2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk
Tip
Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk
Gepubliceerd in:
Onderzoekend vermogen voor verpleegkundigen
In de literatuur worden drie componenten van het onderzoekend vermogen genoemd: onderzoekende houding, kennis uit onderzoek van anderen toepassen en zelf onderzoek doen. Van alle drie de onderwerpen wordt een korte schets gegeven, als rode draad voor het lezen en bestuderen van de komende hoofdstukken, waar telkens gedetailleerder op die onderwerpen wordt ingegaan. Zo wordt ingegaan op de zin van wetenschappelijk onderzoek, en vooral ook op het misverstand dat uitkomsten van onderzoek als ‘wet’ toegepast zouden moeten worden. De opsomming begint niet voor niets met de onderzoekende houding: zonder nieuwgierigheid en een houding van vragen naar het waarom van dingen kun je geen onderzoekend vermogen ontwikkelen. Onderzoekend vermogen leidt tot evidence-based practice: dat is de situatie waarin je onderzoek dat anderen gedaan hebben (en dat je in de literatuur terugvindt) kunt identificeren en toepassen. Je zou ook in situaties terecht kunnen komen waarin je zelf kleinschalig praktijkgericht onderzoek doet of daarbij assisteert. Voor het ontwikkelen en in stand houden van je onderzoekend vermogen om je kennis op peil te houden is een leven lang leren noodzakelijk.
Log in om toegang te krijgen
Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:
go back to reference Aarsen, M. & Valk, T. van der (2008). Onderzoekende houding. Een leerlijn. NVOX, 33(8), 354–356. Aarsen, M. & Valk, T. van der (2008). Onderzoekende houding. Een leerlijn.
NVOX, 33(8), 354–356.
go back to reference Andriessen, D. (2014). Dimensies van onderzoek in het hbo (openbare les 10 april 2014). Geraadpleegd op 15 november 2015 via www.hu.nl/~/media/lll/docs/presentaties/openbare%20les%20daan%20andriessen%2010%20april%202014.pdf?la=nl Andriessen, D. (2014).
Dimensies van onderzoek in het hbo (openbare les 10 april 2014). Geraadpleegd op 15 november 2015 via
www.hu.nl/~/media/lll/docs/presentaties/openbare%20les%20daan%20andriessen%2010%20april%202014.pdf?la=nl
go back to reference Bakx, A., Breteler, H., Diepstraten, I. & Copic, J. (2009). Onderzoek pabo-studenten verankerd in het curriculum. Succesfactoren en keerzijden. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 30(1), 28–35. Bakx, A., Breteler, H., Diepstraten, I. & Copic, J. (2009). Onderzoek pabo-studenten verankerd in het curriculum. Succesfactoren en keerzijden.
Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 30(1), 28–35.
go back to reference Benner, P. (1984). From novice to expert. Excellence and power in clinical nursing practice. Menlo Park, CA: Addison-Wesley. CrossRef Benner, P. (1984).
From novice to expert. Excellence and power in clinical nursing practice. Menlo Park, CA: Addison-Wesley.
CrossRef
go back to reference Bruggink, M. & Harinck, F. (2012). De onderzoekende houding van leraren. Wat wordt daaronder verstaan? Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 33(3), 46–53. Bruggink, M. & Harinck, F. (2012). De onderzoekende houding van leraren. Wat wordt daaronder verstaan?
Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 33(3), 46–53.
go back to reference Earl, L & Katz, S. (2006). Leading schools in a data-rich world. Harnessing data for school improvement. Thousand Oaks, CA: Corwin. Earl, L & Katz, S. (2006).
Leading schools in a data-rich world. Harnessing data for school improvement. Thousand Oaks, CA: Corwin.
go back to reference HBO-raad (2009). Kwaliteit als opdracht. Den Haag: HBO-raad. HBO-raad (2009).
Kwaliteit als opdracht. Den Haag: HBO-raad.
go back to reference Jagt, S.A.W. van der, Rens, L van, Schalk, H.H. & Pilot, A. (2013). Een instrument voor bovenbouw vwo-leerlingen om de kwaliteit van hun natuurwetenschappelijk onderzoek te evalueren. Pedagogische Studiën, 90(2), 47–62. Jagt, S.A.W. van der, Rens, L van, Schalk, H.H. & Pilot, A. (2013). Een instrument voor bovenbouw vwo-leerlingen om de kwaliteit van hun natuurwetenschappelijk onderzoek te evalueren.
