Skip to main content
Top

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2 Onderzoekend vermogen

Auteur : Drs Marja Legius

Gepubliceerd in: Onderzoekend vermogen voor verpleegkundigen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In de literatuur worden drie componenten van het onderzoekend vermogen genoemd: onderzoekende houding, kennis uit onderzoek van anderen toepassen en zelf onderzoek doen. Van alle drie de onderwerpen wordt een korte schets gegeven, als rode draad voor het lezen en bestuderen van de komende hoofdstukken, waar telkens gedetailleerder op die onderwerpen wordt ingegaan. Zo wordt ingegaan op de zin van wetenschappelijk onderzoek, en vooral ook op het misverstand dat uitkomsten van onderzoek als ‘wet’ toegepast zouden moeten worden. De opsomming begint niet voor niets met de onderzoekende houding: zonder nieuwgierigheid en een houding van vragen naar het waarom van dingen kun je geen onderzoekend vermogen ontwikkelen. Onderzoekend vermogen leidt tot evidence-based practice: dat is de situatie waarin je onderzoek dat anderen gedaan hebben (en dat je in de literatuur terugvindt) kunt identificeren en toepassen. Je zou ook in situaties terecht kunnen komen waarin je zelf kleinschalig praktijkgericht onderzoek doet of daarbij assisteert. Voor het ontwikkelen en in stand houden van je onderzoekend vermogen om je kennis op peil te houden is een leven lang leren noodzakelijk.
Literatuur
go back to reference Aarsen, M. & Valk, T. van der (2008). Onderzoekende houding. Een leerlijn. NVOX, 33(8), 354–356. Aarsen, M. & Valk, T. van der (2008). Onderzoekende houding. Een leerlijn. NVOX, 33(8), 354–356.
go back to reference Bakx, A., Breteler, H., Diepstraten, I. & Copic, J. (2009). Onderzoek pabo-studenten verankerd in het curriculum. Succesfactoren en keerzijden. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 30(1), 28–35. Bakx, A., Breteler, H., Diepstraten, I. & Copic, J. (2009). Onderzoek pabo-studenten verankerd in het curriculum. Succesfactoren en keerzijden. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 30(1), 28–35.
go back to reference Benner, P. (1984). From novice to expert. Excellence and power in clinical nursing practice. Menlo Park, CA: Addison-Wesley.CrossRef Benner, P. (1984). From novice to expert. Excellence and power in clinical nursing practice. Menlo Park, CA: Addison-Wesley.CrossRef
go back to reference Bruggink, M. & Harinck, F. (2012). De onderzoekende houding van leraren. Wat wordt daaronder verstaan? Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 33(3), 46–53. Bruggink, M. & Harinck, F. (2012). De onderzoekende houding van leraren. Wat wordt daaronder verstaan? Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 33(3), 46–53.
go back to reference Earl, L & Katz, S. (2006). Leading schools in a data-rich world. Harnessing data for school improvement. Thousand Oaks, CA: Corwin. Earl, L & Katz, S. (2006). Leading schools in a data-rich world. Harnessing data for school improvement. Thousand Oaks, CA: Corwin.
go back to reference HBO-raad (2009). Kwaliteit als opdracht. Den Haag: HBO-raad. HBO-raad (2009). Kwaliteit als opdracht. Den Haag: HBO-raad.
go back to reference Jagt, S.A.W. van der, Rens, L van, Schalk, H.H. & Pilot, A. (2013). Een instrument voor bovenbouw vwo-leerlingen om de kwaliteit van hun natuurwetenschappelijk onderzoek te evalueren. Pedagogische Studiën, 90(2), 47–62. Jagt, S.A.W. van der, Rens, L van, Schalk, H.H. & Pilot, A. (2013). Een instrument voor bovenbouw vwo-leerlingen om de kwaliteit van hun natuurwetenschappelijk onderzoek te evalueren. Pedagogische Studiën, 90(2), 47–62.
go back to reference Jong, A. de, Maesschalck, L. De, Legius, M., Vandenbroele, H., Glorieux, M. & Visser, M. (Eds.) (2016). Inleiding wetenschappelijk onderzoek voor het gezondheidsonderwijs. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Jong, A. de, Maesschalck, L. De, Legius, M., Vandenbroele, H., Glorieux, M. & Visser, M. (Eds.) (2016). Inleiding wetenschappelijk onderzoek voor het gezondheidsonderwijs. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Lincoln, Y.S. & Guba, E.G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: SAGE Publications.CrossRef Lincoln, Y.S. & Guba, E.G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: SAGE Publications.CrossRef
go back to reference LEVV (2008). Doorbreek de rituelen. Utrecht: Landelijk Expertisecentrum Verpleging en Verzorging. LEVV (2008). Doorbreek de rituelen. Utrecht: Landelijk Expertisecentrum Verpleging en Verzorging.
go back to reference Meijer, P., Meirink, J., Lockhorst, D. & Oolbekkink-Marchand, H. (2010). (Leren) onderzoeken door docenten in het voortgezet onderwijs. Pedagogische Studiën, 87(4), 232–252. Meijer, P., Meirink, J., Lockhorst, D. & Oolbekkink-Marchand, H. (2010). (Leren) onderzoeken door docenten in het voortgezet onderwijs. Pedagogische Studiën, 87(4), 232–252.
go back to reference Oskam, I., Cowan, L., Hoiting, K. & Souren, P. (2012). Ontwerpen van technische innovaties. Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers. Oskam, I., Cowan, L., Hoiting, K. & Souren, P. (2012). Ontwerpen van technische innovaties. Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers.
go back to reference Schalk, H.H. (2001). Begrip van bewijs. De essentie van leren onderzoeken? Niche, 32(1), 28–32. Schalk, H.H. (2001). Begrip van bewijs. De essentie van leren onderzoeken? Niche, 32(1), 28–32.
Metagegevens
Titel
2 Onderzoekend vermogen
Auteur
Drs Marja Legius
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1204-7_2