkrelaties. Baarn: H. Nelissen, 1989.
go back to reference Goleman D. Emotionele intelligentie. Amsterdam/Antwerpen: uitgeverij Contact, 1997. Goleman D. Emotionele intelligentie. Amsterdam/Antwerpen: uitgeverij Contact, 1997.
go back to reference Gordon Th. Luisteren naar elkaar. Antwerpen: De Nederlandse Boekhandel, 1976. Gordon Th. Luisteren naar elkaar. Antwerpen: De Nederlandse Boekhandel, 1976.
go back to reference Jochemsen H, Glas G. Verantwoord medisch handelen. Amsterdam: Buijten & Schipperheijn, 1997. Jochemsen H, Glas G. Verantwoord medisch handelen. Amsterdam: Buijten & Schipperheijn, 1997.
go back to reference Munnichs J, e.a. Ouderen en zingeving. Houten: Ambo, 1995:29. Munnichs J, e.a. Ouderen en zingeving. Houten: Ambo, 1995:29.
go back to reference Ruymbeke BPEM van, Schroevers-Loos BA. Omgangskunde voor MDGO-AG. Rijswijk: Nijgh & Van Ditmar, 1989. Ruymbeke BPEM van, Schroevers-Loos BA. Omgangskunde voor MDGO-AG. Rijswijk: Nijgh & Van Ditmar, 1989.
go back to reference Spoler-van den Hombergh RHM, e.a. Communicatie en sociale vaardigheden. Baarn: Nijgh Versluys, 2000. Spoler-van den Hombergh RHM, e.a. Communicatie en sociale vaardigheden. Baarn: Nijgh Versluys, 2000.
go back to reference Vries D de. Huisarts en patiënt: Cahiers over communicatie en attitude (Hoezo verbouwen? Over omgaan met conflicten en agressie). Utrecht: Nederlands Huisartsen Genootschap, 1999. Vries D de. Huisarts en patiënt: Cahiers over communicatie en attitude (Hoezo verbouwen? Over omgaan met conflicten en agressie). Utrecht: Nederlands Huisartsen Genootschap, 1999.
Metagegevens
Titel
2 Professioneel omgaan met cliënten
Auteur
O. Seebregts
Copyright
2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8081-7_2