Pedagogische Studiën, 90(2), 47–62.
go back to reference Jong, A. de, Maesschalck, L. De, Legius, M., Vandenbroele, H., Glorieux, M. & Visser, M. (Eds.) (2016). Inleiding wetenschappelijk onderzoek voor het gezondheidsonderwijs. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Jong, A. de, Maesschalck, L. De, Legius, M., Vandenbroele, H., Glorieux, M. & Visser, M. (Eds.) (2016).
Inleiding wetenschappelijk onderzoek voor het gezondheidsonderwijs. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Lincoln, Y.S. & Guba, E.G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: SAGE Publications. CrossRef Lincoln, Y.S. & Guba, E.G. (1985).
Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: SAGE Publications.
CrossRef
go back to reference LEVV (2008). Doorbreek de rituelen. Utrecht: Landelijk Expertisecentrum Verpleging en Verzorging. LEVV (2008).
Doorbreek de rituelen. Utrecht: Landelijk Expertisecentrum Verpleging en Verzorging.
go back to reference LooV (2011). Body of Knowledge and Skills. Geraadpleegd op 30 december 2015 via media.leidenuniv.nl/legacy/brochure-informatievaardigheid.pdf LooV (2011).
Body of Knowledge and Skills. Geraadpleegd op 30 december 2015 via
media.leidenuniv.nl/legacy/brochure-informatievaardigheid.pdf
go back to reference Meijer, P., Meirink, J., Lockhorst, D. & Oolbekkink-Marchand, H. (2010). (Leren) onderzoeken door docenten in het voortgezet onderwijs. Pedagogische Studiën, 87(4), 232–252. Meijer, P., Meirink, J., Lockhorst, D. & Oolbekkink-Marchand, H. (2010). (Leren) onderzoeken door docenten in het voortgezet onderwijs.
Pedagogische Studiën, 87(4), 232–252.
go back to reference Nightingale, F. (1898). Notes on nursing. Geraadpleegd op 30 december 2015 via www.nursingplanet.com/nightingale/ Nightingale, F. (1898).
Notes on nursing. Geraadpleegd op 30 december 2015 via
www.nursingplanet.com/nightingale/
go back to reference Oskam, I., Cowan, L., Hoiting, K. & Souren, P. (2012). Ontwerpen van technische innovaties. Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers. Oskam, I., Cowan, L., Hoiting, K. & Souren, P. (2012).
Ontwerpen van technische innovaties. Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers.
go back to reference Rijst, R.M. van der (2009). De zes aspecten van een onderzoekende houding. Geraadpleegd op 30 december 2015 via www.ecent.nl/artikel/2000/view.doc Rijst, R.M. van der (2009).
De zes aspecten van een onderzoekende houding. Geraadpleegd op 30 december 2015 via
www.ecent.nl/artikel/2000/view.doc
go back to reference Schalk, H.H. (2001). Begrip van bewijs. De essentie van leren onderzoeken? Niche, 32(1), 28–32. Schalk, H.H. (2001). Begrip van bewijs. De essentie van leren onderzoeken?
Niche, 32(1), 28–32.
go back to reference Stuurgroep Bachelor of Nursing 2020 (2015). Bachelor Nursing 2020. Een toekomstbestendig opleidings-profiel 4.0. Geraadpleegd op 8 april 2015 via www.loov2020.nl/wp-content/uploads/2014/02/Bachelor-Nursing-2020-4.0.pdf Stuurgroep Bachelor of Nursing 2020 (2015).
Bachelor Nursing 2020. Een toekomstbestendig opleidings-profiel 4.0. Geraadpleegd op 8 april 2015 via
www.loov2020.nl/wp-content/uploads/2014/02/Bachelor-Nursing-2020-4.0.pdf
- Titel
- 2 Onderzoekend vermogen
- DOI
- https://doi.org/10.1007/978-90-368-1204-7_2
- Auteur:
-
Drs Marja Legius
- Uitgeverij
- Bohn Stafleu van Loghum
- Volgnummer
- 2